Sebezničení začíná: Pokuty za emise zdraží nová auta až o 60.000 korun
Tento rok Evropská unie opět zpřísňuje emisní kvóty pro automobilky a požadavky začínají hraničit s fyzikálními zákony. Zatímco dosud byl průměr emisního koše, tedy ze všech prodaných aut, 95 gramů na kilometr, s korekcemi na základě hmotnosti až 116 g na kilometr, v roce 2025 je cílem 93,5 gramu. Přitom končí možnost korekcí.
Co to znamená? Jde o sebezničující akt unie proti automobilovému průmyslu. Zvlášť v době, kdy jednotlivé země ruší pobídky na nákup elektromobilů, což se loni projevilo stagnací prodeje aut s lokálně nulovými emisemi. O to těžší, nebo spíš nemožné, bude tento cíl splnit. Aby cíle totiž výrobci automobilů dosáhli, musel by podíl elektromobilů letos činit minimálně 20 až 25 %. To však nehrozí. V celé Evropě se podíl prodaných elektromobilů pohybuje na necelých 15 %.
Pokud cíl nebude splněn, budou automobilky čelit pokutám – 95 eur za každý gram nad limit a za každé prodané vozidlo. Holandský Auto Week to spočítal a dospěl k šokujícím částkám. Vyšel sice z prodejního mixu automobilek v roce 2023, ale ten se vzhledem k útlumu prodeje elektromobilů v podstatě nezměnil. Nejhůře na tom má být koncern Volkswagen s průměrem 123 g CO2 na kilometr, což překračuje limit o 28 gramů.
Při prodeji přibližně 3,3 milionu aut to znamená pokutu ve výši 7,7 miliardy eur. Tato pokuta by mohla znamenat, že auta koncernu VW, včetně Škody, zdraží v průměru o 2 300 eur. Druhou největší pokutu zaplatí koncern Stellantis – přibližně 2,3 miliardy eur, což je asi 1 100 eur na auto. Následuje aliance Renault-Nissan-Mitsubishi (1,9 mld.), Ford (1,2 mld.), Mercedes-Benz (1,1 mld.) a BMW (0,7 mld.).
Situace však může být ještě horší, protože zároveň přichází nová emisní norma Euro 6e-bis, která zpřísňuje pravidla pro měření emisí plug-in hybridů, což opět zvýší celkový průměr emisí automobilek. Jde o začarovaný kruh, ze kterého není úniku. Automobilky si mohou vybrat jen ze tří řešení, z nichž každé je špatné a drahé. Například omezit výrobu a prodej aut se spalovacími motory, což povede k nadbytečným kapacitám a propouštění, draze nakupovat emisní kredity, například od Tesly, nebo prodávat elektrická auta pod cenou.
.« Test Ford Puma ST X PowerShift: Šelma v novém překvapí i přes slabší motor EU vezme miliardu eur vlastním automobilkám a dá je Tesle a Číně. Obchod s emisními povolenkami hraničí s absurditou »