prvni_jizda-2025-cupra_tavascan-05

CUPRA stále roste: Po úspěchu Bornu přichází nový elektromobil Tavascan, už jsme jej řídili

17. 2. 2025 • CUPRA, Elektrické vozy, Novinky, Testy

CUPRA je jednou z nejmladších evropských automobilových značek a od svého vzniku před pár lety neustále roste. V loňském roce dosáhla celosvětově na čtvrt milionu prodaných vozů. Největší podíl měl na prodejním úspěchu Formentor, těsně následovaný elektrickým modelem Born. A teď CUPRA přichází s dalším elektromobilem – modelem Tavascan, který jsme měli možnost poprvé otestovat v okolí Madridu.

Osvědčená technika v novém kabátě

CUPRA Tavascan je stylový crossover s dynamickou siluetou inspirovanou vozy typu kupé. Svými proporcemi připomíná koncernové modely Škoda Enyaq Coupé a Volkswagen ID.5, ale dodal jim vlastní typický design, takže si ho rozhodně nespletete.

prvni_jizda-2025-cupra_tavascan-02

Stejně jako zmiňovaní koncernoví sourozenci využívá i Tavascan modulární podvozkovou platformu MEB. Ta nabízí v základu pohon zadních kol s jedním elektromotorem, případně za příplatek lze mít verzi s pohonem všech kol a druhým elektromotorem na přední nápravě.

Základní varianta Tavascan Endurance nabídne výkon 210 kW/286 koní a točivý moment 545 Nm, zatímco výkonnější verze Tavascan VZ má celkový výkon 250 kW/340 koní a točivý moment vrcholí 679 Nm.

Obě varianty mají baterii s kapacitou 77 kWh, což v obou případech znamená podle normy WLTP dojezd přes pět set kilometrů. Zadokolka má díky pouze jednomu elektromotoru mírně vyšší dojezd a zároveň nižší spotřebu. Tak vysokému dojezdu pomáhá i parádní aerodynamika, součinitel odporu vzduchu cx je 0,26.

Odvážný interiér

Že jde o model CUPRA zvenku jasně poznáme. Prozrazuje to například typická grafika denního svícení s trojicí trojúhelníků, ale také světelná lišta přes celou záď s integrovaným svítícím logem značky. Blikače jsou samozřejmě dynamické a kromě proužku LEDek decentně blikají i malé trojúhelníčky pod nimi,

Interiér naopak přináší novinky, které žádný jiný model CUPRA nemá. Palubní deska nemá žádné ostré linie, pouze organické křivky. Pokud se na palubní desku podíváte ze zadního sedadla, díky dvěma obloukům před řidičem a spolujezdcem může evokovat roztažená ptačí křídla.

cupra-tavascan-2024-bd-17_3

Nejvýraznějším prvkem v kabině je ale tzv. “páteř”. To je centrální rám, který vystupuje z palubní desky a pokračuje na středový tunel. Připomíná tzv. „halo“ z Formule 1, když na ni koukáte z čelního pohledu. Je to čistě designový prvek, přesto v něm najdeme i jedno tlačítko: je tu ovladač výstražných světel. Je to sice zajímavé z pohledu designu, ale není to úplně praktické, protože to omezuje úložný prostor v kabině – na středovém tunelu jsou pouze dvě odkládací přihrádky na dvě pití – a do prostoru za rámem se dá kvůli překážející „páteři“ dostat o něco hůř.

Na středovém tunelu není ani volič převodovky, ten se přesunul na pravou stranu sloupku řízení, což je řešení, které již známe z jiných modelů koncernu Volkswagen.

cupra-tavascan-2024-bd-15_3

Některé prvky si ale CUPRA mohla odpustit. Například to pro elektrické Volkswageny typické ovládání všech oken dvěma tlačítky s dotykovým přepínáním mezi předními a zadními okny. Může se vám stát – minimálně nám se to stávalo – že si místo předních otevřete zadní okna a naopak. Někdy se vám totiž povede předek za zadek přepnout omylem, jindy se vám to zase cíleně nepovede změnit napoprvé. Stejně tak bychom vyměnili dotekové ovládání na volantu za fyzická tlačítka.

Jak CUPRA Tavascan jezdí?

Posadili jsme se za volant verze s pohonem zadních kol. Díky skoro třem stovkám koní a více než pěti stovkám newtonmetrů dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 6,8 sekundy a může jet maximálně 180 km/h (rychlost je elektronicky omezená). CUPRA navíc uvádí u této verze dojezd až 547 kilometrů.

CUPRA pro Tavascan nabízí jen 21″ kola, což znamená, že ladění mohlo být ideální pouze na jeden průměr. K tomu tu lze mít adaptivní podvozek DCC. Ten dokáže být v komfortním režimu příjemně pohodlný pro běžné cestování, ale v tom sportovním zároveň nabídne jisté chování v zatáčkách a minimální náklony. V zatáčkách také pomůže nízké těžiště, protože baterie je uložena v podlaze mezi nápravami. Auto tak působí stabilně i při dynamické jízdě, což jsme si na zakroucených silničkách v okolí Madridu vyzkoušeli.

prvni_jizda-2025-cupra_tavascan-03

Naopak jsme si nevyzkoušeli jízdu ve městě nebo na nekvalitní silnici, takže nevíme, jak se bude podvozek chovat tam.

Spotřeba se při prvních testech pohybovala pod 12 kWh/100 km mimo město (v rámci prvních jízd bylo možné jet soutěž v eco rallye), což je vynikající hodnota vzhledem k rozměrům a hmotnosti auta. Pokud bychom se pohybovali ve městě, díky častější rekuperaci by se dala stlačit ještě níž.

prvni_jizda-2025-cupra_tavascan-01

A když se pak baterie vybije, při nabíjení lze využít výkon až 135 kW. CUPRA slibuje, že díky tomu se akumulátory z 10 na 80 % dobijí asi za půl hodiny a během pouhých sedmi minut se dojezd zvýší o stovku kilometrů.

Závěr

CUPRA Tavascan je na pohled hodně zajímavé auto, které nezapře svoji příbuznost s ostatními modely španělské značky. V interiéru představuje páteř“, která působí na pohled velmi zajímavě, ale zároveň je trochu nepraktická. I ve slabší verzi je to navíc příjemně svižné, přesto vcelku úsporné auto.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz