Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Emisní skandál otřásá Evropou: Mercedes, Ford i Renault před soudem. Čelí obvinění z podvodu s emisemi

16. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Mercedes-Benz, Ford, Peugeot, Citroën, Renault a Nissan čelí obvinění, že jejich vozy během testů úmyslně podváděly s emisemi. Všechny automobilky to odmítají. V Londýně začal jeden z největších hromadných soudních procesů v dějinách moderního britského práva.

Pokračování aféry Dieselgate

Jde o faktické pokračování kauzy Dieselgate. Na straně žalobců vystupují právní kanceláře, které mají s touto aférou přímou zkušenost. K formálním žalobám se připojily tisíce majitelů dotčených vozidel a očekává se, že výsledné odškodnění může dosáhnout mimořádně vysokých částek. Volkswagen však mezi obžalovanými není.

Obžaloba tvrdí, že vybrané modely byly vybaveny softwarem, který omezoval množství škodlivých emisí během laboratorních testů, nikoli však v běžném provozu. Všech pět výrobců jakékoli protiprávní jednání a obcházení emisních norem kategoricky popírá.

Klíčové bude technické posouzení

Rozhodujícím momentem bude technická expertiza, která má zjistit, zda systém řízení spalování a následné úpravy výfukových plynů byl nastaven tak, aby v laboratorních podmínkách vykazoval nízké hodnoty oxidů dusíku, zatímco při běžné jízdě byly emise výrazně vyšší.

Žalobci tvrdí, že rozdíl mezi měřenými a skutečnými emisemi má přímý dopad na kvalitu ovzduší a tím i na zdraví obyvatel měst. Obžalované automobilky naopak argumentují, že jejich vozy splňovaly všechny platné předpisy, využívaly legální strategie tepelného managementu a nikdy nebyly vybaveny nezákonnými zařízeními či softwarem.

Spor o výklad práva

Proces má také významný právní rozměr, protože otevírá otázku, do jaké míry mají britské soudy následovat přísnější judikaturu Soudního dvora EU týkající se tzv. zakázaných „obcházejících zařízení“. Zástupci automobilek zdůrazňují nezávislost britského právního systému a jeho odlišný výklad, zatímco právníci žalobců poukazují na nutnost právní jistoty a propojení s právním rámcem Severního Irska. Výsledek tohoto procesu tak může vytvořit precedens pro další podobné spory ve Spojeném království.

Verdikt v roce 2026

Fáze dokazování proběhne v následujících měsících a po ní přijde na řadu právní argumentace obou stran. Rozsudek se očekává přibližně v polovině příštího roku. Pokud soud rozhodne v neprospěch automobilek, následné řízení o výši odškodnění by mělo začít na podzim 2026.

Všechny obžalované společnosti nicméně trvají na své nevině a jsou připraveny se bránit až do vyhlášení konečného verdiktu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz