Čína si už brousí zuby na továrny VW. Němcům chce zatopit přímo doma pod okny
Evropa od loňského října uvalila dovozní cla na čínské elektromobily. Prodeje těchto vozů v EU tak na konci roku prudce klesly. Peking se však nevzdává. Čínské automobilky se chtějí clům vyhnout výstavbou továren přímo v Evropě a tento plán už začaly realizovat. BYD oznámil výstavbu výrobních závodů v Maďarsku a Turecku, Leapmotor v Polsku a Chery ve Španělsku. To je ale pouze začátek. Podle webu Autonews se do centra zájmu čínských značek dostává Německo – kolébka evropského automobilového průmyslu. Krize Volkswagenu, největšího evropského výrobce aut, jim přitom hraje do karet.
Nejmenovaný zdroj agentuře Reuters sdělil, že čínští představitelé a výrobci automobilů sledují německé továrny, které mají být kvůli nadbytečné kapacitě a velkým restrukturalizačním plánům uzavřeny, zejména ty patřící Volkswagenu. Koupě německých automobilových závodů by Číně umožnila získat vliv v regionu, kde sídlí některé z nejstarších a nejprestižnějších automobilových značek. Jde o podobnou strategii, jakou Čína už dříve uplatnila v Německu v sektoru telekomunikací nebo robotiky. Automobilový průmysl byl zatím výjimkou, ale jde jen o otázku času. Zájem čínských automobilek o Německo podporuje i čínská vláda.
Podle webu Autonews se během šestnáctiletého úřadování Angely Merkelové ekonomiky obou zemí úzce propojily díky investicím a exportu německých automobilek do Číny. Vztahy však časem ochladly, protože současná německá koalice tlačí na snížení závislosti na Číně. Ministryně zahraničních věcí Annalena Baerbocková dokonce označila čínského prezidenta Si Ťin-pchinga za „diktátora“ a Čínu za rivala. Úspěch Číňanů v Německu tak bude záviset i na rozhodnutích nové německé vlády po únorových volbách. Čínští výrobci se již zajímají o závody VW v Drážďanech a Osnabrücku, které mají být uzavřeny v rámci největších úsporných opatření v historii Volkswagenu.
Zdroj agentury Reuters uvedl, že Volkswagen by se prodeji závodu v Osnabrücku čínskému vlastníkovi nebránil. „Zavázali jsme se najít další využití pro tuto kapacitu. Cílem musí být životaschopné řešení, které zohlední zájmy společnosti a zaměstnanců,“ uvedl mluvčí VW, který odmítl konkrétně komentovat spekulace o nabídkách. Proti by nebyly ani odbory. Stephan Soldanski, zástupce odborového svazu v Osnabrücku, uvedl, že pracovníci závodu nebudou mít nic proti výrobě pro jednoho z čínských partnerů. „Dokážu si představit, že bychom vyráběli něco pro čínský společný podnik, ale pod logem VW a podle standardů VW. To je klíčová podmínka,“ řekl.
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí uvedl, že společnostem, které chtějí investovat v Německu, by to mělo být umožněno. „Čína zavedla řadu opatření na podporu nových obchodních příležitostí pro zahraniční firmy. Doufáme, že německá strana bude mít otevřený přístup a poskytne čínským firmám spravedlivé a nediskriminační podmínky pro investice,“ uvedl mluvčí ve vyjádření pro agenturu Reuters. Podle bankéře obeznámeného s problematikou by prodej továren mohl být pro Volkswagen levnější než jejich úplné uzavření, a za každý závod by mohl získat 100 až 300 milionů eur.
V hledáčku čínských firem jsou však i další závody. Například nevyužitý závod Fordu v Saarlouis v Německu a závod Audi v Bruselu, který ukončil výrobu elektrického modelu Audi Q7 e-tron. V Německu chce mít svůj závod i Leapmotor. Evropa se tedy pronikání čínských investic nevyhne. Ačkoli tyto investice představují příležitost k vytvoření nových pracovních míst, přinášejí také riziko oslabení tradičních evropských výrobců automobilů, zejména pokud čínské firmy za podpory své vlády nastaví agresivní cenovou politiku. Zavedení protičínských cel tento proces jen urychlí.
.« Z Ruska zmizela levná auta. Ta, která zůstala, jsou výrazně dražší a navýšení cen stále nekončí Česko má i přes zdražování stále nejlevnější paliva v regionu »