Levné a téměř nové auto na celý život? Automechanik doporučil tyto tři ojetiny
Najít ojeté auto, které nabídne rozumnou cenu, dlouhou životnost a nízké provozní náklady, bývá úkol pro trpělivé. Proto jsme po důkladném zvažování připravili tři tipy pro tři různé rozpočty.
Nevím, jak to bývá u vás, ale mně se pravidelně ozývají známí s prosbou o osvědčený tip na ojetinu. Obvykle až poté, co strávili několik večerů procházením německých inzertních portálů a narazili na desítky téměř identických nabídek. Většina z nich chce auto, které je prakticky jako nové, ale s výrazně nižší cenou. A i když to zní jako rozpor, dá se to splnit. Nabízím tedy tři konkrétní příklady podle rozpočtu – každý pro jinou cílovou skupinu.
Najít ideální ojetinu chce čas, ale vyplatí se to
Očekávání bývá vždy stejné: během pár minut mám poslat pět jistých tipů, které by se daly označit za „nákup roku“. Jenže takhle to nefunguje. I já musím hledat, porovnávat a ověřovat. Co ale dokážu rychle, je zvolit správný model – tedy vůz, který bych si s daným rozpočtem pořídil sám. A pak už zbývá jen najít konkrétní kus v dobrém stavu a s jasnou historií.
Podíváme se tedy na tři různé možnosti podle výše investice. A přidám i jeden extra tip pro ty, kteří se musí vejít do opravdu nízkého rozpočtu, ale přesto nechtějí staré auto. Protože realita je jasná – někdy rozhoduje především cena a dostupnost. První kategorie proto míří k hranici 50 000 Kč.
Tip 1 – do 50 000 Kč: Škoda Fabia II
Jinými slovy, auto za zhruba jeden a půl měsíčního platu. Pokud nepracujete v představenstvu velké firmy, ale máte průměrný příjem kolem třiceti tisíc čistého, dá se za 50 000 Kč pořídit vůz, který s trochou štěstí zvládne ještě několik let spolehlivě jezdit. Náklady na údržbu nejsou vysoké a poměr ceny a užitné hodnoty se bude časem jen zlepšovat.
Design Fabie II sice nikoho neoslní, ale v této cenové kategorii je to vedlejší. Benzínové verze bývají ideální volbou – často jde o auta, která sloužila jako druhé vozidlo v rodině nebo patřila starším řidičům. Obvykle mají menší nájezd a pečlivě vedenou servisní knížku. Taková auta jsou na trhu výjimkou, ale u Fabie je najdete častěji než u levných „prémiových“ vozů, jejichž minulí majitelé na pravidelnou údržbu často neměli rozpočet.
Tip 2 – do 250 000 Kč: Volkswagen Golf
Golf je pro mě pojem. Nejen jako zakladatel třídy kompaktních hatchbacků, ale i jako vůz, který si drží vysoký standard už několik generací. Od legendární jedničky od Giugiara až po moderní sedmičku – Golf prostě funguje.
V rozmezí 200–250 tisíc korun se dá sehnat velmi slušný kus šesté generace, případně starší exemplář sedmé. Šestka sice nevypadá tak moderně, ale je mechanicky robustní a dobře zpracovaná. Pokud zvolíte diesel TDI s doloženou historií, dostanete auto, které zvládne i vyšší kilometrové proběhy.
Doporučil bych vyhnout se motoru 1.6 TDI / 85 kW, protože se často pojil s pětistupňovou převodovkou, která ubírá na komfortu i efektivitě. Lepší volbou je dvoulitrové TDI se šestistupňem – těží z výborného zátahu a nízké spotřeby, což oceníte hlavně při dálničních jízdách.
Tip 3 – do 350 000 Kč: Škoda Octavia III
Nikoho asi nepřekvapí, že Octavia patří mezi nejrozumnější volby. Třetí generace je podle mě téměř ideální vůz – pohodlná, prostorná, ekonomická a technicky jednoduchá. Vyhoví jak rodinám, tak jednotlivcům, kteří chtějí univerzální auto na každý den.
Octavie z konce výroby mají často kompletní servisní historii a bývají čerstvě po výměně rozvodů. Pro mě osobně jde o nejlepší poměr mezi cenou a užitkem. Vyhnul bych se motoru 1.6 TDI a zaměřil se rovnou na dvoulitr. Ideálně v kombíku, který nabídne 610 l zavazadel, a pokud chcete, i pohon všech kol nebo dvouspojkovou převodovku DSG. V rámci uvedeného rozpočtu se dá pořídit velmi solidní exemplář.
Pokud máte přes půl milionu, kupte nové auto
V momentě, kdy se rozpočet blíží hranici 400 – 500 tisíc korun, už dává smysl uvažovat o novém voze. Klidně s menším motorem a základní výbavou – výhodou je nulové opotřebení, několik let záruky a žádné skryté problémy.
Ještě nedávno se dal například nový Golf VIII v akční edici pořídit lehce nad 500 tisíc korun, což je velmi zajímavá nabídka za moderní techniku s minimálními starostmi. Ačkoli jsem srdcem zastánce kvalitních ojetin, pokud rozpočet dovolí připlatit si na nový vůz, dává to čím dál větší smysl.
A co vy? Dali byste přednost prověřené ojetině, nebo byste si raději dopřáli vůni nového auta z autosalonu?
.« Proč a jak dnes IZS ví o nehodě téměř okamžitě? Dopravní data, která zachraňují životy Velká krize v Evropě: bude nutné zavřít až osm velkých automobilových továren, nepřežijí »