EU vezme miliardu eur vlastním automobilkám a dá je Tesle a Číně. Obchod s emisními povolenkami hraničí s absurditou
Podle analytiků skupiny UBS by Tesla mohla v tomto roce získat kompenzace ve výši více než 1 miliardy eur od konkurenčních automobilek, které potřebují pomoc s plněním přísnějších emisních norem v Evropské unii. Je absurdní, jak Evropská unie místo podpory vlastního automobilového průmyslu spíše podlamuje nohy celému odvětví. Díky novým opatřením totiž přestává být konkurenceschopný a eurokraté se začínají divit, co se děje a snaží se chránit Unii před zahraničním importem zaváděním ochranných cel, která situaci ještě zhoršují.
Protože evropské automobilky (a také neevropské, které chtějí v EU nadále prodávat modely se spalovacími motory) nemají šanci splnit přísné flotilové emisní standardy, europoslanci pro ně vymysleli řešení – mohou se spojit s výrobci, kteří mají nízké flotilové emise. Pokud se takto propojené emise vejdou do normy, automobilky nemusí platit obrovské pokuty, které mohou dosáhnout až tisíců eur za každé prodané vozidlo. A kdo může mít nižší flotilové emise než čistě elektrická automobilka? Zejména taková, která v EU prodává relativně mnoho aut?
Z tohoto důvodu se s Teslou plánuje spojit minimálně pět výrobců, kteří chtějí v Evropě prodávat i spalovací auta za přijatelné ceny a s ní své emise zprůměrovat. Mezi tyto výrobce patří Stellantis (zahrnující 14 značek včetně Fiatu, Peugeotu a Citroënu) a pravděpodobně také Ford, Mazda, Subaru a Toyota. Díky této dohodě, která umožňuje zprůměrování emisí, výrobci, kteří jsou nad limity, poskytnou kompenzace těm, kteří jsou pod nimi. A právě prostřednictvím těchto kompenzací by Tesla mohla v roce 2025 získat až miliardu eur.
Všichni výrobci, kteří se chtějí k Tesle připojit, musí svou žádost předložit do 5. února, uvádí dokument EU. Žadatelé také musí podepsat smlouvu o mlčenlivosti a poskytnout Tesle údaje o svých emisích CO2, aby mohla posoudit, zda má ještě dostatečnou emisní rezervu.
Vznikají také další spojenectví. Mercedes-Benz se spojuje s Volvem a Polestarem v další skupině v rámci EU. Takže zatímco EU zavádí cla na čínská auta, zároveň tímto absurdním způsobem „předává“ Číňanům peníze. Volvo je totiž v čínských rukou.
„Kompenzace Tesly by dokonce mohla přesáhnout 1 miliardu eur, pokud se jí podaří zpeněžit celou svou ‚rezervu‘ CO2,“ tvrdí analytici UBS pod vedením Patricka Hummela ve zprávě zveřejněné 8. ledna. Volvo, které těží z úspěchu malého elektrického SUV EX30, by tímto způsobem mohlo v roce 2025 získat až 300 milionů eur.
Evropští výrobci automobilů se snažili alespoň pro tento rok dosáhnout zmírnění flotilových norem, ale neuspěli. Nedosáhlo se ani skutečného snížení emisí CO2 – pouze se administrativně přerozdělí mezi výrobce. Ti s vyššími emisemi budou platit těm s „podlimitními“ – především Američanům a Číňanům. Dává vám to smysl?
.« Sebezničení začíná: Pokuty za emise zdraží nová auta až o 60.000 korun Z Ruska zmizela levná auta. Ta, která zůstala, jsou výrazně dražší a navýšení cen stále nekončí »