mercedes-benz-w123-6

Proč se stará auta lidem jeví jako lepší než ta nová? Mezi jasné argumenty patří technická jednoduchost a tlačítka

5. 9. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Řidiči, kteří zůstávají věrní vozům vyrobeným před pár lety či dekádami, nebývají nutně jen šetřiví. Za jejich volbou stojí i jiné, často velmi praktické důvody. Nikdo by dnes už nechtěl žít bez internetu, chytrého telefonu nebo počítače. Jenže u aut je situace složitější a srovnání vyznívá dost překvapivě.

Když slyšíme povzdechy typu „za našich časů bylo všechno lepší“, máme tendenci je brát s rezervou. Vzpomínky na čerstvé housky od pekaře na rohu, mléko do konve a čokoládu bez palmového oleje v sobě mívají více nostalgie než reálného srovnání.

Nová generace aut pod drobnohledem

Když jsme postavili proti sobě dnešní automobily a vozy z devadesátých let či přelomu tisíciletí, rozdíly bijí do očí. Moderní modely sice lákají na množství asistenčních systémů, obří displeje a složité technologie, jenže řidiče často spíš frustrují než těší. Motory se kvůli emisním předpisům chovají nepřirozeně, ovládání je zbytečně komplikované a náklady na servis rostou.

Není divu – velkou část toho, jak dnešní auta fungují, neurčují samotní výrobci nebo zákazníci, ale úředníci a regulace. Vývojáři jsou nuceni navrhovat kompromisy, které s reálným provozem a potřebami motoristů mají společného jen málo.

Sedm důvodů, proč mají starší vozy navrch

– Tlačítka místo menu – jednoduché fyzické ovladače, které se daly nahmatat poslepu, jsou praktičtější než složité dotykové systémy.

– Motory bez umělého „škrcení“ – starší agregáty zněly přirozeně a fungovaly bez drastických omezení podle norem EU.

– Méně elektroniky, méně problémů – jednodušší auta znamenala menší šanci na drahé poruchy.

– Levná a snadná výměna žárovek – obyčejná H7 za pár stovek vs. dnešní LED moduly, jejichž výměna může stát desítky tisíc.

– Silné a úsporné turbodiesely – kdysi ideální kombinace výkonu a spotřeby, dnes nahrazená slabšími downsizingovými motory zaměřenými hlavně na papírové emise.

– Elektromobilita vnucovaná shora – mnohá elektrická auta vznikají jen proto, aby výrobci snížili flotilové emise, ne proto, že by je zákazníci chtěli. Infrastruktura přitom stále zaostává.

– Ústup praktických modelů – končí celé segmenty užitečných aut, například naftové dodávky, které nahradily drahé a méně praktické elektrovarianty.

A jaký je závěr?

Nechceme tvrdit, že minulost byla dokonalá. Ale je zřejmé, že dnešní automobily se postupně vzdalují svému původnímu poslání – tedy poskytovat radost z jízdy, praktičnost a spolehlivost. Místo toho často vnucují funkce, které by si většina lidí nikdy dobrovolně neobjednala. Stačí si sednout do vozu starého 10–15 let a zjistíte, že působí jednoduše, příjemně a stále aktuálně. A hlavně – dává řidiči pocit, že auto slouží jemu, nikoli naopak.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz