why-vw-and-diesel-deserve-everything-that-s-coming-to-them-100351_1

Diesel je opravdu na ústupu. Potvrzuje to statistika prodejů nových, ale i ojetých automobilů.

29. 9. 2017 • Novinky, Zajímavosti

Prodejům nových automobilů již delší dobu vládnou ta na benzínový pohon a to docela výrazně – 57 procent nových aut prodaných v České republice v prvním pololetí roku 2017 bylo s pohonem na benzín. Těch spalujících naftu naopak ubylo – prodalo se jich pouhých 39 procent. Zbylé procenta připadají na alternativní paliva. Dokládá to statistika z dat Svazu dovozců automobilů. Experti z automobilového průmyslu se jasně shodují, že tento trend (mimochodem odstartovaný aférou “dieselgate” koncernu Volkswagen) se bude ještě více prohlubovat.

Překvapením ale je, že se týká i trhu s vozidly z druhé ruky. Automobilky totiž ve snaze snižovat flotilové emise vyrábí čím dál více aut s benzínovou motorizací. Ta se pak pochopitelně dostávají na trh s ojetinami, ale vždy je potřeba počítat s určitým zpožděním oproti trhu nových aut.

Na trhu ojetin se benzínové motory dostávají do hledáčku zákazníků čím dál více. Ještě před několika lety byl zájem o naftové motory výrazně vyšší, téměř v poměru 70:30 v neprospěch benzínu. Dnes je poměr 50,3 % pro benzín a naftových ojetých aut se prodává 47,6 %. Zbytek připadá alternativním palivům. Diesely jsou populární u velkých rodinných aut a v kategorii SUV. Naopak u menších vozů nabírají maloobjemové benzínové motory na zákaznické popularitě.

Co je důvodem?

Důvodů, proč čeští motoristé pomalu opouští dlouho oblíbené a preferované naftové motory je několik. Naftové motory se nevyplatí každému. Jejich pořizovací cena bývá vyšší a ekonomicky smýšlející zákazníci vědí, že musí ročně najet alespoň 20.000 km, aby se jim pořízení „nafťáku“ vyplatilo. Lidé se také u novějších dieselů obávají přítomnosti filtru pevných částic, jejichž opravy nebo výměny jsou velmi drahé.

Dalším z důvodů je pak nechvalná aféra “dieselgate”, která odstartovala nedůvěru vůči naftovým motorům a především zvýšila zájem o dopad spalování tohoto paliva na životní prostředí a vlastní zdraví. Je nepopiratelným faktem, že diesely vypouštějí více emisi a škodí zdraví.

Třetím a docela zásadním důvodem je také strach z omezení provozu naftových automobilů. Stalo se tomu tak už například v řadě německých měst – týká se to zatím jen starších dieselů, ale s přibývajícími léty to bude stále zasahovat více automobilů. Úplný zákaz vjezdu naftovým motorům plánuje v horizontu několik let například Londýn, Paříž, Madrid nebo Atény. Další města o nařízení uvažují také a například Praha podobný návrh prezentovala nedávno.

Některé velké automobilky navíc poukazují na to, že do vývoje dieselových jednotek nebudou již tolik investovat a některé je přestanou nabízet úplně. Plně by je měly nahradit především hybridy, které se pomalu dostávají do čela. Špatně na tom však nejsou ani elektromobily a pořádně se do toho v nejbližší době mají opřít i auta na vodík. Téma se samozřejmě netýká užitkových vozidel.

Určitě tedy neuděláte špatně, pořídíte-li si benzínové auto či hybrid. Poptávka po naftových motorech už teď znatelně klesá a v prodeji převažují motory benzinové. V Česku byl v prvním čtvrtletí podíl aut s benzínovým pohonem 57 procent. Diesel je už přežitá technologie. Brzy výrazně klesne jejich cena při prodeji dalšímu majiteli. Vývoj dieselových motorů už nikam nevede.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/