1673717746-moskvic3

Z Ruska zmizela levná auta. Ta, která zůstala, jsou výrazně dražší a navýšení cen stále nekončí

18. 1. 2025 • Novinky, Zajímavosti

V Rusku začalo v lednu masivní zdražování. Důvodem je zvýšení recyklačního poplatku a také kurz rublu. Podle ruských analytiků by růst cen mohl v první polovině roku dosáhnout až 10 %. Průzkum, který mezi prodejci a analytiky provedla společnost Kommersant, uvádí, že ceny nových osobních aut v Rusku od ledna vzrostly o 1,5 až 5 %.

Sergej Udalov z analytické agentury Avtostat poznamenává, že přepisování cenovek je nyní masivním jevem. Podle něj se však zvýšený recyklační poplatek do cen zatím plně nepromítl. Zároveň se ruší akce a slevy. „U některých modelů dosahuje zvýšení ceny až pěti procent,“ říká Udalov. Nejvyšší růst cen se týká značek, které mají ke konci roku minimální skladové zásoby. Ceny nejdříve stoupají u nejoblíbenějších modelů.

Šéfredaktor časopisu Za volantem Maxim Kadakov poznamenává, že revize cen je zatím poměrně chaotická. Netýká se všech značek a modelů. Cenovou politiku kromě recyklačního poplatku a směnného kurzu ovlivňuje také postavení automobilky na ruském trhu a její budoucí plány v zemi. „V prosinci sice trh podle Avtostatu meziročně vzrostl o 3,3 % a ve srovnání s listopadem o 1,3 % na 123 400 kusů, ale šlo o bublinu, protože většina zákazníků chtěla koupit auto ještě za staré ceny, tedy před zvýšením recyklačního poplatku.“

Ceny už zvýšily některé čínské značky. Haval o 100 až 200 tisíc rublů (cca 25.000 až 50.000 korun), Great Wall o 100 tisíc rublů (cca 25.000 korun), Tank o 200 až 500 tisíc rublů (50.000 až 150.000 korun), Chery o 100 tisíc rublů (25.000 korun) a Exeed o 400 až 560 tisíc rublů (cca 100.000 až 170.000 korun). Lada ceny zvýšila jen kosmeticky – o 1,8 %. Prodejci a experti očekávají další růst cen nových aut. Podle nich inflace, recyklační poplatky, směnné kurzy a vysoký kurz centrální banky způsobí v první polovině roku nárůst cen o 10 %.

„Zvýšení cen ovlivní všechny značky, menší růst budou mít značky s vysokou lokalizací výroby v Rusku,“ dodává Renat Tyukteev, ředitel prodeje nových aut společnosti Avilon AG. Jak informuje Moscowtimes, v Rusku se mezitím definitivně vyprodala dříve populární zahraniční auta jako Hyundai Solaris, Kia Rio, Renault Logan a Duster, stejně jako VW Polo a Škoda Rapid. Výroba těchto aut v Rusku skončila v roce 2022 kvůli válce na Ukrajině a prodejci stále doprodávali zbylé zásoby.

Podle Avtostatu se v roce 2021 v Rusku prodalo téměř 77 tisíc vozů Kia Rio, ale v roce 2024 to bylo jen 47 kusů. Za poslední rok se také prodalo jen 53 crossoverů Hyundai Creta, 68 sedanů Hyundai Solaris, 26 liftbacků Škoda Rapid, 55 kusů Volkswagenu Polo, 69 sedanů Renault Logan, 26 hatchbacků Renault Sandero a 40 crossoverů Renault Duster. Většina těchto aut byla určena speciálně pro ruský trh a byla vyráběna přímo v Rusku. Podle Avtostatu v letech 2020–2021 zabíraly levné modely třídy B 20 % trhu. Dnes nemají plnohodnotné nástupce a domácí Lada tuto mezeru zcela nezaplní.

Invazi čínských značek navíc domácí Lada přirovnává k piraniím. Prognózy vývoje ruského automobilového trhu nejsou příznivé. Odborníci předpovídají v roce 2025 pokles prodeje nových aut o 10 až 20 %. „Kvůli zvýšení recyklačního poplatku už naši spoluobčané nemají peníze. A ti, kteří nutně potřebují auto, se stále více obracejí na autobazary, zejména na zahraniční vozy. Je tedy nepravděpodobné, že zvýšení cen dovážených automobilů povede k výraznému růstu prodeje Lad,“ říká Natália Mirošničenko, zpravodajka obchodního oddělení Kommersantu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz