baterie

Jak výrazně prodloužit životnost autobaterie? Je to jednodušší, než si myslíte

5. 7. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Na to, jak dlouho vám v autě vydrží baterie, má vliv nejen samotný technický stav vozidla, ale i způsob, jakým s ním zacházíte. Co tedy dělat, abyste výměnu baterie nemuseli řešit zbytečně brzy?

Pořízení nové baterie nebývá zrovna radostnou událostí – kromě poměrně vysokých nákladů vás čeká i manipulace s těžkým kusem techniky. A v některých případech není demontáž staré baterie z motorového prostoru nijak snadná. Jakmile ji konečně vyndáte, nastává další krok – instalace nové.

Pro řadu motoristů, a obzvlášť motoristek, bývá výměna baterie doslova strašákem. Není divu, že i taková zdánlivě jednoduchá operace často končí návštěvou autoservisu – což znamená další výdaj navíc za práci.

Jednou za čas se výměně baterie nevyhne nikdo, pokud tedy nepatříte mezi ty, kdo pravidelně mění celé auto, třeba formou operativního leasingu. I přesto ale můžete životnost autobaterie ovlivnit – a to docela výrazně, pokud se k ní chováte správně.

Životnost klasického olověného akumulátoru může teoreticky dosáhnout až pěti let, což není málo. V praxi se ale běžně pohybuje okolo dvou až tří let, zejména při vyšším ročním nájezdu. Najdou se i výjimky, kdy baterie funguje spolehlivě třeba deset let, ale takových případů je opravdu jako šafránu. Mnohem častější jsou opačné extrémy – baterie, která „odejde“ během několika měsíců.

Dobrou zprávou je, že životnost autobaterie můžete do značné míry prodloužit. Ne nekonečně, ale rozhodně tak, aby vydržela víc, než kolik bývá běžný průměr. A právě o tom si teď něco povíme.

Na váze záleží

Na trhu se dnes objevují baterie, které jsou výrazně lehčí než ty kvalitní – třeba o tři nebo i čtyři kilogramy. Jak je to možné? Výrobce jednoduše šetřil na materiálu – konkrétně na olovu. A právě množství olova hraje klíčovou roli v tom, jaký výkon baterie podá a jak dlouho vydrží.

Čím větší plocha olověných desek uvnitř baterie, tím větší proud zvládne dodat během startování a tím větší má rezervy. Naopak, pokud je desek méně, proudová hustota na jejich povrchu roste – a tím se výrazně snižuje jejich životnost.

Jak poznat, že vám někdo nabízí „ošizený“ výrobek? Nejspolehlivější metodou je porovnání hmotnosti. Kvalitní baterie bývají těžší. Při výběru proto sázejte na renomované značky a nenechte se zlákat nejlevnější variantou. Pokud i přesto zvažujete nákup levnější baterie, zkuste si několik kusů od stejného výrobce zvážit – příliš lehký kus značí, že něco není v pořádku.

Chyby, které zkracují životnost baterie

I v běžném provozu řada řidičů nechtěně přispívá k rychlému odcházení autobaterie. Co byste měli přestat dělat, pokud chcete, aby vám baterie vydržela co nejdéle?

Jedním z klasických přehmatů je zapomenutí světel po zaparkování. Druhý den přijdete k autu, otočíte klíčkem – a nic. Sice se to může zdát jako drobnost, ale pokud baterii takto vybije několikrát, může se stát, že už se plně nevzpamatuje. Důvodem je sulfatace – na deskách se vytvoří vrstvy síranu olovnatého, které omezí funkci baterie.

Stejně škodlivé je i používání různých elektrických zařízení při vypnutém motoru. Pokud například rádi posloucháte hudbu v autě na parkovišti, nebo trávíte noci v autě při svícení, dobíjení telefonů a nafukování matrací – autobaterie tím trpí.

Dalším zabijákem je častá jízda na krátké vzdálenosti, typicky ve městě. Baterie se v takovém režimu nestačí plně dobít a její kapacita postupně klesá. V zimě se k tomu přidává nízká teplota, která ztěžuje startování a zároveň omezuje schopnost akumulátoru přijímat energii. Pokud navíc vůz v mrazu dlouho stojí, elektrolyt ztrácí hustotu a může dojít až k jeho zamrznutí – což může poškodit nejen desky, ale i samotný obal baterie.

Startování přes kabely s pomocí jiné baterie sice samo o sobě baterii nezničí, ale problém je v tom, co následuje. Většina řidičů pokračuje v běžném provozu, aniž by baterii po takovém incidentu dobili. Pokud následuje delší jízda, třeba po dálnici, nic se nestane. Ale pokud pojedete jen pár kilometrů ve městě, baterie zůstane téměř prázdná a další start může opět skončit nezdarem. Při opakovaném hlubokém vybití a nedostatečném dobití může přijít trvalé poškození. Proto je důležité baterii co nejdříve řádně dobít externí nabíječkou.

Styl jízdy rozhoduje

Výrobci baterií se shodují, že velkou roli hraje i to, jak se autem jezdí. Například časté krátké trasy nebo dlouhé odstávky aut škodí stejně jako přebíjení. Přetížení baterie může vést k rozpadu olověných článků v důsledku koroze.

Ideální je, pokud napětí dodávané do akumulátoru odpovídá stylu jízdy konkrétního řidiče. Zatímco pro občasného řidiče je vhodné, aby alternátor dodával vyšší napětí okolo 14,4 V, u vozidel v nepřetržitém provozu (např. taxi nebo dodávky) postačí nižší hodnota kolem 13,8 V, která tolik nezatěžuje vnitřní strukturu akumulátoru.

U nových aut tuto starost často řeší elektronika – systém inteligentního dobíjení totiž upravuje napětí podle teploty, aktuálního stavu baterie a dalších faktorů. Díky tomu se životnost akumulátoru prodlužuje téměř bez zásahu řidiče.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz