17-jaguar-project-7

Jaguar F-Type Project 7 jde do výroby

26. 6. 2014 • Novinky

Značka Jaguar představí na Festivalu rychlosti v Goodwoodu nový model Jaguar F-Type Coupé Project 7, který je prvním modelem divize Special Operations. Vůz bude vyroben v limitované edici 250 kusů.

„Divize Special Operations vznikla proto, aby vyvíjela řadu produktů a služeb, které dovolí našim nejnáročnějším a nejoddanějším zákazníkům naplnit jejich vášeň pro naše vozy. Jaguar F-Type Project 7 je názorným příkladem. Je to nejrychlejší a nejvýkonnější sériový Jaguar, jaký kdy byl vyroben. Designéři se nechali inspirovat vzhledem Jaguaru D-Type, který letos slaví 60. výročí,“ uvedl John Edwards, Managing Director, Jaguar Land Rover Special Operations

Jaguar F-Type Project 7 vzdává hold jednomu z nejikoničtějších modelů Jaguaru D-Type, který se stal trojnásobným vítězem Le Mans. Tento model letos slaví 60. výročí. Výkon modelu zajišťuje pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválcový motor s 575 koňmi a točivým momentem 680 Nm. Vůz dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy díky celohliníkové karosérii a váze 1 585 kg. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 300 km/h. Vůz je přitom plně homologován pro běžný provoz. Model má odnímatelnou střechu a zavazadlový prostor o objemu 196 litrů.

Výkon je posílán na zadní kola přes osmistupňovou samočinnou převodovku Jaguar Quickshift a druhou generaci elektronicky řízeného aktivního diferenciálu (EAD). Karbon-keramické brzdové kotouče (CCM), které jsou u F-Typu R Coupé za příplatek, jsou u F-Typu Project 7 součástí standardní výbavy a poskytují silné, rovnoměrné brzdění bez vadnutí brzdného účinku. Další prvkem standardní výbavy je systém vektorování točivého momentu za pomoci brzd (TVbB), který pracuje v součinnosti s EAD a zajišťuje tak velmi přesné ovládání.

YouTube Preview Image

Mezi klíčové prvky designu patří i D-Typem inspirovaný aerodynamický kryt bezpečnostního oblouku za hlavou řidiče, snížené čelní okno, nový přední nárazník a úpravy zvyšující aerodynamický přítlak včetně karbonového předního splitteru, nástavců prahů, zadního difuzoru a nastavitelného zadního křídla. Nicméně koncept jednomístného vozu byl transformován do dvoumístného provedení, takže součástí designu jsou bezpečnostní oblouky jak za hlavou řidiče, tak i spolujezdce.

JAGUAR F-TYPE PROJECT 7: PODROBNĚ

Konstrukce

Jaguar F-Type Project 7 je poháněn pětilitrovým kompresorem přeplňovaným zážehovým V8 motorem. Ten pohání například Jaguar F-Type R Coupé. V tomto případě se jedná ale o silnější provedení. Motor totiž disponuje výkonem 575 koní (oproti F-Typu R Coupé se jedná o nárůst o 25 koní) a točivým momentem 680 Nm. Výkon je posílán na zadní kola přes osmistupňovou samočinnou převodovku Jaguar Quickshift a druhou generaci elektronicky řízeného aktivního diferenciálu. Inženýři divize Special Vehicle Operations vyvinuli speciálně pro F-Type Project 7 nové nastavení převodovky se změněnými body řazení a charakteristikou. To dovoluje tomuto lehkému roadsteru s celohliníkovou karoserií, který váží pouhých 1 585 kg (o 80 kg méně než roadster F-Type V8 S), dosáhnout zrychlení 0-100 km/h za 3,9 sekundy a elektronicky omezené maximální rychlosti 300 km/h.

Model je také vybaven vypínatelným aktivním výfukovým systémem se čtyřmi koncovkami s matně černou keramickou povrchovou úpravou. Systém využívá elektronicky ovládané ventily v zadní části výfuku, které jsou nastaveny tak, aby se otevíraly v závislosti na celé řadě parametrů, a také mění vedení výfukových plynů do otevřené větve výfukového systému. Snižují tak zpětný tlak a vylepšují zvukový projev.

Model jezdí na 20palcových kolech Storm z lehkých slitin v lesklé černé barvě, které si mohou zákazníci nechat za příplatek obout do vysoce výkonných pneumatik Continental ForceContact. Karbon-keramické brzdy (CCM) s kotouči o průměru 398 mm a šestipístkovými jednodílnými třmeny vpředu a kotouči o průměru 380 mm a čtyřpístkovými jednodílnými třmeny vzadu jsou ve standardní výbavě.

Brzdové kotouče jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu a keramiky, takže jsou extrémně tvrdé a vysoce odolné proti opotřebení. Systém CCM nabízí konzistentní výkony a vysokou odolnost proti vadnutí i při trvalém extrémním zatížení.

F-Type Project 7 těží z na míru navržených unašečů předních kol, které přináší větší negativní odklon kol, upraveného horního uložení tlumičů a nových zkrutných stabilizátorů vpředu i vzadu. Přední a zadní jednotky pružina-tlumič jsou výškově nastavitelné a jak charakteristika pružin, tak tlumičů byla přizpůsobena potřebám tohoto modelu.

Systém Adaptive Dynamics aktivně ovládá vertikální pohyby karoserie a její naklánění díky neustálému sledování zásahů řidiče a poloze vozu na silnici. Až 500krát za sekundu je tomu přizpůsobována charakteristika tlumení tak, aby bylo dosaženo optimální stability. Ovládací software systému Adaptive Dynamics byl přenastaven na míru pro F-Type Project 7. Systém kontroly dynamické stability (DSC) má také nové specifické nastavení.

Aktivace dynamické režimu přináší lepší kontrolu nad pohyby karoserie díky tužšímu nastavení tlumičů, zvýšený odpor v řízení, rychlejší změnu převodových stupňů a ostřejší reakce na pohyby plynového pedálu. Dynamický režim je možné konfigurovat prostřednictvím 8palcového dotykového displeje na středové konzole a řidič si tak může navolit a uložit své oblíbené nastavení.

Vektorování točivého momentu za pomoci brzd (TVbB) rychle aplikuje přesně danou brzdnou sílu na jednotlivých kolech tak, aby bylo dosaženo ostřejšího průjezdu zatáčkou. Tento systém je ve standardní výbavě. TVbB spolupracuje s elektronicky řízeným aktivním diferenciálem (který umí přepnout ze zcela otevřeného režimu do 100% uzavření během 200 milisekund) a s kontrolou dynamické stability vozu tak, aby byla optimalizována trakce.

 „F-Type Project 7 je především rychlý… Využívá veškeré klíčové technologie, které jsme si ověřili na F-Typu R Coupé, aby nabídl bezprostřední reakce na všechny podněty řidiče. Jeho charakter nám dal možnost zajít ještě dál. Výsledkem jsou jízdní zážitky vnímané všemi smysly,“ dodává Mike Cross, Chief Engineer – Vehicle Integrity Jaguar

Design

Jaguar F-Type Project 7 si zachovává výrazný, minimalistický design původního konceptu z roku 2013. Tato studie byla experimentem, ve kterém se mísí bohatá závodní historie Jaguaru s liniemi tehdy nového, revolučního sportovního modelu F-Type. Pod vedením designového ředitele Jaguaru, Iana Calluma, tato skica jednomístného sportovního vozu s agresivním profilem, robustním postojem a sníženým čelním oknem, přešla během několika málo měsíců z papíru přes digitální model až po vůz jedoucí v závodě do vrchu v Goodwoodu.

Klíčové hlavní linie F-Typu Project 7 zůstávají stejné jako u sportovního modelu F-Type. Výrazné úpravy aerodynamiky na F-Typu Project 7 zahrnují zcela nový přední splitter, jehož horní část je vyrobena z uhlíkového kompozitu. Dále pak nástavce prahů, zadní difuzor a nastavitelné zadní křídlo – vše z karbonu. Všechny tyto komponenty dohromady vytváří při maximální rychlosti 300 km/h u F-Typu Project 7 o 177 % větší přítlak než má roadster F-Type.

Zadní kapota, výdechy na přední kapotě, boční mřížky a kryty vnějších zpětných zrcátek jsou také vyrobené z uhlíkového kompozitu. Čelní okno je o 114 mm kratší. To zmenšilo celkovou výšku vozu o 30,5 mm a boční okénka byla uzpůsobena profilu. Střecha Bimini byla navržena speciálně pro F-Type Project 7. Je zaklapnuta do rámu čelního okna a lze ji buď pohodlně složit, nebo pokud není používána, uložit do zavazadlového prostoru o objemu 196 litrů.

Řidič a spolujezdec v F-Typu Project 7 sedí v odlehčených skořepinových sedadlech s čalouněním prošívaným diamantovým vzorem. Čtyřbodové bezpečnostní pásy jsou dostupné jako příslušenství. V interiéru najdete karbonový dekor, Alcantarou čalouněný volant (je možné mít i kožený), páčky řazení z kartáčovaného hliníku a speciální plaketu s logem Project 7.

Tento model bude vyráběn podle přesně daných standardů divize Special Operations a nabízen v exkluzivní omezené sérii s celkovým počtem maximálně 250 kusů. Ke každému vozu bude speciální číslovaná plaketa umístěná mezi sedadly a podepsaná Ianem Callumem.

Jaguar F-Type Project 7, jehož jméno odkazuje na sedm vítězství Jaguaru v Le Mans, bude k dostání v pěti metalických lacích: Ultra Blue, Caldera Red, British Racing Green (všechny s možností bílého polepu), Ultimate Black a Glacier White (obě s možností šedého polepu).

JAGUAR F-TYPE PROJECT 7: TECHNICKÁ SPECIFIKACE

MOTOR & PŘEVODOVKA
Objem motoru [cm3] 5 000
Počet válců 8
Počet ventilů na válec 4
Kompresní poměr 9,5:1
Vrtání/zdvih [mm] 92,5/93,0
Převodovka osmistupňová Quickshift
JÍZDNÍ VÝKONY
0-100 km/h [s] 3,9
Maximální rychlost [km/h] 300, elektronicky omezená
Výkon [kW@min-1] 423@6500
Točivý moment [Nm@min-1] 680@2500-5500
Kola 20“ Storm z lehkých slitin, v lesklé černé barvě
Pneumatiky – rozměr 255/35 R 20 (vpředu)295/30 R 20 (vzadu)
Pneumatiky – výrobceStandardní:Za příplatek: Pirelli P ZeroContinental ForceContact
ROZMĚRY
Délka [mm] 4 519
Šířka bez zrcátek [mm] 1 923
Výška bez střechy [mm] 1 277
Rozvor [mm] 2 622
Objem palivové nádrže [l] 72
Hmotnost [kg] 1 585

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz