turbo2_01-clanokw

Co dělat, aby vám turbo vydrželo co nejdéle. Výměna totiž levná není

16. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Mnozí dnes na downsizingové motory koukají s nedůvěrou. Jde většinou o tříválcové benzinové motory s objemem mezi 0,9 až 1,5 litru, ale díky turbu bez problémů dávají výkon přes 100 koní. Najdeme je v širokém spektru aut – od městských mini až po vozy střední třídy. Litrový tříválec s výkonem 81 kW (110 koní) má například Škoda Octavia a dříve i Ford Mondeo.

Obecné výhrady k těmto motorům bývají dvě:

– Jejich výkon hodně kolísá podle stylu jízdy majitele. Při dynamické jízdě se motor zejména u těžších aut hodně namáhá a spotřeba prudce roste.

– Turbo, jedna z nejnamáhanějších částí motoru, prý při vysoké zátěži vydrží méně a je třeba jej brzy měnit – a to opravdu není levné.

Turbo je opravdu drahá součástka

Výměna turba opravdu není levná. Nové originální turbodmychadlo může stát výrazně přes tisíc eur – a to bez práce servisu. Repasované stojí méně, ale stále řádově stovky eur. Turbo patří mezi velmi namáhané díly – vznikají v něm extrémní teploty a není problém, aby se při zátěži rozžhavilo dočervena. Pracuje s otáčkami až 200–300 tisíc za minutu a teploty výfukových plynů přesahují 800 °C. V benzinových motorech je teplota ještě vyšší, a proto je turbo více namáháno.

Downsizingový přeplňovaný motor je také více zatěžován tlakem ve válcích a teplotou, což samozřejmě ovlivňuje i turbo jako celek. Při správné péči se ale netřeba bát, že turbo budete muset měnit po několika desítkách tisíc kilometrů. Pokud ho nebudete „trápit“, věnujete mu alespoň minimální pozornost a budete s ním jezdit správně, mělo by vydržet alespoň 150–200 tisíc kilometrů, někdy i 300 tisíc. Pokud péči podceníte, turbo může odejít již po 60–70 tisících kilometrech. To platí i u větších motorů.

Jak se starat o turbo

Péče o turbo není žádná věda. Hlavní zásady:

– Netlačit motor naplno, dokud není zahřátý.
– Nechat turbo vychladnout po jízdě při vyšší zátěži.
– Pravidelně měnit olej – nespoléhat se na oleje s „prodlouženou životností“. Ideální je výměna cca po 15 tisících kilometrech (pokud výrobce neurčil jinak).
– Studený motor by se neměl příliš zatěžovat, dokud se uvnitř turba nevytvoří olejový film s dostatečnou viskozitou, aby nedošlo k tření „nasucho“ a poškození.

Zahřívání a chlazení turba

V zimě při studených startech nechte motor nejprve jemně zahřát na optimální provozní teplotu, až pak zrychlujte. Po jízdě s vyšší zátěží (rychlá jízda po dálnici, stoupání) dejte motoru čas na snížení teploty, aby při stékání oleje nedošlo k poškození ložisek turba. Nemusíte čekat pět minut s motorem v chodu – stačí zhruba kilometr-dva před cílem zpomalit, případně při dojezdu na pumpu vyřadit na neutrál. Takto turbo vychladne o 150–250 °C.

Turbo se opotřebovává nejen při dálnici, ale i při jízdě do kopců. Při pauze na vrcholu ho nechte chvilku běžet na volnoběh, pokud nemá samostatný vodní okruh chlazení s elektrickým čerpadlem, který turbo ochladí i po vypnutí motoru. Stačí jen minimální dávka ohleduplnosti k motoru a můžete předejít vážným a především drahým opravám turba.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz