mobile-banner-fog-lamps-e1539173120843-639x3595

Mlhovky: věčný problém českých silnic. Většina řidičů stále neví, kdy a jak je používat

16. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Je tu podzim a s ním i ranní mlhy. Už ty první ukázaly, že používání mlhovek dělá řidičům na silnicích pořádné problémy. Není totiž nic horšího, než když vám někdo před vámi vypaluje oči ostrým červeným světlem, přestože po mlze už dávno není ani stopa. A to není všechno. Někteří řidiči mlhovky nezapnou ani v husté mlze a spoléhají se jen na denní svícení. Přitom pravidla používání mlhových světel stanovuje zákon, jenže možná ne tak přísně, jak bychom si přáli. I proto na silnicích během mlhy panuje doslova anarchie. Chce to prostě zdravý rozum.

Zákon není přísný, pokuta ano

Platí, že mlhová světla smíme použít pouze při snížené viditelnosti. Ale co to přesně znamená? Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích se sníženou viditelností rozumí situace, kdy se účastníci provozu navzájem dostatečně zřetelně nevidí – zejména od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, deště a v tunelech. Tentýž zákon upřesňuje, že „přední světlomety do mlhy a zadní svítilny do mlhy smí řidič použít pouze za mlhy, sněžení nebo deště.“ Je ale potřeba si uvědomit jednu zásadní věc – mlhovky nejsou určené primárně k tomu, abychom lépe viděli my, ale aby nás lépe viděli ostatní řidiči.

Přehnané používání mlhovek škodí

Nadměrné používání mlhovek je stejně špatné jako jejich nepoužívání. S mlhovkami je nutné zacházet rozumně – nejsou to světla potkávací, která mohou svítit neustále. Řidič by je měl zapínat a vypínat podle potřeby, podobně jako dálková světla. Pokud se změní podmínky, má reagovat vypnutím nebo zapnutím mlhovek. O jejich aktivaci informuje příslušná kontrolka na přístrojové desce.
Policie může uložit pokutu 10 až 30 eur za používání mlhovek, když není mlha, neprší ani nesněží – a naopak 30 až 50 eur, pokud je řidič nezapne, když by měl.

Nespoléhejte na automatické osvětlení

V mlze nemusíme nutně používat mlhová světla – často stačí potkávací. Problém je ale v tom, že mlha během dne může zmást světelné senzory moderních aut. Ty mohou situaci vyhodnotit jako vhodnou pro denní svícení, protože „si myslí“, že je dost světla. V takovém případě zůstávají rozsvícená jen přední denní světla, zatímco zadní světla nesvítí vůbec – a to je v mlze velmi nebezpečné.
Pouze některé vozy mají při denním svícení aktivní i zadní světla. Hlavní pravidlo proto zní: Když je přes den mlha, zapněte potkávací světla a nespoléhejte na senzory.

Mlhovky ve městě jen s rozumem

Při jízdě v mlze ve městě je důležité přizpůsobit osvětlení okolní dopravě. Jsou před vámi i za vámi jiná auta? Pak stačí potkávací světla. Zapnutím mlhovek byste totiž mohli spíše uškodit – jejich silné světlo oslepuje řidiče za vámi, zvlášť pokud stojíte v koloně.
Použití mlhovek ve městě ale není úplně zakázané – smysl mají tehdy, když je provoz minimální a auta jsou dál od sebe, například o víkendech nebo svátcích.

Na dálnici pozor i na sebe

Na dálnicích a silnicích mimo obce by se řidiči měli řídit hustotou provozu. Při intenzivní dopravě, kdy nejsou rozestupy mezi auty velké, stačí potkávací světla – i přes den. Pokud však řidič vidí auta pouze za sebou, ale ne před sebou, měl by rozsvítit i přední mlhovky. A pokud je na konci kolony, měl by zapnout zadní mlhovku, aby byl viditelný pro vozidla přijíždějící zezadu.

Dálková světla v mlze? Nikdy!

Přední i zadní mlhovky by měly být zapnuté jen tehdy, když jedete v husté mlze po prázdnější dálnici. A nezapomeňte – dálková světla v mlze nepoužívejte nikdy. Odražené světlo se vrací zpět přes vodní kapky a oslní vás samotné. Stačí potkávací světla. Na oslňování si dejte pozor i při nesprávně seřízených světlometech nebo špatně nastaveném sklonu světel při větším zatížení auta. V mlze se každá chyba projeví dvojnásob.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz