První jízda: MINI Cooper S a MINI Aceman SE
Britsko-německá značka MINI prochází obdobím intenzivní produktové ofenzivy. Po uvedení nových modelů Cooper a Countryman přichází na scénu další novinka – zbrusu nový Aceman s čistě elektrickým pohonem a spalovací pětidveřový hatchback MINI 5 Door. Oba modely jsem mohl vyzkoušet během lokálních prvních jízd.
Aceman: Mezi Cooperem a Countrymanem
Designově Aceman připomíná pětidveřový Cooper na steroidech nebo zkrácený Countryman – a právě to ho nejlépe vystihuje. S délkou lehce přes čtyři metry je o přibližně 40 cm kratší než současný Countryman, zároveň však o něco větší než pětidveřový Cooper.
Interiér zůstává věrný minimalistické filozofii značky. Stejně jako u jeho sourozenců zde najdeme látkou obšitou palubní desku a dveřní výplně, kontrastní kliky a výdechy klimatizace nebo decentní ambientní osvětlení navozující prémiovou atmosféru.
Hlavní dominantou kabiny je však velký kruhový OLED displej infotainmentu s pokročilými online funkcemi a mobilní konektivitou. Součástí digitálního ekosystému je i osobní asistent v podobě psíka Spika, který vám pomůže s ovládáním vozu.
Aceman přebírá techniku z nového Cooperu a přichází výhradně jako elektromobil. Pohon zajišťuje elektromotor pohánějící přední kola, zatímco baterie jsou umístěny v podlaze. Nabídka zahrnuje dvě varianty: městsky orientovaný Aceman E (135 kW) a výkonnější Aceman SE (160 kW) s delším dojezdem. V budoucnu by se měl přidat i sportovně laděný Aceman JCW (190 kW). Na spalovací motory však MINI u tohoto modelu definitivně zapomnělo. Nejslabší varianta má také zároveň nejmenší akumulátor s kapacitou 42,5 kWh a nejpomalejší DC nabíjení se 75 kW. Obě výkonnější verze mají akumulátor s kapacitou 54,2 kWh a umí dobíjet 95 kW (v případě AC dobíjení umějí všechny tři verze shodně 11 kW). Liší se i dojezd. Zatímco nejslabší provedení ujede podle WLTP na plně nabitou baterii maximálně 305 kilometrů, v případě SE to má být 400 km a u JCW 355 km.
Praktická stránka vozu rovněž nezklame – nabídne dostatek prostoru pro čtyři cestující a zavazadelník o objemu 300 litrů, který lze sklopením zadních opěradel (v poměru 60:40) zvětšit až na 1 005 litrů. MINI si od modelu Aceman slibuje velký úspěch, a proto nasazuje konkurenceschopné ceny. Na český trh vstoupí letos v červnu s cenou od 845 000 Kč za základní Aceman E, zatímco výkonnější Aceman SE bude stát 954 200 Kč. Rivalové jako elektrické Volvo EX30 nebo hybridní Lexus LBX tak dostávají silného a ambiciózního soupeře.
Během prvních jízd jsem si vyzkoušel prostřední variantu SE s výkonem 160 kW a zrychlením 7,1 sekundy na stovku. Maximálka pak činí omezených 170 km/h. V reálném prostředí je vůz opravdu hezký, pochválit musím i interiér, který plně odpovídá cenovce a je plný stylových detailů. Také zpracování a materiály jsou skvělé, stejně jako funkcionalita. Sice musíte vše ovládat přes infotainment, ale je to jednoduché a intuitivní.
Pojďme jezdit. Aceman SE je opravdu mrštné auto, dokonce si troufám říci, že mě pružnost vyloženě překvapila. Jasně, je to elektromobil a dá se to očekávat, ale Aceman je opravdu rychlý i v dálničním tempu, kdy vás při akceleraci i ve 130 km/h ještě zatlačí do sedadel. Výkon tady rozhodně nechybí. Potěšilo mě i rychlé a strmé řízení, na které auto ihned reaguje. Geny MINI se tady nezapřou, což platí i pro podvozek. Ten je naladěný v typickém stylu této značky. Auto krásně zatáčí, drží stopu a cítíte z něj motokárový feeling. Na zábavné jezdění je to výborný stroj. Má to však jedno ale. Podvozek je tuhý a neustále něco dělá, a to i na kvalitním povrchu. Ale to už k vozidlům MINI tak nějak patří dlouhé dekády. I v tomto případě se můžete spolehnout na přesné a ostré řízení a také fakt, že se v MINI povedlo velmi dobře naladit brzdy. Přechod mezi rekuperací a brzděním je tu prakticky neznatelný a auto brzdí s různou intenzitou sešlápnutí brzdového pedálu konzistentně.
První jízdy se konaly během teplot pod nulou s hustého sněžení. Takže dojezd a spotřeba nebyla ideální. I tak auto ukazovalo čísla přes 300 kilometrů a spotřebu lehce nad 20 kWh. Platí však, že jej budu muset otestovat během klasického týdenního testu, abych mohl vyvodit nějaké relevantní závěry ohledně dojezdu a spotřeby. Na sněhové pokrývce mírně zamrzí absence pohonu 4×4, což platí i pro mokré silnice. Ihned dostupný kroutící moment 330 Nm jednoduše dává přední nápravě zabrat a ta často hledá trakci. Celkově je to ale velmi příjemný elektromobil s výborným interiérem podvozkem a pokročilým pohonem.
MINI 5 Door. Roztomilost v praktickém balení. A nejen to!
Větší sourozenec tradičního Cooperu s pěti dveřmi přichází v nové generaci s dvojicí benzinových agregátů pod přední kapotou. Jeho nespornou výhodou oproti „malému“ MINI jsou celkové rozměry. Na délku měří 4 036 mm, na šířku 1 744 mm a na výšku 1 464 mm. Zásadním rozměrovým rozdílem je tedy délka, ve které MINI 5 Door překonává třídveřák o 172 mm.
Z hlediska designu je novinka věrná tradici. Oblé linie doplňují hravé tvary světel – vpředu kulatých a vzadu propojených černou lištou, zobrazujících britský znak Union Jack. Grafiku obou světel si navíc může řidič měnit prostřednictvím infotainmentu. Kola mohou mít rozměr od 16 do 18 palců.
Interiéru dominuje kulatá OLED obrazovka informačně-zábavního systému s vysokým rozlišením a průměrem 240 mm. Ten pracuje na základě operačního systému MINI Operating System 9 a funkce lze ovládat prostřednictvím hlasového asistenta. Vnitřek vozu může mít čtyři podoby zhmotněné do čtyř výbav: Essential, Classic, Favoured a JCW. Zavazadlový prostor má objem 275 litrů a po sklopení zadních sedadel se zvětší na 925 litrů.
Dobrou zprávou pro vyznavače tradice je výběr pohonných jednotek. Jsou sice jen dvě, ale obě jsou zážehové. Slabší verze Cooper C dostala přeplňovaný tříválec s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 230 Nm. To stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 sekund a maximální rychlosti 225 km/h.
Silnější verzi Cooper S pohání přeplňovaný čtyřválec s výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 300 Nm, díky čemuž zrychlí na stovku za 6,8 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 242 km/h. Právě silnější verze nese sportovní dědictví značky charakterizované pocitem jízdy jako v motokáře.
Samozřejmostí jsou výkonné brzdy a tuhé stabilizátory, které minimalizují náklony karoserie při průjezdu zatáčkami a zpřesňují řízení. K dispozici jsou také adaptivní tlumiče se systémem tlumení závislým na frekvenci.
I pro tento model platí výše popsané. Interiér je skvělý, nápaditý a originální. První jízdy na husté sněhové nadílce mi nedovolili plně poznat pocity, ale na tom kousku prosolené silnice mě potěšilo klasické nastavení, kdy podvozek poslouchá ihned pokyny od rychlého řízení. Vůz se nenaklání, krásně kopíruje silnici a kola vždy drží kontakt s vozovkou. Je také tužší, ale pohodlnější než Aceman, což přičítám nižší váze. Už teď cítím, že za lepších podmínek to bude skvělá okresková hračka, navíc s notnou dávkou praktičnosti, protože v autě opravdu hodně místa.
Tradiční zákazníky potěší přítomnost velkého motoru, tedy na dnešní poměry a v takovém autě. Dvoulitr je prostě skvělý. Nechá se rád točit, nabídne solidní dynamiku a potěší i hutnějším zvukovým projevem. Ve sportovním režimu navíc podpořeným generátorem. Více si ale povíme po plnohodnotném testování. Cooper C statuje na sumě 698 100 Kč s DPH. Verze S pak na 807 300 Kč.
« Švédskou rallye dál vede Evans, z boje vypadl Fourmaux CUPRA stále roste: Po úspěchu Bornu přichází nový elektromobil Tavascan, už jsme jej řídili »