unnamed (4)

Nový Volkswagen Touran

25. 2. 2015 • Novinky

Touran je v Německu nejúspěšnějším kompaktním MPV. Všestranně variabilním partnerem pro život na cestách, který boduje maximálním využitím obestavěného prostoru a důsledně promyšlenými detaily. Volkswagen nyní představuje zcela nově koncipovanou generaci všestranného modelu, jehož se v Evropě, Asii a Africe dosud prodalo cca 1,9 milionu vozů. Dr. Heinz-Jakob Neußer, člen představenstva značky Volkswagen, zodpovědný za vývoj, k tomu říká: „Nový Touran je prvním všestranně variabilním MPV, vyvinutým na základě modulární platformy MQB koncernu Volkswagen. Z toho plynou četné konstrukční a koncepční přednosti. Například mnohem působivější proporce exteriéru s nápadně dlouhým rozvorem, velmi krátkými převisy karoserie a příkladně dobrým využitím obestavěného prostoru.“ Volkswagen zároveň snížil hmotnost nového Touranu, stejně jako u ostatních modelů postavených na platformě MQB. „A to,“ říká Dr. Neußer, „navzdory prodloužení vnější délky o 130 mm a zvýšené úrovni bezpečnosti a komfortu. V porovnání s předchůdcem byla hmotnost snížena až o 62 kg.“ Pokroku v oblasti snižování hmotnosti bylo dosaženo díky inovativní lehké konstrukci pohonného ústrojí a karoserie.

Nový exteriér

Volkswagen disponuje jednou z nejširších a nejatraktivnějších nabídek modelů MPV na světě. Volkswagen osobní vozy má ve svém výrobním programu modely Golf Sportsvan, Touran a Sharan, Volkswagen Užitkové vozy modely Caddy a Multivan. Všech pět modelových řad se svým postavením na trhu vzájemně doplňuje, čímž je pokryto mimořádně široké pole aplikací. Mezi modely Caddy a Sharan figurující Touran má v nejnovější verzi délku 4527 mm, což je o 130 mm více než dosud. Přesto se i nadále jedná o jedno z nejkompaktnějších MPV ve své třídě. Nový Touran zároveň nabízí největší objem zavazadlového prostoru. Za toto maximální využití minimální plochy a všechny z toho plynoucí praktické výhody při jízdě a manévrování vděčí Touran inovativní platformě MQB. Nárůstu celkové délky téměř zcela odpovídá prodloužení rozvoru díky dobrému uspořádání komponentů platformy MQB. Rozvor 2791 mm je o 113 mm delší než u předchůdce. Delší rozvor má bezprostředně pozitivní vliv na délku využitelného vnitřního prostoru. Karoserie nového modelu Touran má šířku 1814 mm (+41 mm; bez vnějších zpětných zrcátek) a výšku 1628 mm (-6 mm; bez podélných střešních nosičů). Kombinace větší délky a šířky s nižší výškou vytváří výrazně dynamičtější proporce – to je koncept, který je pro kreativní práci designérů jako stvořený.

Kombinace dynamičtějších proporcí a expresivního designérského stylu značky Volkswagen vytváří z nového Touranu sportovní, dynamický a moderní MPV. Touran navíc působí výrazně protaženějším a vyzrálejším dojmem díky prodloužené délce a rozvoru. Designéři přitom dále rozvinuli monolitický základní tvar předchozího modelu tím, že propůjčili karoserii ještě silnější vyzařování moderními skulpturálními plochami, precizními horizontálními liniemi a napětím, plynoucím ze střídání světla a stínu. I nový Touran zůstává navzdory atraktivnějším proporcím a větší dynamice vizuálně seriózním vozem, který dává jasně najevo, že je praktickým a velmi kvalitním MPV s velmi velkým prostorem pro cestování.

„Tvář“ Touranu – čelní partie – projevuje svými markantními detaily novou, nezaměnitelnou suverenitu. Příď je velmi detailně členěna četnými horizontální prvky, které zároveň vizuálně zdůrazňují šířku vozu. Všechny linie jsou velmi logicky a harmonicky vzájemně propojeny. Příčné lišty masky chladiče jsou tak protaženy až do světlometů a tvoří přitom logický, formálně uzavřený celek. Samotné světlomety jsou v porovnání s předchůdcem výrazně štíhlejší a více prostorově propracované. Kromě toho propojují příď s bočními stěnami. Touran je navíc prvním MPV značky Volkswagen, které je na přání nabízeno se světlomety LED. Touran je charakterizován ušlechtilými a velmi kvalitními detaily. Vpředu mezi ně patří úzký spodní otvor pro přívod vzduchu, který zdůrazňuje šířku a nízké těžiště Touranu.

Výrazné podběhy kol a horizontálně členěné stylistické prvky dodávají bočnímu profilu dynamický charakter. Nápadný je boční pás oken, který je v porovnání s předchůdcem pregnantnější a nižší, přičemž opět sahá od střešního sloupku A až zcela dozadu k střešnímu sloupku D. Nové proporce této prosklené plochy, výraznější oblasti kolem střešních sloupků A a D a nyní lesklé střešní sloupky B a štíhlejší střešní sloupky C společně výrazně zvyšují exkluzivitu vozu. Touran může být poprvé zušlechtěn chromovanou lištou kolem plochy bočních oken. Pod bočními okny probíhá precizně tvarovaná linie, která vychází z oblasti nad předním podběhem a sahá až do střešního sloupku D, čímž zdůrazňuje délku Touranu. Dalším poutavým prvkem siluety je charakterová linie s precizně integrovanými klikami dveří. Při pohledu ze strany tak vzniká dojem, že charakterová linie splývá s klikami dveří do jednoho pásu. Charakterová linie je typickým stylistickým prvkem značky Volkswagen a člení boční plochy. V případě Touranu navazuje ve výšce střešních sloupků A na boční profil světlometů a končí až v nově tvarovaných zadních světlometech. Střešní sloupek D má jako charakteristický designérský prvek značky výraznější a dynamičtější tvary než u předchůdce. Díky markantnímu zalomení v tvarovém řešení bočních oken a elegantně klesající linii střechy působí mnohem nižším, a tím i sportovnějším dojmem než dosud. Nový Touran se v neposlední řadě vyznačuje velmi pregnantními bočními prahy, které vizuálně tvoří stabilní základ a umocňují dynamický dojem siluety.

Charakterová linie logicky začleňuje velmi pregnantní záď Touranu do celkového designu. Ve výši loga VW probíhá další linie, která pokračuje do zadních světlometů (na přání s diodami LED) a tvoří aerodynamickou odtokovou hranu. Šířku vozu a sympatický dojem zádě je zdůrazněn lichoběžníkovým tvarem prostoru pro registrační značku a daleko do bočních stěn zasahujícími zadními světlomety. Štíhlé zadní světlomety jsou harmonicky začleněny do tvarového řešení zádě. Jejich světelný podpis se vyznačuje nově vyvinutým grafickým zpracováním, vyvinutým specificky pro tento segment. Hluboko a daleko od sebe umístěné reflektory posunují vizuální těžiště směrem dolů. Spodní část zádě je vizuálně uzavřena stylizovaným černým difuzorem.

Všestranně variabilní sklopná sedadla.

MPV může být úspěšné jen tehdy, pokud je jeho interiér – prostor pro cestování – maximálně přizpůsoben potřebám řidiče a až šesti spolucestujících. Přesně takové je tajemství úspěchu Touranu – a pro novou generaci bestselleru byl tento koncept dále zdokonalen. Žádný prvek předchůdce přitom neušel pozornosti designérů a konstruktérů. Dalšího skokového pokroku bylo dosaženo v oblastech kvality a ergonomie. Klíčovou funkci plní nová sklopná sedadla. Až pět samostatných sedadel ve druhé a třetí řadě, jakož i opěradlo sedadla spolujezdce vpředu (od „Comfortline“), lze během několika sekund sklopit, a vytvořit tak rovnou ložnou plochu. Je-li zapotřebí maximální objem zavazadlového prostoru až 1857 litrů (až po střechu a k opěradlům předních sedadel sedmimístné verze), stačí jednoduše zatáhnout za poutko, čímž se sklopí opěradla sedadel ve druhé (3) a třetí řadě (2). Následně se kompletní sedadla zapustí do podlahy, aby vznikla rovná ložná plocha. Všechna sedadla tak zůstávají trvale uvnitř vozu a v závislosti na potřebě je lze sklopit a prostorově úsporně uložit. V případě druhé řady sedadel je k nim pohodlný přístup ze strany, třetí řadu sedadel lze složit a opět rozložit stejně jednoduše ze zavazadlového prostoru.

Citelně delší interiér.

Důležitým rysem nového modelu Touran je délka interiéru, která byla prodloužena o 63 mm na 1779 mm. Zde se plně projevují konstrukční výhody modulární platformy MQB. V porovnání s předchůdcem realizované prodloužení karoserie (o 130 mm) se z velké části promítlo do zvětšení interiéru díky téměř stejně velkému prodloužení rozvoru (o 113 mm). A to je v pozitivním smyslu patrné ve všech třech řadách sedadel.

Nové motory a převodovky

Tři motory TSI a tři motory TDI. Nový Touran bude uveden na trh s celkem šesti motory: třemi zážehovými TSI a třemi vznětovými TDI. Všechny motory jsou čtyřválce s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem, které splňují emisní normu EU6. Touran je sériově vybaven systémem start-stop a funkcí rekuperace kinetické energie. Přestože jsou nové motory až o 19 procent* úspornější, poskytují ještě vyšší výkon a jízdní dynamiku. Jednotky TSI jsou vyladěny na 81 kW/110 k, 110 kW/150 k a 132 kW/180 k. Také turbodiesely se dodávají ve výkonových stupních 81 kW/110 k a 110 kW/150 k. Vrcholná verze poskytuje nejvyšší výkon 140 kW/190 k. S výjimkou vstupního motoru (1.2 TSI s výkonem 81 kW/110 k) mohou být všechny motory kombinovány s automatizovanou dvouspojkovou převodovkou DSG. V případě nejvýkonnějších zážehových a vznětových motorů patří DSG dokonce k sériové výbavě. Motory podrobně:

1.2 TSI s výkonem 81 kW/110 k. Základní motor (1.2 TSI) o výkonu 81 kW/110 k pro nový Touran je o 5 k výkonnější než odpovídající verze motoru předchůdce. Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology je dodáván výhradně s šestistupňovou mechanickou převodovkou.

1.4 TSI s výkonem 110 kW/150 k. Dalším výkonovým stupněm pro nový Volkswagen Touran je motor 1.4 TSI, jehož nejvyšší výkon 110 kW/150 k je o 10 k vyšší než u předchůdce. Na přání je pro Touran 1.4 TSI BlueMotion Technology k dispozici sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. V této kombinaci spotřebuje nové MPV pouze 5,4 l/100 km*.

1.8 TSI s výkonem 132 kW/180 k. Nejvýkonnějším zážehovým motorem pro nový Touran je 1.8 TSI s výkonem 132 kW/180 k (plus 10 k oproti předchůdci). Tato verze je sériově vybavena sedmistupňovou automatizovanou převodovkou DSG.

1.6 TDI s výkonem 81 kW/110 k. Stejně jako u zážehových motorů dosahuje i základní turbodiesel nejvyššího výkonu 81 kW/110 k. Na přání může být v porovnání s předchůdcem o 5 k výkonnější Touran 1.6 TDI BlueMotion Technology kombinován i v této výkonové verzi se sedmistupňovou převodovkou DSG. Průměrná spotřeba paliva činí v tomto případě 4,1 l/100 km*.

2.0 TDI s výkonem 110 kW/150 k. Dvoulitrové TDI s výkonem 110 kW/150 k pro model Touran 2.0 TDI BlueMotion Technology má dva vyvažovací hřídele pro maximálně kultivovaný běh. V porovnání s předchůdcem nabízí o 10 k vyšší výkon. Alternativou mechanické převodovky je u této varianty Touranu šestistupňová převodovka DSG.

2.0 TDI s výkonem 140 kW/190 k. Nejvýkonnější motor pro Touran, vybavený rovněž dvěma vyvažovacími hřídeli, se v podobné podobě používá mimo jiné ve sportovním modelu Golf GTD. Pro MPV je vyladěn na 140 kW/190 k a sériově spolupracuje s šestistupňovou převodovkou DSG.

Nové asistenční systémy

High-tech pro rodinné MPV. Mezi asistenční systémy, nabízené nově pro Touran, patří multikolizní brzda, Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, adaptivní tempomat ACC, rozpoznávání únavy řidiče, Park Assist, preventivní systém ochrany cestujících, Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa a poprvé v MPV nabízený asistent pro manévrování s přívěsem (Trailer Assist). Systémy podrobně:

Trailer Assist. Volkswagen uvede nový model Touran na trh s asistenčním systémem Trailer Assist, který dosud nevídaným způsobem usnadňuje manévrování s přívěsem. Má-li souprava zacouvat ze silnice do vjezdu, zastaví řidič na vhodném místě a zařadí zpětný chod. Systém aktivuje stisknutím tlačítka. V panelu sdružených přístrojů jsou zobrazovány aktuální a možný směr jízdy, což probíhá na základě algoritmů pro zpracování obrazu z dat zadní kamery, která sleduje a vyhodnocuje úhel zalomení soupravy. Pomocí ovladače pro nastavování vnějších zpětných zrcátek, který funguje jako joystick, může řidič plynule měnit požadovaný směr jízdy soupravy. MPV zajišťuje na základě těchto povelů řízení, zatímco řidič má na starosti pouze ovládání pedálů brzdy a plynu. Touran mění svůj směr prostřednictvím automatického ovládání elektromechanického posilovače řízení.

Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa. Side Assist může zabránit těžkým nehodám. A to zejména v následujících dvou situacích. Zaprvé: Na dálnici, kde rozpoznává rychle předjíždějící a pomalá vozidla ve slepém úhlu. Řidič je na ně upozorňován rozsvícením výstražného ukazatele LED v krytu vnějšího zpětného zrcátka, čímž se zvyšuje bezpečnost při předjíždění. Je-li vůz kromě systému Side Assist vybaven také systémem Lane Assist, aktivuje se výstražné upozornění i při natočení volantu na stranu, kde hrozí nebezpečí (dokonce i bez zapnutého ukazatele směru), a při přejíždění do vedlejšího jízdního pruhu vozidlo aktivně zasáhne do řízení v opačném smyslu. Zadruhé: Při couvání z parkovacího místa. Asistent pro couvání z parkovacího místa přináší revoluci do vyjíždění z parkovacích míst, která leží kolmo k vozovce. Radarový modul rozpoznává vozidla, která se přibližují ze stran. Hrozí-li kolize, aktivuje asistent nejprve vizuální, a pak i akustické upozornění. Pokud řidič nebezpečí neodvrátí a existuje riziko přímé kolize, aktivuje systém automatický brzdný zásah.

Front Assist s funkcí nouzového brzdění City. Front Assist je systémem pro upozorňování a automatické brzdění při hrozící kolizi. Součástí systému Front Assist je funkce nouzového brzdění City. Zatímco Front Assist varuje ve vyšších rychlostech na příliš malý odstup od vpředu jedoucího vozidla a hrozící kolizi a v případě potřeby automaticky zpomaluje vozidlo, přebírá systém nouzového brzdění City tento úkol v městském provozu při nižších rychlostech.

Adaptivní tempomat ACC. Stejně jako Front Assist s funkcí nouzového brzdění City používá tento systém radarový senzor integrovaný do přídě. Řidič může nastavit požadovanou rychlost jízdy v rozsahu od 30 do 160 km/h. ACC spolupracuje s mechanickou převodovkou i s dvouspojkovou převodovkou DSG. Ve všech vozech Touran s DSG brzdí ACC komfortně za zpomalujícím vozidlem až do úplného zastavení. ACC ve spojení s DSG se na pokyn řidiče automaticky také rozjede. ACC udržuje nastavenou rychlost jízdy, jakož i zadaný odstup od vpředu jedoucího vozidla, a v plynulém provozu automaticky zpomaluje, resp. akceleruje. Řidič si může individuálně nastavit dynamiku systému výběrem jízdního programu, resp. prostřednictvím na přání dodávaného voliče jízdních režimů.

Multikolizní brzda. Sériově dodávaným technickým skvostem modelů, postavených na platformě MQB koncernu Volkswagen, je multikolizní brzda, která automaticky brzdí vozidlo po první kolizi, aby snížila zbývající kinetickou energii vozidla. Multikolizní brzda je aktivována na základě rozpoznání primární kolize prostřednictvím senzorů airbagů. Řidič může multikolizní brzdu kdykoli deaktivovat, například přidáním plynu. Multikolizní brzda se vypne i v případě, že řidič sám zahájí maximální brzdění s ještě větším zpomalením. Asistenční systém zpomalí vozidlo na rychlost 10 km/h, aby mohl vůz po brzdném manévru dojet na bezpečné místo.

Preventivní systém ochrany cestujících. Rozpozná-li preventivní systém ochrany cestujících situaci s potenciální hrozbou nehody – například na základě maximálního brzdění prostřednictvím aktivovaného brzdového asistenta – automaticky se přitáhnou bezpečnostní pásy na sedadlech řidiče a spolujezdce, aby byla zajištěna maximální ochrana soustavou airbagů a bezpečnostních pásů. Pokud se vůz dostane do maximálně kritické nestabilní jízdní situace, jako je například silná přetáčivost nebo nedotáčivost se zásahem ESC, dojde navíc k uzavření bočních oken (zůstane malá mezera) a panoramatického posuvného střešního okna. Při téměř zavřených oknech získají totiž hlavové a boční airbagy maximální oporu, a mohou tak poskytovat nejlepší možnou ochranu.

Nové komfortní systémy

Easy Open. Je-li vůz vybaven automatickým bezklíčovým přístupovým a spouštěcím systémem Keyless Access, stačí díky funkci Easy Open cílený pohyb nohy za vozidlem, aby se otevřel přístup k zavazadlovému prostoru. Rozhraní mezi člověkem a strojem tvoří senzor přiblížení v oblasti nárazníku, který rozpoznává virtuální kopnutí nohy.

Volič jízdních režimů. Řidič má k dispozici celkem čtyři a ve spojení s DCC pět jízdních režimů: „Eco“, „Sport“, „Normal“, „Individual“ a v kombinaci s DCC navíc „Comfort“. V profilu „Eco“ je řízení motoru, klimatizace a dalších vedlejších agregátů optimalizováno z hlediska spotřeby paliva. Kromě toho může být u vozidel s DSG v režimu Eco využívána funkce pro setrvačnou jízdu. Uvolní-li řidič pedál plynu, například při jízdě ze svahu, otevře se spojka převodovky DSG a motor běží na volnoběh. Tímto způsobem lze optimálně využívat kinetickou energii Touranu. Naproti tomu v režimu „Sport“ se zvýší mimo jiné tlumicí síly, které potlačí nežádoucí pohyby karoserie, zrychlí se reakce motoru a převodovka DSG řadí dynamičtěji.

Elektrická parkovací brzda. Místo páky ruční brzdy jako u předchůdce má nový Touran na středové konzole ovládací prvek elektrické parkovací brzdy s tlačítkem funkce Auto Hold. Elektrická parkovací brzda nabízí četné přednosti: Eliminací konvenční ruční brzdy vznikl na středové konzole dodatečný prostor. Brzda je navíc při rozjezdu automaticky uvolňována. A to usnadňuje rozjezd ve svahu. V neposlední řadě zabraňuje funkce Auto Hold nežádoucímu rozjetí stojícího vozu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz