Německý motor spaluje místo benzínu vodík
Automobilový průmysl se stále posouvá směrem k udržitelnějším a ekologičtějším alternativám, a proto BMW zkoumá vodík jako potenciální řešení pro snížení emisí uhlíku a zlepšení energetické účinnosti. Uvedením svého modelu poháněného vodíkem chce společnost nejen posunout hranice technologie vozidel, ale také přispět k rostoucí diskusi o čisté energii a budoucnosti dopravy.
Zatímco elektromobily dominují konverzaci o udržitelné dopravě, vozidla poháněná vodíkem si stále drží svou pozici a nabízejí jedinečné výhody, které by mohly hrát klíčovou roli v budoucí mobilitě. Vodíková vozidla využívají palivové články k přeměně plynného vodíku na elektřinu, přičemž jako vedlejší produkt vzniká pouze vodní pára, což z nich činí čistou a ekologickou alternativu k tradičním automobilům na plyn.
Jednou z hlavních výhod vodíkových vozidel je rychlá doba doplňování paliva. Na rozdíl od elektrických vozidel, jejichž nabíjení může trvat i několik hodin, mohou vodíková vozidla doplnit palivo během několika minut, což jim přináší pohodlí srovnatelné s vozidly se spalovacími motory. Vodíkové palivové články navíc nabízejí delší dojezd než mnohá elektrická vozidla, což je výhodné zejména pro cestování na dlouhé vzdálenosti a těžkou nákladní dopravu.
Vodík také představuje významnou výhodu v odvětvích, jako je nákladní doprava a veřejná doprava, kde je důležitý delší dojezd a rychlejší doplňování paliva. S dalším rozvojem vodíkové infrastruktury, kdy je k dispozici stále více čerpacích stanic, se zvyšuje potenciál vodíkových vozidel jako doplňku trhu s elektromobily. Navzdory dominanci elektrických motorů se vozy na vodíkový pohon nadále osvědčují, zejména v aplikacích, kde elektrická vozidla mohou mít potíže splnit požadavky na rychlost, dojezd a pohodlí.
BMW plánuje v roce 2028 uvést na trh svůj vůbec první elektromobil s palivovými články, který zákazníkům nabídne novou plně elektrickou variantu s nulovými lokálními emisemi. Za tímto účelem se BMW spojuje s Toyotou a kombinuje jejich technologické zkušenosti při vývoji nové generace technologie pohonu na palivové články. Obě společnosti se zavázaly k rozvoji vodíkového hospodářství a spolupracují na tom, aby tuto čistou technologii s nulovými emisemi posunuly na další úroveň.
„Jedná se o milník v historii automobilového průmyslu: vůbec první sériově vyráběný vůz s palivovými články, který bude nabízet světový prémiový výrobce. Poháněno vodíkem a vedeno duchem naší spolupráce podtrhne, jak technologický pokrok formuje budoucí mobilitu,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG. „A bude předzvěstí éry významné poptávky po elektromobilech s palivovými články.“
BMW a Toyota budou spolupracovat na vývoji pohonného systému pro osobní vozidla s využitím základní technologie palivových článků, která je přínosem jak pro užitkové, tak pro osobní vozy. Výsledkem tohoto partnerství budou elektromobily s palivovými články obou značek, které nabídnou zákazníkům více možností a přiblíží vodíkovou mobilitu realitě. Přestože je technologie společná, každá značka si u svých elektrických modelů s palivovými články zachová svou jedinečnou identitu a vlastnosti. Spoluprací při vývoji a nákupu chtějí obě společnosti snížit náklady na technologii palivových článků, a učinit ji tak pro zákazníky dostupnější.
.« Škoda Octavia 4×4 se vrací do prodeje Výroba aut loni v ČR stoupla o 3,9 % na rekordních 1,453 milionu vozů »