yugo_03-clanokw

Legendární Yugo vstává z mrtvých. Navíc se spalovacím motorem

22. 2. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Značka Yugo patřila mezi nejznámější automobilové značky bývalé Jugoslávie. Vyráběné automobilkou Zastava se sídlem v Kragujevaci, se Yugo stalo jedním z nejdostupnějších aut v osmdesátých letech minulého století. Často mu vyčítali mizernou kvalitu, ale zároveň to bylo velmi jednoduché auto, které jste si dokázali opravit doslova na koleni. Postupně se rozšířilo do více zemí bývalého východního bloku a vyváželo se i do USA (Yugo Koral, prodávalo se jako Yugo GV za necelé 4 tisíce dolarů), kde se z něj stala exotická kuriozita. Mířilo také do Číny, Tuniska, Egypta, Spojených arabských emirátů a dalších zemí.

První velkou ránou pro Yugo bylo bombardování továrny v Kragujevaci letadly NATO v roce 1999 během smutné války, která doprovázela rozpad Jugoslávie. Poté značka víceméně hibernovala, výrobu v bombardované továrně obnovili až v roce 2005, kdy začala z výrobních linek sjíždět Zastava 10, což byl vlastně převlečený Fiat Punto II. V roce 2008 byla ukončena výroba posledního exempláře Yugo Koral, zároveň byla pozastavena i výroba Zastavy 10. Továrna Zastava během své historie vyrobila až 4,2 milionu vozidel, z nichž 700 000 exportovala.

Teď se však Yugo vrací a mělo by se z něj stát moderní auto, vybavené benzínovým motorem. Za obnovou značky stojí Aleksandar Bjelić. Je to univerzitní profesor ze Srbska, žijící v Německu, který už v oblasti automobilového průmyslu podnikal. Získal práva a ochranné známky na značku Yugo a najal Darka Marčetu, srbského designéra, aby navrhl, jak by mohlo vypadat nové Yugo. Jeho cílem je udělat z Yuga, které bylo často terčem vtipů, moderní a spolehlivou značku s cenově dostupným modelem.

A Marčeta už nakreslil první skici. Je na nich auto s třídveřovou retro karoserií, jednoznačně inspirovanou Yugem z 80. let. Stejné je i logo, stylizované písmeno Y, které kromě původního hatchbacku používalo i větší Yugo Florida.

Známo je pouze to, že auto bude mít pod kapotou benzínový agregát od externího dodavatele a že bude splňovat všechny evropské bezpečnostní standardy. Na více podrobností si ale musíme počkat až do května 2027, kdy se bude v Bělehradě konat výstava Expo. Nové Yugo by se tam mělo stát jednou z velkých hvězd.

Bjelić chce do té doby udržet povědomí o projektu expedicí napříč Afrikou. S pěti auty vyrazí ze srbského Kragujevace, kde stála továrna původní Zastavy (dnes Fiat Serbia), až k hoře Kilimandžáro v Tanzanii.

Na expedici, která má dokázat odolnost jugoslávských aut, si bere Zastavu 101, odvozenou z Fiatu 128. To je předchůdce oživovaného hatchbacku, který v roce 1987 dostal označení Yugo a ve výrobě vydržel až do jejího úplného ukončení v roce 2008.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz