cupra-formentor-vz5-2025_03-galeria

Neuvěřitelné, pětiválec se vrací pod kapotu Cupry Formentor VZ5

12. 10. 2025 • Novinky, Zajímavosti

V době emisních restrikcí působí návrat výkonné pětiválcové verze Formentoru téměř jako zázrak. A navíc jako blesk z čistého nebe – nikdo o něm netušil. Není ale velkým překvapením, že výroba tohoto ostrého španělského SUV-kupé bude opět omezena na malé množství kusů.

Pětiválec, který psal historii

Samotný Formentor VZ5 přitom není žádnou úplnou novinkou. Cupra představila tuto nejsilnější variantu už v roce 2021, kdy byl Formentor stále jediným samostatným modelem značky. Tehdy vzniklo 7 000 exemplářů určených pro automobilové nadšence. Po modernizaci, kterou vůz prošel v roce 2024, se ale pětiválcová verze už nevrátila – i když nové designové úpravy ještě více zvýraznily jeho sportovní charakter. Bylo tedy více emocí, ale méně výkonu. Cupra tehdy pravděpodobně zvažovala, zda se tak „žíznivý“ model vejde do jejího emisního rozpočtu v době, kdy se automobilky doslova honí za snížením hodnot CO₂.

Návrat díky elektrickým sourozencům

Nyní se ale zdá, že díky prodejům elektromobilu Cupra Born, čistě elektrického SUV Tavascan a plug-in hybridního modelu Terramar vznikl malý prostor pro návrat kultovního Formentoru s ikonickým pětiválcem, který poháněl mimo jiné Audi RS 3 nebo kupé TT RS.

390 koní pro 4 000 vyvolených

Cupra právě oznámila, že Formentor VZ5 se po roční pauze vrací na trh, i když výroba bude omezena na 4 000 kusů. Srdcem vozu zůstává přeplňovaný pětiválec 2.5 TSI naladěný na výkon 287 kW (390 k) a točivý moment 480 Nm dostupný už od 2 250 otáček za minutu. Ten přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG na všechna čtyři kola prostřednictvím systému pohonu 4Drive. Výsledkem je působivé zrychlení z 0 na 100 km/h přibližně za 4,2 sekundy. Kdyby omezovač nezasáhl při obvyklé hranici 250 km/h, Formentor VZ5 by jistě pokračoval ještě dál.

Technikou nabitý podvozek

Nechybí ani systém vektorování točivého momentu, který zlepšuje stabilitu v zatáčkách. Podvozek je oproti běžným verzím snížen o 10 mm a vybaven adaptivními tlumiči DCC s 15stupňovou regulací tuhosti, individuálně pro každé kolo. Brzdy dodává značka Akebono – vpředu jsou šestipístkové třmeny a velké ventilované kotouče.

Pro řidiče, kteří chtějí zážitky

Součástí výbavy je také jízdní režim Cupra, který umožňuje lehce přetáčivé výjezdy ze zatáček. Vše doprovází podmanivý zvukový projev linoucí se ze čtveřice koncovek výfuku. Na první pohled poznáte Formentor VZ5 podle vygravírovaných log na předním nárazníku, širších prahů, přepracovaného difuzoru a specifických dvacetipalcových kol v typické měděné barvě – ta se objevuje i na koncovkách výfuků.

Výjimečný vzhled i interiér

Zákazníci si budou moci vybrat z pěti exkluzivních laků karoserie, včetně matných odstínů Magnetic Tech Matt, Century Bronze Matt a Enceladus Grey Matt. V interiéru nechybí anatomická skořepinová sedadla CUPBucket s modrým nebo černým čalouněním a integrovanými opěrkami hlavy. Sportovní atmosféru doplňuje ambientní osvětlení a dekorace s logem Cupra.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz