Nová Škoda Enyaq RS: Elektřina ve službách výkonu i emocí
Rodina sportovních modelů RS se v portfoliu značky Škoda stává elektrifikovanou ikonou. Nová verze Enyaq RS a Enyaq Coupé RS přiváží na silnice nejen maximální výkon a bleskové zrychlení, ale i rychlé nabíjení, vyladěný podvozek a pořádnou dávku každodenní praktičnosti. Vrcholné verze rodiny Enyaq jsou přesvědčivou ukázkou toho, že elektromobil nemusí být jen tichým městským pomocníkem – může být i zdrojem radosti za volantem.
Dva motory, pohon všech kol a sprint za 5,4 sekundy
Nové modely Enyaq RS a Enyaq Coupé RS sdílejí technický základ: dva elektromotory s celkovým výkonem 250 kW a pohon všech kol. Výsledkem je solidní dávka dynamiky – z klidu na 100 km/h akcelerují za 5,4 sekundy, a to zcela bez kouře či řevu výfuku. Maximální rychlost činí 180 km/h a výkonná baterie o kapacitě 84 kWh (79 kWh netto) slibuje v režimu WLTP dojezd přes 550 km u Enyaqu RS a až 560 km u elegantního Coupé RS.
Kromě toho potěší i praktické stránky – baterii lze na rychlonabíjecí stanici stejnosměrným proudem doplnit z 10 % na 80 % kapacity za pouhých 26 minut díky nabíjecímu výkonu až 185 kW. Při domácím nabíjení střídavým proudem (11 kW) trvá plné nabití necelých 8,5 hodiny.
Dynamika bez kompromisů
Pod kapotou to nekončí – sportovní podvozek, snížený vpředu o 15 mm a vzadu o 10 mm, byl přepracován pro ještě ostřejší jízdní projev. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC s širokým rozsahem nastavení, od komfortní jízdy po ryzí sportovní režim. Progresivní řízení zaručuje přesnou odezvu a výkonné brzdy s dvoupístkovými třmeny dávají jistotu i při ostřejší jízdě.
Díky vylepšené aerodynamice dosahuje součinitel odporu vzduchu hodnoty 0,251 (Enyaq RS), respektive 0,239 (Coupé RS), což má pozitivní vliv nejen na dojezd, ale i na stabilitu ve vyšších rychlostech.
Design, který nenechá chladným
Nové Enyaqy RS přebírají designový jazyk Modern Solid, včetně prosvětlené masky Tech-Deck Face s animovaným efektem a Matrix-LED světlometů. Na první pohled je od běžných verzí odliší černé doplňky karoserie, logo RS na blatnících, specifické nárazníky či aerodynamicky tvarovaná kola. Standardem jsou 20″ kola Draconis, za příplatek pak 21″ Vision. A samozřejmě nechybí ikonická barva zelená Mamba, výhradně pro verze RS.
Sportovní kabina s důrazem na komfort
Uvnitř na řidiče čeká výběr mezi dvěma variantami interiéru – RS Lounge s černým mikrovláknem a limetkově zeleným prošíváním, nebo RS Suite s elegantní kůží a šedými detaily. V obou případech nechybí sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, karbonové dekory, perforovaný sportovní volant ani pedály z nerezové oceli. Komfort zajišťuje elektricky nastavitelná sedadla s pamětí, masážní funkcí a třízónová klimatizace.
Dominantou přístrojové desky je 13″ centrální displej infotainmentu a 5″ digitální přístrojový štít. Všechny obrazovky mají specifickou RS grafiku, a praktické „Simply Clever“ detaily zůstávají samozřejmostí – například čtyři USB-C porty s výkonem 45 W, bezdrátové nabíjení mobilu, elektrické páté dveře s virtuálním pedálem nebo chytré parkování.
Chytrá technika, bezpečnost i připojení
Modernizované Enyaqy RS nabízejí široké spektrum asistenčních systémů, jako je adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v koloně či prediktivní vedení v jízdním pruhu. Díky využití online rojových dat fungují ještě efektivněji než kdy dřív.
Škoda navíc posouvá hranice parkovací asistence – nový dálkově ovládaný parkovací manévr nebo funkce uloženého parkování umožňují vozu zaparkovat samostatně, zatímco majitel ho sleduje na displeji svého telefonu poblíž.
Vrcholné modely s bohatou tradicí
Nové Enyaqy RS nejsou jen technickými demonstrátory, ale důležitým pokračováním dlouhé řady sportovních verzí značky. Od první Octavie RS v roce 2000 až po dnešní elektrifikované modely – RS verze vždy zosobňovaly to nejlepší, co Škoda dokázala nabídnout.
A jak jinak oslavit premiéru těchto modelů, než na mistrovství světa v ledním hokeji, které značka podporuje už od roku 1993. Enyaq RS i Coupé RS se ukáží hned při zahajovacích zápasech v Herningu a Stockholmu – tam, kde se snoubí emoce, rychlost a národní hrdost. Přesně jako v jejich DNA.
« Facelift Dacie Jogger je za rohem a dokonce již druhý Test BMW 540d Touring: Dokonalost existuje »