hyundai-i30-n-project-c-6

Ostrý Hyundai i30 N Project C má nižší váhu a přepracovaný podvozek

11. 9. 2019 • Novinky

Hyundai i30 N, inspirovaný motoristickým sportem, je prvním vysokovýkonným vozem společnosti Hyundai Motor s logem N, který po svém debutu 2017 vyvolal velké pozdvižení a získal bezpočet prestižních ocenění. Model, vyvinutý na základě pětidveřového i30, poskytuje maximální potěšení z jízdy v každodenním provozu na silnicích i na závodních okruzích. Celá filozofie projektu N je emocionálním vyjádřením přístupu společnosti Hyundai Europe, orientovaného na velmi náročné zákazníky, a samotný Project C je jeho dosud nejvěrnějším naplněním.

Jedinečná výbava modelu i30 N Project C zahrnuje zřetelně viditelné karosářské díly z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, opatřené čirým lakem, jenž dává na odiv dokonalou strukturu uhlíkových vláken. Přední spoiler, zadní difuzor, kapota a boční prahy s logem N jsou vyrobeny z uhlíkových kompozitů. Speciální edice je díky tomu nejen lehčí, ale má také nižší světlou výšku, která dodává vozu větší stabilitu i ohromující vzhled. Navzdory větší čelní ploše a nižší světlé výšce zůstává u verze Project C součinitel aerodynamického odporu vzduchu 0,32 stejný jako u výchozího modelu i30 N. Originální aerodynamické prvky v horní a spodní části karoserie speciální edice Project C také přispívají k ještě rychlejší, ale zároveň i stabilnější a uspokojivější jízdě zatáčkami.

Jaký význam má v názvu písmeno „C“? Značí zkušební okruh „Area C“ pro vysokovýkonné vozy ve výzkumném a vývojovém centru Hyundai Namyang, který je rodištěm N. Project C navíc jako první sériově vyráběný vůz značky Hyundai používá karosářské díly z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. A v neposlední řadě je efektivní těžiště u verze Project C sníženo o 8,8 mm v porovnání s modelem i30 N o výkonu 275 k. Díky kombinaci uvedených tří „C“ je tento sportovní vůz tak podmanivý. „Speciální edice i30 N Project C je tak dalším emocionálním krokem ve stopách úspěšného modelu i30 N, který dokazuje, že Hyundai ve snaze nadchnout fanoušky motoristického sportu posouvá hranice ještě dál,“ říká Thomas Schemera, výkonný viceprezident a vedoucí produktové divize společnosti Hyundai Motor Group. „S touto limitovanou edicí jsme strategicky snížili hmotnost vozu na místech, kde je to nejpřínosnější, ještě více jsme zrychlili reakce vozidla a optimalizovali jeho design, abychom dosáhli ještě vyšších výkonů.“

Hyundai nečinil u speciální edice i30 N Project C žádné kompromisy při optimalizaci mimořádně sportovních vlastností modelu i30 N. K zásadnímu snížení neodpružených hmot významně přispívají kovaná závodní kola OZ. Jen samotná impozantní 19“ kola umožnila snížit hmotnost o 22 kg.

K dalšímu odlehčení vozidla přispělo použití uhlíkových kompozitů u kapoty (-7,2 kg), obou bočních prahů (-499 gramů na každé straně), předního spoileru (+240 gramů pro významnou aerodynamickou funkci a skvělý vzhled), nově navrženého integrovaného zadního difuzoru (-386 gramů) a lehčích, manuálně nastavitelných závodních anatomických sedadel Sabelt® vpředu s výztuhami z uhlíkových kompozitů (-7,5 kg u každého sedadla). Sedadla Sabelt také poskytují řidiči a spolujezdci vpředu dokonalou oporu v příčném směru i v ramenní oblasti. Vylepšená poloha sezení podporuje sportovní styl jízdy.

Nejvyšší výkon zůstává na hodnotě 275 k a maximum točivého momentu při krátkodobém zvýšení plnicího tlaku je 378 Nm, stejně jako u modelu i30 N s paketem Performance. Snížená hmotnost a rychlejší reakce speciální edice i30 N Project C poskytují ovšem řidiči znatelně lepší zpětnou vazbu.

Hyundai i30 N Project C má o 6 mm nižší světlou výšku a o 8,8 mm níže těžiště díky novému nastavení tlumičů, známých z modelu i30 N, a novým, kratším vinutým pružinám s vyšší tuhostí. Závěsy zadních kol společně s náboji kol jsou překvapivě o 4,66 kg lehčí, protože jsou vyrobeny z hliníku místo oceli. Project C je také vybaven zadní výztuhou v zavazadlovém prostoru z modelu i30 N s paketem Performance, která zvyšuje celkovou stabilitu ve vyšších rychlostech a zejména při prudkých dynamických změnách během agresivního průjezdu zatáčkami.

Všechny jízdní režimy byly pro Project C specificky nastaveny a oba jízdní režimy Sport a N poskytují řidiči intenzivnější a bezprostřednější zpětnou vazbu pro ještě větší potěšení z jízdy. Extrémně dynamický režim N je v tomto případě přizpůsoben mimořádným požadavkům velmi zkušených řidičů na agilitu a předvídatelnost při jízdě na závodním okruhu s kvalitním povrchem.

Interiér speciální edice Project C zaujme doplňky z materiálu Alcantara, zejména na volantu, páce parkovací brzdy a řadicí páce. Stejně jako mnoho dalších změn v interiéru kombinuje hlavice řadicí páky z broušeného hliníku ve tvaru dna pístu funkčnost s designem a ideálně padne do ruky při řazení s krátkými dráhami pohybu. Nejen brzdové třmeny, ale i všechny bezpečnostní pásy a další detaily speciální edice Project C září odstínem Deep Orange. Prošívání a pruhy v odstínu Deep Orange osvěžují také vzhled zcela nových anatomických sedadel Sabelt. A v odstínu Deep Orange jsou rovněž páčky na volantu pro ovládání jízdních režimů včetně módu N palcem. Exkluzivitu této limitované edice potvrzuje štítek na straně spolujezdce s pořadovým číslem xxx/600.

Vnějšímu designu dominuje matný odstín tmavě šedé. Všechny díly z uhlíkového kompozitu dávají na odiv strukturu uhlíkových vláken, překrytou lesklým čirým lakem. Hyundai posouvá se speciální edicí Project C limity modelu i30 N ještě výše. Řidičům tak poskytne zcela nové zážitky a maximální uspokojení z mimořádně dynamické jízdy s pohotovými reakcemi.

Návštěvníci Frankfurtského autosalonu 2019 se mohou stát svědky světové premiéry modelu i30 N Project C, která se uskuteční 11. září. Výroba nového modelu bude přísně omezena na 600 vozů. První vozy budou předány zákazníkům na vybraných evropských trzích v závěru letošního roku.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz