lada-iskra-2025_04-clanokw

Lada Iskra: Máme první data o prodeji. Jsou tragická

9. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

První nový model Lady po desetiletích zatím žádnou revoluci na ruském trhu nezpůsobil. Od července do září si Iskru koupilo jen 128 zákazníků. Ne snad proto, že by o ni nebyl zájem, problém leží jinde.

Měla to být velká událost, přestože jde o nejmenší model značky Lada. Nová Iskra, představená už loni v létě na Mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradě (SPIEF), je totiž první skutečně nový model Lady po desetiletích. Základem je alianční platforma CMF-B-LS, kterou po zavedení protiruských sankcí a odchodu Renaultu museli konstruktéři upravit tak, aby obsahovala co nejméně dílů z „nepřátelských zemí“ a co nejvíce z domácí produkce. Na jaře ruská strana tvrdila, že se to podaří a že prodej Iskry začne 20. června.

Dnes už máme první oficiální statistiky, které zveřejnil web Drom.ru – a důvodů k oslavám opravdu není mnoho. Od června do září se k zákazníkům dostalo jen 128 vozů, což je tragicky málo.

Kolik jich šlo k běžným zákazníkům

Z celkového počtu připadá 57 vozů na soukromé osoby. Jeden zákazník si Iskru koupil už v červenci, druhý v srpnu – a skutečný „boom“ přišel až v září, kdy se po celém Rusku dostalo do soukromých rukou 55 aut.

Lepší čísla má firemní klientela – právnické osoby koupily 71 Isker, z toho 20 vozů v červenci a srpnu a dalších 39 v září.

Znamená to tedy, že Iskra je propadák? Ne tak úplně. Jak už bylo dříve zmíněno, AvtoVaz jednoduše nedokáže rozběhnout výrobu. Produkce se pohybuje jen v jednotkách kusů – přestože vedení původně plánovalo, že se Iskra bude montovat nejen v mateřském závodě v Togliatti, ale i v Petrohradu, tedy v bývalé továrně Nissanu.

Problém jsou sankce a nedostatek dílů

Hlavní důvod spočívá v sankcích a neschopnosti AvtoVazu zajistit potřebné komponenty z Číny, protože na díly od Renaultu už dnes nemá přístup. Situace se podle webu Drom.ru jeví jako beznadějná.

Redaktoři se vydali do dvanácti prodejen Lady – a v žádné z nich Iskru nenašli. Zpočátku prý byly první vyrobené kusy posílány do Moskvy, Petrohradu a Togliatti, kde AvtoVaz sídlí, ale ani tam si Iskru nekoupíte. Prodejci pouze neurčitě tvrdí „brzy“ nebo „ještě chvíli počkejte“, aniž by uvedli konkrétní termíny dodání.

Jenže problém nemá jen Iskra – celý AvtoVaz je v krizi. Automobilka momentálně funguje v režimu čtyřdenního pracovního týdne, snižuje mzdy a propouští zaměstnance.

Sankce bolí víc, než přiznává propaganda

Ačkoli ruská propaganda vykresluje sankce jako bezvýznamné nebo dokonce prospěšné pro ekonomiku, realita je přesně opačná. Po odchodu Renaultu se AvtoVaz nedokáže odrazit ode dna.

Navíc čelí silné konkurenci čínských automobilek, které ovládly ruský trh – a to navzdory tomu, že vláda zavedla vysoká cla na individuální dovoz aut, především z Číny, aby chránila domácí výrobce. Situaci zhoršuje také 25% pokles prodeje aut v letošním roce, způsobený vysokými úrokovými sazbami. Financování nákupu nových vozů je proto stále obtížnější.

Lidé jednoduše nemají peníze na nová auta, která se znovu stávají luxusem.

Zmařené projekty a další neúspěchy

V AvtoVazu navíc zkrachovalo několik pokusů o nalezení nového výrobního programu. Nejprve se automobilka snažila oživit petrohradský závod montáží čínského modelu FAW Bestune T77, který prodávala jako Lada X-Cross 5. Poté neuspěl ani plán montáže čínských modelů Chery Tiggo 7 Pro a Tiggo 8 Pro, které měly být přejmenovány na Lada Xcite X-Cross 7 a X-Cross 8.

Jenže Chery začala tato auta vyrábět přímo v Rusku, a to v bývalých továrnách Volkswagenu a Mercedesu-Benz – takže přeznačení ztratilo smysl.

Podobně neúspěšně zatím dopadá i plán výroby Lady Iskra v Petrohradu. Zmontovalo se tam pouze několik kusů z modulů dovezených z Togliatti, což je ekonomicky neudržitelné.

AvtoVaz proto oznámil, že zkrácený pracovní režim bude platit nejméně do 28. března 2026.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz