Jaká je bezpečná vzdálenost za autem před vámi? Těch pár metrů navíc, které rozhodují o nehodě či štěstí
Pokud jedete příliš blízko za vozidlem před vámi, svěřujete svůj osud do rukou někoho jiného. Jaká je ale bezpečná vzdálenost? Je to 10, 50 nebo 80 metrů? Odpověď je složitější, protože tato vzdálenost se neudává v metrech.
Velkou část dopravních nehod má na svědomí zdánlivě banální chyba řidičů – nedostatečný odstup od vozidla jedoucího před nimi. Jaká je ale vlastně bezpečná vzdálenost? Dá se vyjádřit v metrech? Dá, jenže tak jednoduché to není. Bylo by totiž chybou tvrdit, že bezpečná vzdálenost od auta před vámi je například 50 metrů. Záleží totiž na rychlosti. Při jízdě ve městě s povolenou padesátkou by taková vzdálenost byla zbytečně velká a zdržovali byste ostatní, zatímco na dálnici při rychlosti 130 km/h je naopak zcela nedostatečná.
Pouhé metry nestačí. Záleží na rychlosti
Při určování minimální bezpečné vzdálenosti musíme vycházet z toho, že řidič, který věnuje řízení plnou pozornost, má reakční dobu v průměru jednu sekundu. To je čas, za který si uvědomí kritickou situaci před sebou. Teprve potom se rozhodne, zda bude brzdit, vyhne se nebo objede překážku. Je třeba mít na paměti, že během této sekundy má stále nohu na plynu a k překážce se přibližuje! Pokud tedy jedete „nalepení“ na vozidle před vámi a vzdálenost je menší než jedna sekunda, jste v neustálém riziku nehody. V takové situaci v podstatě jen kopírujete jízdu řidiče před vámi, jako by vás táhl na tyči, a svěřujete rozhodování o své jízdě do jeho rukou. Nemluvě o tom, že ho takovým „tlačením“ zezadu můžete znervóznit, čímž roste riziko chyby, která nakonec postihne i vás. Je tedy jasné, že odstup jedné sekundy nestačí. Minimální bezpečná vzdálenost jsou proto dvě sekundy – první sekundu máte na zaregistrování problému a druhou na samotnou reakci. Za špatného počasí je vhodné rozestup zvětšit alespoň na tři sekundy.
Větší rozestupy mají i další výhody
Delší vzdálenost od auta před vámi zlepšuje bezpečnost při předjíždění, umožňuje plynulejší zařazování vozidel z připojovacích pruhů a přispívá k celkově klidnější dopravě. Když vozidlo před vámi přibrzďuje, ale nezastavuje, můžete vzdálenost na krátký okamžik zmenšit jen tím, že sundáte nohu z plynu. Pokud nešlápnete na brzdu, nerozsvítí se brzdová světla, takže auta za vámi nedostanou falešný signál o zastavování. Zbytečné signály totiž plynulosti provozu neprospívají – naopak vyvolávají stres a přehnané reakce, které v lepším případě končí zbytečnými kolonami a v horším ťukanci či nehodami.
Jak si bezpečnou vzdálenost jednoduše změřit
Je to snadné. Jakmile auto před vámi mine pevný bod – strom, lampu, dopravní značku nebo tabuli – začněte v duchu počítat přirozeným tempem: „raz – dva – tři“. Pokud vaše auto dorazí ke stejnému bodu dříve, než dopočítáte do tří, znamená to, že jedete příliš blízko a je třeba odstup zvětšit. A pamatujte, že minimální bezpečná vzdálenost platí pro ideální podmínky – tedy suchou vozovku, dobrou viditelnost, kvalitní brzdy i pneumatiky. Jenže takové ideální podmínky panují málokdy. Pokud tedy vzdálenost ještě zvětšíte, bude to jedině ku prospěchu – získáte víc času na správnou reakci v krizové situaci.
.« Tankujete až po hrdlo? Nedělejte to, riskujete drahou opravu Němci chtějí povinné nabíjení plug-in hybridů. Bude to jejich konec? »