33

Poslední monstra s atmosferickým motorem. Mnoho jich už není.

16. 10. 2017 • Novinky, Zajímavosti

Dnes je doba přeplňování a elektromotorů. Ty dokáží nabídnout extrémní výkon a v závěru tak z auta dělají pekelně rychlý stroj. Jenže většině z nich chybí takové to kouzlo atmosfér, lineární nástup výkonu, okamžité reakce… Však to znáte. Proto se dnes podíváme na poslední atmosférická monstra. A proč takový povyk kolem nich? Protože velmi rychle mizí ze scény a stávají se zajímavými nejen jízdními vlastnostmi, ale i cenou, která do budoucna zcela jistě poroste.

V12

Ferrari F12 Berlinetta je tím nejlepším z Maranella, nepočítáme-li hybridní LaFerrari. Pod jeho kapotou je uložený 6.3-litrový dvanáctiválec, který zásobuje zadní kola přes 7-stupňovou převodovku DCT výkonem 740 koní a točivým momentem 688 Nm. Hmotnost je necelých 1700 kilogramů, což zajišťuje zrychlení z nuly na stovku za rovné 3 sekundy a maximální rychlost 345 km/h. Za praktičtější alternativu k F12 lze považovat čtyřmístné FF.

Lamborghini Aventador S je čerstvě modernizovaná raketa, uprostřed níž se nachází 6.5-litrový dvanáctiválec. Výkon, který putuje na všechna čtyři kola přes 7-stupňový robotizovaný manuál ISR, je extrémní – činí 740 koní. Točivý moment je podobně parádní, jeho nejvyšší hodnota je 690 Nm. Hmotnost je necelých 1600 kilogramů a aerodynamika dokonalá. Stovka je otázkou 2.9 sekundy a maximálka až 350 km/h.

Aston Martin V12 Vantage S je jednou z mnoha verzí Vantage. Můžete mít klasický V8 S nebo naopak extrémní GT8 či GT12. Ideální variantou je pak V12 S, která se chlubí mocným dvanáctiválcem 5.9-litru o výkonu 573 koní a krouťáku 620 Nm. Tato 1665 kilogramů vážící bestie je k dispozici buď s manuálem nebo 7-stupňovým robotem. Stovce se vysměje do očí za 4 sekundy a dokáže atakovat 330 km/h. Kdo by raději podobný výkon a více pohodlí, může zvolit Vanquish S.

V10

Dodge Viper je famózní stroj, který bohužel nedávno opustil scénu, pořád však jdou koupit nové skladové vozy. Vypadá skvěle a pod kapotou ukrývá 8.4-litrový desetiválec, jenž produkuje necelých 650 koní a 813 Nm. Nachází se zde klasický manuál a poháněna jsou zadní kola, což z něho dělá extrémně zábavnou, ale i nebezpečnou hračku. Překvapivá je i nízká hmotnost okolo 1550 kilogramů, což napomáhá zrychlení z nuly na stovku za 3.5 sekundy a maximálce 332 km/h.

Lamborhini Huracán LP 580-2 je výjimečným Lambem, a to díky pohonu pouze zadních kol. Pneumatiky smaží výkon 580 koní a krouťák 540 Nm původem z 5.2-litrového desetiválce. A to je přátelé na auto o hmotnosti 1389 kilogramů opravdu hodně. V Huracánu se nachází nová dvouspojková převodovka, která zajišťuje dokonalé řazení. Stovka za 3.4 sekundy a rychlost 320 km/h jsou úctyhodná čísla. Komu by to nestačilo, může si pořídit LP 610-4, které má vyšší výkon a pohon všech kol.

Audi R8 V10 Plus není další nudné Audi, ale převlečené Lambo. Uprostřed schovává 5.2-litrový desetiválec, jenž nabízí 610 koní a 540 Nm. Zásobována jsou všechna čtyři kola, a to přes 7-stupňový S-Tronic. Hmotnost mírně překračuje tunu a půl a stovku zvládá do 3 sekund. Maximální rychlost činí 330 km/h.

V8

Chevrolet Corvette Stingray má jeden z posledních atmosférických osmiválců. Ačkoliv je to zvláštní, tak už se opravdu skoro žádné nevyrábí. Corvette pod svou kapotou schovává 6.2-litrový osmiválec s výkonem 461 koní a krouťákem 609 Nm. Výhodou je manuální převodovka a pohon zadních kol. Hmotnost činí přibližně 1550 kilogramů a stovka je otázkou 4.2 sekundy, maximální rychlost dosahuje 306 km/h.

Aston Martin V8 Vantage S je jedním z nejovladatelnějších Astonů. Pod kapotou je poměrně lehký osmiválec 4.7-litru, který zadní kola zásobuje výkonem 436 koní a točivým momentem 490 Nm. Váží 1600 kilogramů a robotizovaný manuál doslova rozkopává záda posádky. Zrychlení z nuly na stovku trvá jen 4.8 sekundy a lze upalovat rychlosti 305 km/h.

Maserati GranTurismo MC Stradale je snad nejbrutálněji vypadající GT dneška. Je poslední možností, jak si pořídit nový atmosférický osmiválec původem od Ferrari. Ten má objem 4.7-litru, výkon 460 koní a krouťák 520 Nm. Šestistupňová robotizovaná převodovka MC Race Shift posílá výkon na zadní kola a celé auto váží 1780 kilogramů. Stovku tachometr ukáže za 4.7 sekundy a zastaví se až u čísla 303 km/h.

Ford Mustang V8 GT zde nesmí chybět, protože se dokáže plně vyrovnat svým evropským rivalům. Před řidičem dříme pětilitrové srdce s osmi válci, které dokáže nabídnout výkon 421 koní a točivý moment 528 Nm. Motor lze kombinovat s manuální či automatickou převodovkou a poháněna jsou zadní kola. Hmotnost je 1650 kilogramů. Stovka mu trvá 4.8 sekundy a rozjede to na 250 km/h.

Chevrolet Camaro SS je dalším americkým zachráncem. Má totiž 6.2-litrový osmiválec, jenž poskytuje výkon 453 koní a krouťák 617 Nm. Můžete ho mít s manuálem i automatem, což je pecka. Hmotnost činí slušných 1666 kilogramů a maximální rychlost je 290 km/h. Stovka mu zabere sotva 4.3 sekundy.

Dodge Challenger je další Američan, který se nevzdává atmosférického plnění. Můžete si ho totiž mimo verzi HellCat a 3.6 V6 pořídit i s osmiválci HEMI 5.7 a 6.4-litru. Ten větší má 485 koní a 630 Nm. Váží skoro dvě tuny, ale i tak zvládá stovku za rovných 5 sekund a dokáže jet rychlostí 280 km/h.

V6/H6/R6

Porsche 911 GT3 RS je jedním z posledních zajímavých aut s atmosférickým šestiválcem. Jeho čtyřlitrový plochý šestiválec je definicí slova dokonalost. Má 500 koní, 480 Nm a je kombinovaný se 7-stupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK, která posílá výkon na zadní kola. Výjimečná je i nízká hmotnost 1420 kilogramů a vzhled, jako z časopisu. Stovku zvládá za 3.3 sekundy a maximální rychlost je 311 km/h.

Nissan 370Z nekompromisní Japonec s 3.7-litrovým šestiválcem do V. Zadní kola zásobuje přes šestistupňový manuál výkonem 330 koní a točivým momentem 366 Nm. Váží lehce přes 1500 kilogramů a stovku zvládá za 5.1 sekundy. Maximální rychlost činí 253 km/h. A tím nám bohužel auta s nepřeplňovanými šestiválci končí – nechcete-li teda šestiválcový Mustang, což je hřích.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz