1659335125-tesla-gigafactory

Velká krize v Evropě: bude nutné zavřít až osm velkých automobilových továren, nepřežijí

16. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Evropský automobilový průmysl se ocitl v období, kdy se přebytečné výrobní kapacity potkávají s klesající poptávkou a sílící konkurencí z Číny. Podle analýzy poradenské společnosti AlixPartners může mít kontinent při současném vývoji nadbytečných až osm automobilových továren. Důvodem jsou tvrdá čísla – evropské závody jsou aktuálně využity v průměru jen zhruba z 60 procent, přičemž provozy, které dlouhodobě fungují pod hranicí 75 procent, přestávají být ekonomicky životaschopné.

Nejohroženější továrny Stellantisu

Nejvíce ohrožené jsou továrny s nejnižším vytížením. V první linii jsou závody koncernu Stellantis, kde se vyrábějí vozy značky Alfa Romeo – jejich výrobní kapacity jsou momentálně využívány pouze na 45 procent.

Čínská expanze ohrožuje evropské značky

Analytici rovněž předpokládají, že evropští výrobci během několika příštích let přijdou z hlediska prodejů o jeden až dva miliony vozidel, jelikož jejich zákazníky získají čínské automobilky. Ty by měly v roce 2025 dosáhnout na evropském trhu přibližně pětiprocentního podílu, který se do roku 2030 nejméně zdvojnásobí. Pokud se tento scénář naplní, výroba automobilů v Evropě poklesne natolik, že to povede k uzavření až osmi velkých továren.

Uzavření továrny je drahý a zdlouhavý proces

Uzavření závodu přitom není snadné ani z finančního, ani z právního hlediska. Zastavení provozu velké továrny s přibližně deseti tisíci zaměstnanci si podle odhadů vyžádá náklady kolem 1,5 miliardy eur a celý proces obvykle trvá jeden až tři roky. Ekonomická realita je neúprosná – automobilky jsou ziskové tehdy, pokud je závod navržen na kapacitu alespoň 250 tisíc vozů ročně a dokáže se jí dlouhodobě přibližovat. Při očekávaném poklesu prodejů evropských značek tak bez uzavření asi osmi továren a přerozdělení výroby nebude možné udržet rentabilitu.

Nadbytek aut už zastavuje výrobu

Napětí na straně poptávky se už projevuje i v každodenním provozu. Automobilky po celé Evropě dočasně zastavují výrobu kvůli přebytku neprodaných vozidel – problém se dotýká několika koncernů, nejvíce však Stellantisu.

Jak mohou evropské automobilky přežít

Pokud chtějí evropské automobilky přežít, musí zvýšit využití svých kapacit, zaměřit se na modely se zaručenou ziskovostí a přepracovat výrobní programy tak, aby každý závod obstál i při kolísání poptávky. Pokud se to podaří, může vzniknout menší, ale finančně zdravější výrobní základna. Pokud ne, současný přebytek kapacit bude dál snižovat zisky a brzdit investice do nových technologií, na nichž závisí budoucí konkurenceschopnost evropského průmyslu.

Citroën chystá program oživení

To už si uvědomil například Citroën, který plánuje v prosinci představit zásadní program „oživení značky“.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz