1963-porsche-901

Na trhu je nová 911. Připomeňme si 7 předchozích generací

4. 12. 2018 • Historie, Novinky

Když si Ferdinand Porsche chtěl koupit první sportovní automobil, raději se rozhodl, že si vyrobí vlastní. Že to zkrátka dokáže lépe. A tak započala éra jedné z nejslavnějších automobilových značek na světě…

Porsche 911 bylo tou dobou zatím na houbách, ale ve Ferdinandově hlavě už se pomalu začala utvářet myšlenka, naprosto revolučního sporťáku ultra lehké koncepce. A když automobilka na přelomu 60.let představila model 365 Carrera 2, měl Ferdinand o další produkci automobilky jasno.

Svět je plochý!

V roce 1963 to tedy začalo, přičemž ihned o rok později byla odstartována sériová výroba vůbec prvního modelu z řady 911. Auto se původně mělo jmenovat Porsche 901, proti tomuto označení však protestovali Francouzi se svým Peugeotem, a tak do jména přibyla namísto nuly jednička. První generace nesoucí jmené 911 začala z výrobních linek sjíždět v září roku 1964 a v jejích útrobách se ukrýval plochý šestiválec typu boxer s výkonem 130. Byla ihned tak úspěšná, že Ferdinand o rok později ukončil výrobu dosavadních modelů 365. Bylo jasno – zrodila se legenda!

„Widowmaker“

Přes několik sportovních verzí a ikonickou Carreru RS se přesouváme k druhé generaci. Ta se jmenuje 930, její výroba započala v roce 1976 a trvala až do roku sametové revoluce, 1989. Generace 930 dala světu několik nezapomenutelných ikon světového motorsportu. Zmiňme si třeba brutálního „Mobydicka“, Porsche 935, nebo takzvaný „ovdovovač“, tedy Porsche 930 Turbo, které svou záludnou turbodírou připravilo o život nejednoho fanouška rychlého svezení.

Je to o hmotnosti

O mnoho modernější a ve vrcholných verzích také rychlejší. To je Porsche 911 generace 964, které dnes mezi petrolheady drží pověst té vůbec nejzajímavější 911, jakou je možné řídit. Tohle auto už má také v základní verzi dostatečně silný motor pro to, aby s ním byla opravdová zábava. Je záludné, přetáčivé a i přes svou tehdejší velikost na dnešní poměry i poměrně malé. Generace 964 byla vyráběna mezi lety 1989 až 1993 a k nejslavnějším specifikacím rozhodně patří 964 Carrera RS, nebo 964 Turbo.

Poslední vzduch

Pohodlnější, větší, ale také dražší a výkonnější. Porsche 911 generace 993 si dnes pamatujeme především díky způsobu chlazení motoru. Právě 993 je totiž posledním vzduchem chlazeným Porsche, jaké opustilo továrnu ve Stuttgartu. Jedná se rovněž o velmi vzácnou generaci z důvodu kratšího setrvání ve výrobě. Vyráběno bylo pouze v letech 1994 až 1998, což je doba, za kterou nestihlo vzniknout tolik aut, kolik bychom si dnes přáli. Za hezkou 993 se už několik let platí zlatem a dá se očekávat, že ceny porostou i nadále. Nejvzácnější verzí je bezpochyby 993 GT2, která vychází z modelu Turbo S. Naprostou raritou je pak také Porsche GT1, homologační speciál určený pro okruhové závody typu LeMans.

„Praskající vodník“

Odsuzovaná a dlouho opomíjená generace dnes poprávu získává na popularitě. Řeč je o modelech s číselným označením 996. Lidé tohle auto neměli rádi hned ze dvou důvodů. Tím prvním byl designový odklon od kulatých čelních světlometů, tím druhým pak vodou chlazený motor s objemem 3,4 litru, u kterého občas praská blok. Porsche tento problém s příchodem modernizace vyřešilo, auto maličko zkrásnělo, a začalo se i více prodávat. I tak ale 996 historicky patří k těm méně povedeným. Za zmínku ovšem stojí, že se u 996 poprvé objevila verze GT3 s nabroušenou atmosférou, která dnes patří k velmi ceněným kouskům. Tato generace byla vyráběna v letech 1998 až 2004.

Motor za koly

Logický vývoj, více komfortu a spousta výkonu. To je Porsche 911 gen. 997. Také tento model má svá „naposled“. Jedná se totiž o poslední model s hydraulickým posilovačem řízení a zároveň o poslední Porsche 911, které si uchovává prapůvodní koncepci s motorem za zadní nápravou. Jde tak vlastně o nejnovější ale zároveň poslední puristické Porsche 911. I proto je dnes jeho verze GT3 RS s plochou 3.8litrovou atmosférou tolik ceněná (nemluvě o striktně limitované sérii GT3 RS 4.0). Generace 997 vydržela ve výrobě mezi lety 2005 až 2012 a v rámci modernizace dostala i famózní dvouspojkovou převodovku PDK.

Nové milénium

Luxusní sportovní automobil nového tisíciletí. Tak před šesti lety nazvali generaci 991 v nejčtenějším britském plátku. A my souhlasíme. Tento vůz má se svým prapůvodcem společnou snad jen siluetu, několik detailů a jméno. V základním provedení jde o vyspělé, nesmírně pohodlné a tiché auto, se kterým je radost cestovat, ale zároveň si s ním užiívat prudké zatáčky. Elektrické řízení se vývojářům povedlo skvěle zamaskovat a díky celkové vyváženosti a snad i dobré ekonomické situaci se kusů této generace prodalo nejvíce v celé historii. S příchodem modernizace Porsche zbavilo 911 atmosferického plnění, které zůstalo pouze v GT3 a generaci přejmenovalo na 991.2. A proto je otázkou: „Zůstane atmosféra i v novém Porsche 911 GT3 (992), kterého se dočkáme za zhruba rok a půl?“. Pojďme se vrhnout na nedávno představnou novinku!

Nová generace přichází – Porsche 911 (992)

Přeplňování v útrobách nové 911 nikoho nepřekvapí. Stejně jako vzhled nového auta. Také osmá generace 992 je věrným pokračovatelem designu, který u Porsche 911 vídáme po více než pět desetiletí. Přijde ale pod známým designem i revoluční technika?

Oficiální představení si nová 911 odbyla v Los Angeles, kde se dlouhodobě těší obrovské popularitě. Automobilka nejprve představila silnější varianty Carrera S a 4S, později ale podle oficiálních informací přibudou i všechny známé verze. Dočkáme se tak kabrioletu, provedení Targa, ostrých verzí GT3, nebo superrychlých verzí Turbo a Turbo S.

Širší ale nenápadná

Novinka je zpředu popravdě velmi nenápadná. Oproti generaci 991.2 má na oko jen maličko pozměněné proporce, uhlazenější masku chladiče a vylepšenou aerodynamiku. Přesto je širší o 45 mm! Je to však zcela nové auto a bezpečně ho poznáte zejména díky výrazným prolisům na přední kapotě, které navazují na předchůdce 930 a 964 a podle zapuštěných klik ve dveřích, které mají za cíl zlepšit aerodynamiku.

Zadní část je pak plně futuristická. Spojená zadní svítilna přechází přes celou záď vozu, třetí brzdové světlo je svislé a při otevření přítlačného křídla se zvedá téměř celá záď vozu. Koncovky výfuku budou pak standardně ve dvou párech. Větší a pouze dvě koncovky budou značit přítomnost příplatkové výfukové soustavy.

Noční vidění!

Uvnitř se 992 nese na vlně všudypřítomné digitalizace. Automobilce však tleskáme za použití analogového otáčkoměru, který mají automobiloví fanoušci všeobecně mnohem raději než digitální. V přístrojové kapličce se pak po obou stranách otáčkoměru objevují dva rozměrné displeje. Díky nim tak může nové Porsche 911 nabídnout třeba i noční vidění.

Středová konzole palubní desky minimalisticky navazuje na dříve představené modely Cayenne a Panamera. Opět jí dominuje obrovský displej s jemným rozlišením, který je ze spodní strany doplněný pouhou pěticí nejdůležitějších tlačítek.

Polomechanické ovládání

Za zmínku ale stojí ovládání klimatizace, nebo výhřevu sedadel. Vývojáři prokazatelně pochopili, že skrz dotykové displeje vede ke spokojenosti zákazníků velmi trnitá cesta, a tak zde nechali alespoň částečně mechanické ovládání. Velice zajímavý je volič automatické převodovky, který už nebude umět zprostředkovat funkci manuálního řazení – to zůstává na pádlech pod volantem.

S příchodem nové generace se velmi dlouho spekulovalo o nástupu hybridní techniky. Produktový ředitel Porsche, August Achleitner se ale nově nechal slyšet, že tak vhodnou technologii, jakou by Porsche do generace 992 chtělo implementovat, prozatím nemají a věc je tedy ve fázi vývoje.

Hybrid až za 4 roky

Achleitner však zároveň potvrdil, že při konstrukci nové generace se s hybridní technikou počítalo. Nepůjde však o nic obyčejného. Hybridní 911 se nebude podobat běžným plug-in hybridům jako je Panamera nebo Cayenne, ale spíše vytrvalostnímu speciálu Porsche 919 z kategorie LMP1. To značí systém rekuperace energie z výfukových plynů a daleko menší baterii. Auto by tak nemělo přijít o případnou agilitu a lehkost v projevu. A právě z toho důvodu ho Porsche ještě nepředstavilo. Podle Achleitnera totiž ještě není k dispozici tak lehká baterie, jakou by si vývojáři představovali umístit nad přední kola.

Hybridního Porsche 911 generace 992 se tak dočkáme až v příštím cyklu, tedy nejdříve za 4 roky. Prozatím nám musí stačit dvojitě přeplňovaný plochý šestiválec s objemem 3 litry a ve variantě S s výkonem 450 koní. To je o 30 koní více, než má odcházející generace 911. Bylo toho docíleno především přepracovaným vstřikováním paliva a nového uspořádání chlazení vzduchu a turbodmychadel.

Sbohem, PDK…

Zcela zásadní změnu představuje také převodovka. Už zde není klasické PDK, nýbrž nová 8stupňová převodovka od ZF. Porsche si od převodovky slibuje ještě lepší využití potenciálu motoru a zároveň ji potřebuje vzhledem k hybridní budoucnosti modelu.

Zbrusu nové Porsche 911 Carrera S zrychlí z 0-100 km/h za 3,7 sekundy. Varianta 4S s pohonem všech kol to pak zvládne ještě o desetinu rychleji. Maximálně se novinka rozjede až na 308 km/h a podle nového měrného cyklu NEDC by neměla spotřebovat více než 9 litrů benzinu na 100 kilometrů.

A pokud vás zajímá, kdy dorazí na náš trh, měli byste vědět, že Porsche už odstartovalo objednávky. Základní cena na německému trhu za Carreru S činí zhruba 3 150 000 Kč. Za verzi s pohonem všech kol si pak připlatíte zhruba 200 000 Kč.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz