Velká krize v Evropě: bude nutné zavřít až osm velkých automobilových továren, nepřežijí
Evropský automobilový průmysl se ocitl v období, kdy se přebytečné výrobní kapacity potkávají s klesající poptávkou a sílící konkurencí z Číny. Podle analýzy poradenské společnosti AlixPartners může mít kontinent při současném vývoji nadbytečných až osm automobilových továren. Důvodem jsou tvrdá čísla – evropské závody jsou aktuálně využity v průměru jen zhruba z 60 procent, přičemž provozy, které dlouhodobě fungují pod hranicí 75 procent, přestávají být ekonomicky životaschopné.
Nejohroženější továrny Stellantisu
Nejvíce ohrožené jsou továrny s nejnižším vytížením. V první linii jsou závody koncernu Stellantis, kde se vyrábějí vozy značky Alfa Romeo – jejich výrobní kapacity jsou momentálně využívány pouze na 45 procent.
Čínská expanze ohrožuje evropské značky
Analytici rovněž předpokládají, že evropští výrobci během několika příštích let přijdou z hlediska prodejů o jeden až dva miliony vozidel, jelikož jejich zákazníky získají čínské automobilky. Ty by měly v roce 2025 dosáhnout na evropském trhu přibližně pětiprocentního podílu, který se do roku 2030 nejméně zdvojnásobí. Pokud se tento scénář naplní, výroba automobilů v Evropě poklesne natolik, že to povede k uzavření až osmi velkých továren.
Uzavření továrny je drahý a zdlouhavý proces
Uzavření závodu přitom není snadné ani z finančního, ani z právního hlediska. Zastavení provozu velké továrny s přibližně deseti tisíci zaměstnanci si podle odhadů vyžádá náklady kolem 1,5 miliardy eur a celý proces obvykle trvá jeden až tři roky. Ekonomická realita je neúprosná – automobilky jsou ziskové tehdy, pokud je závod navržen na kapacitu alespoň 250 tisíc vozů ročně a dokáže se jí dlouhodobě přibližovat. Při očekávaném poklesu prodejů evropských značek tak bez uzavření asi osmi továren a přerozdělení výroby nebude možné udržet rentabilitu.
Nadbytek aut už zastavuje výrobu
Napětí na straně poptávky se už projevuje i v každodenním provozu. Automobilky po celé Evropě dočasně zastavují výrobu kvůli přebytku neprodaných vozidel – problém se dotýká několika koncernů, nejvíce však Stellantisu.
Jak mohou evropské automobilky přežít
Pokud chtějí evropské automobilky přežít, musí zvýšit využití svých kapacit, zaměřit se na modely se zaručenou ziskovostí a přepracovat výrobní programy tak, aby každý závod obstál i při kolísání poptávky. Pokud se to podaří, může vzniknout menší, ale finančně zdravější výrobní základna. Pokud ne, současný přebytek kapacit bude dál snižovat zisky a brzdit investice do nových technologií, na nichž závisí budoucí konkurenceschopnost evropského průmyslu.
Citroën chystá program oživení
To už si uvědomil například Citroën, který plánuje v prosinci představit zásadní program „oživení značky“.
.« Levné a téměř nové auto na celý život? Automechanik doporučil tyto tři ojetiny Emisní skandál otřásá Evropou: Mercedes, Ford i Renault před soudem. Čelí obvinění z podvodu s emisemi »