27_3_19-31

První jízda: BMW Z4 už nechce být GT, ale pořádný sporťák

6. 4. 2019 • BMW, Novinky, Testy

Třetí generace roadsteru Z4 právě vstupuje na náš trh a vrací se na úplný počátek této řady. Pokud bych zašel úplně do hloubky, na počátku stál model Z1, který ztělesňoval krystalickou podobu sportovního otevřeného vozu. Následující Z3 v tom pokračovala a stala se vůbec nejprodávanějším typem tohoto auta mnichovské značky. První generace Z4 byla spíše její evolucí, v té druhé ale BMW zkusilo kombinovat vlastnosti roadsteru a cestovního GT. Z4 tedy přišla o plátěnou střechu a dostala skládací kovovou. Tím nabrala na váze. Postupem času ukázala, že role malého otevřeného GT jí nesvědčí a novinka se tak vlastně vrací na začátek a apeluje především na ryzí jízdní zážitek.

Prozradí to už placatý tvar auta. Z4 je nízká a široká s vystouplým zadečkem.  Je o 85 mm delší než jeho předchůdce (měří 4324 mm), o 74 mm širší (nyní 1864 mm) a o 13 mm vyšší (1304 mm). Zkrácení rozvoru o 26 mm na 2470 mm, stejně jako širší rozchod kol 1609 mm vpředu (+98 mm) a 1616 mm vzadu (+57 mm) zlepšují agilitu v zatáčkách. Zásadním prvkem je však návrat plátěné střechy, díky čemuž Z5 mezigeneračně zhubla několik desítek kilogramů. Kabina se sedadly je opět umístěna co nejvíce vzadu a dlouhá kapota se širokými ledviny dojem placatosti ještě více umocňuji. Nový designový jazyk značky budí rozporuplné reakce, ale mě se moc líbí. Naživo navíc auto vynikne mnohem více a působí tvarově daleko vyváženěji. Komplikované tvary se totiž poměrně těžce zachycují na fotografii.

2

Velký posun zaznamenal i interiér, který už není přehlídkou funkční strohosti. Základní architekturu přebírá od nové generace řady 3 a vypadá opravdu dobře. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej,  ve vrcholné verzi je k dispozici přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje. Zajímavostí je přesunutí startovacího tlačítka k řadící páce a kolem ní je nové prostředí ovladače iDrive. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.

1

Na prezentaci byly k vidění pouze modely vybavené M sportovním paketem a v křiklavé modré nebo cihlové barvě. V těchto specifikacích je Z4 opravdu magnetem na oči a vkusné doplňky od divize M posouvají look auta mezi opravdové sporťáky. Aby také ne, vždyť verze M40i je na Severní smyčce rychlejší než standardní M2. S výkonem 340 koní a krouťákem 500 Nm. dokáže vystřelit na kilo za 4,5 vteřiny. Tímto modelem však jezdit nebudu, to až v týdenním testu. Na české premiéře jsem si vybral variantu 30i, která slibuje slušný výkon 258 koní a lehčí čtyřválcový motor za přední nápravou.

BMW tento motor výrazně inovovalo a nyní plní aktuální emisní normu. Důležitější je však fakt, že je mnohem lepší než dříve. Motor překvapil svým projevem, chutí do otáček a velmi lineárním zátahem. Také zvuk je výraznější a nechybí ani prskání nebo střílení do výfuků. Odezva motoru už není jalová a ihned reaguje na plynový pedál. Upřímně? Jsem nadšen! Tento čtyřválec nikdy nepatřil mezi mé favority, ale nyní je naprosto v pořádku a perfektně podtrhuje i sportovní charakter tohoto vozu. Výkon je přesně akorát a rozhodně s ním vůz není pomalý. 30i však bude volbou těch, kteří nepotřebují až příliš rychlé a zvukově nepřeslechnutelné M40i.

4

Obrovský posun je cítit i na podvozku. Adaptivní tlumiče s hydromechanickými dorazy fungují naprosto brilantně. V komfortním režimu je auto poměrně komfortní a hravě překonává městské nástrahy. Pokud sepnete režim Sport a Sport+ ihned pocítíte změnu. Auto ztuhne a začne výrazně kopírovat povrch vozovky, se kterým však stále udržuje kontakt a neodskakuje. Řízení překvapilo svou strmostí a ostrostí, chvíli jsem si na něj musel zvykat. Stačí pohyb zápěstím a Z4 se s nadšením vrhá do zatáčky. Díky ideálnímu rozložení váhy 50:50 mezi obě nápravy je auto dokonale ovladatelné a stabilní. Tomu přispívá i nízko uložené těžiště. Zadní náhon se projeví při prudké akceleraci ze zatáčky, kdy vůz přechází do čitelného powerslidu. Pokud přestřelíte nájezdovou rychlost, půjdete po předku, ale limit je opravdu daleko.

3

Se staženou střechou do auta téměř nefouká a jde jezdit i při poměrně nízkých teplotách. Během prezentace panovalo zamračené počasí a teplota kolem sedmi stupňů. Stačilo pustit topení a bylo to i bez střechy příjemné svezení. Nová Z4 je skvělá a nabídne ryzí sportovní svezení. Stejně jako řada 3 se vrací ke svým kořenům a to je jedině dobře.

Ceník základních verzí:
Verze Výkon Cena
BMW Z4 sDrive20i, 145 kW/197 koní, 1 032 200 Kč
BMW Z4 sDrive30i, 190 kW/258 koní, 1 233 700 Kč
BMW Z4 M40i, 250 kW/340 koní, 1 579 500 Kč
.

« »

MENU