ford-bronco-2023-125

První jízda s Fordem Bronco: Drsný offroad s pořádným motorem a železem

26. 8. 2023 • FORD, Novinky, Testy

Ford přivezl na evropský trh další americkou legendu – off-road Bronco, který se vyznačuje extrémní průchodností terénem a bude se dodávat výhradně s pohonem 4×4 a velkým benzínovým šestiválcem. 

Již od roku 1966, kdy byl v USA představen první model, ztělesňuje Bronco dokonalou svobodu, zábavu a schopnost jízdy ve volné přírodě. Když Ford v roce 2020 po 25 letech znovu představil kultovní model Bronco v Severní Americe, zůstal věrný původní DNA a současně zavedl zcela nové, inovativní prvky zvyšující funkčnost vozu v terénu. Nyní Bronco přichází také do Evropy, a to v přísně omezeném počtu pro outdoorové nadšence.

ford-bronco-2023-71 ford-bronco-2023-72

Tým designérů Bronca začal s pomyslným čistým listem papíru. Nejprve vytvořil digitální sken modelu první generace ve skutečné velikosti, aby bylo zajištěno, že charakteristické proporce a okamžitě rozpoznatelný tvar se podaří přenést i na nový model. Krátké převisy, výrazné linie a nápadité funkční detaily udělují Broncu účelný a robustní vzhled, který zároveň přispívá i k jeho výjimečným terénním schopnostem.

Přídi dominuje široká maska s kruhovými světlomety a velkým nápisem. Hranaté tvary karoserie umožňují řidiči vidět, kde vůz „končí“, a výrazně tak usnadňují manévrování mezi překážkami v terénu.

Bronco má také mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů, jako jsou nacvakávací plastové lemy blatníků nebo terénní „mířidla“ – vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kg. To usnadňuje přepravu větších předmětů, například kánoí.

Bronco má odnímatelnou pevnou střechu s odhlučněným stropem, aby se v něm cestovalo pohodlněji. Pevná střecha je rozdělená na čtyři samostatné díly, z nichž dva lze uložit do speciálních vaků přímo ve voze. Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat za pouhých osm minut, aby si posádka mohla při jízdě v terénu dopřát ještě více svobody na čerstvém vzduchu a řidič měl ještě lepší výhled.

ford-bronco-2023-76

Díky bezrámovým oknům jsou dveře dost lehké na to, aby je mohli demontovat majitelé prakticky jakékoli tělesné konstituce. Zatímco zákazníci běžných vozů 4×4 s odnímatelnými dveřmi řeší otázku, co s nimi, Bronco nabízí speciální úložné vaky, které umožňují dveře bezpečně uložit na palubě a během několika minut je opět nasadit. Konstrukční tým také umístil zpětná zrcátka před čelní sklo, kde zůstanou na místě i po odstranění dveří.

Bronco má i několik dalších demontovatelných prvků, umožňujících přizpůsobit vůz pro ještě lepší výkony v terénu. Přední masku i nárazník lze sejmout a vyměnit za alternativní verze, zatímco plastové lemy blatníků se v případě nárazu v terénu oddělí bez poškození a lze je snadno a rychle vyměnit.

Po celém Broncu se nachází několik designových „Easter Eggs“ – skrytých detailů, které oslavují historii modelu a jsou navrženy tak, aby je majitel objevil při používání svého vozu. Příkladem jsou skrytá loga Bronco, grafika ilustrující původní modelovou řadu z roku 1966, otvírák na lahve v interiéru nebo skryté GPS souřadnice míst, na nichž se Bronco během vývoje testovalo.

Původní Bronco si díky svým pozoruhodným terénním schopnostem vysloužilo přezdívku G.O.A.T. a nic menšího než podobně vynikající výkony v náročných podmínkách nepřináší ani nová generace. Díky inteligentním technologiím pohonu jsou schopnosti Bronca přístupné jak začínajícím dobrodruhům, tak zkušeným off-road řidičům.

Základem off-road technologií Bronca je Terrain Management System™, který řidiči usnadňuje výběr nejvhodnějšího režimu pro aktuální podmínky. Vedle silničních režimů Normal, Eco, Sport a Slippery (kluzko) jsou zde také speciální G.O.A.T. režimy Mud/Ruts (bláto/vyjeté koleje), Sand (písek) a v některých specifikacích ještě režim Baja, inspirovaný pouštními závody. V závislosti na zvoleném režimu se mění odezva motoru, převodovky i řízení.

ford-bronco-2023-86

Bronco může být vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou s možností řazení za jízdy nebo dvoustupňovou mechanickou rozvodovkou se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby. Uzávěrka zadního diferenciálu se dodává standardně, na přání je k dispozici také uzávěrka předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který umožní dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav.

Dále Bronco nabízí Trail Toolbox, sadu sofistikovaných terénních technologií, které řidiče podporují a umožňují mu bez obav vyzkoušet možnosti vozu. Trail Control™ 2 funguje podobně jako tempomat; řidič může zvolit rychlost až do 31 km/h a vozidlo automaticky řídí akceleraci a brzdění tak, aby udržovalo zvolenou rychlost, zatímco řidič se soustředí na směrové vedení vozu v obtížném terénu.

Systém Trail Turn Assist zmenšuje poloměr zatáčení při manévrování v terénu až o 40 %. Využívá k tomu vektorování hnací síly pomocí brzdové soustavy. Systém Trail One-Pedal Drive umožňuje zrychlovat a zpomalovat pouze prostřednictvím plynového pedálu, což řidiči při jízdě v náročných podmínkách usnadňuje přesnou regulaci rychlosti. Součástí stabilizačního systému AdvanceTrac™ jsou také funkce ochrany před převrácením a stabilizace přívěsu.

Bronco stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ a současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování, jimž Bronco částečně vděčí za fenomenální průchodnost terénem.

Přední náprava sestává z nezávislého zavěšení trojúhelníkovými rameny a z dlouhozdvihového odpružení vinutými pružinami. Zvolené řešení přináší oproti tuhé nápravě o 20 procent nižší neodpruženou hmotnost, lepší komfort odpružení a konzistentní kontakt pneumatik s povrchem. Vzadu se objevuje tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením a progresivními dlouhozdvihovými pružinami. Kola z lehké slitiny mají průměr 17 nebo 18 palců a jsou obuta do pneumatik typu All-terrain, jež vozu zajišťují dobré vlastnosti na silnici i jisté ovládání v terénu.

Zákazníci požadující maximální odolnost v terénu si mohou objednat robustní zakrytování spodních partií vozu od motoru přes převodovku a rozvodovku až po palivovou nádrž. Na přání dodávané boční nástupní lišty jsou natolik odolné, že se o ně může vůz při překonávání extrémních překážek opřít. Tažná oka vpředu i vzadu jsou dobře přístupná. Do střešního rámu z vysokopevnostní bórové oceli jsou integrované okenní airbagy, jež doplňují ochranu poskytovanou v případě nehody čelními a bočními airbagy.

ford-bronco-2023-146

Design interiéru nového Bronca je v souladu s odolným a účelným exteriérem vysoce funkční, nabitý technologiemi, ale zároveň robustní a navržený tak, aby dobře snášel používání v nepříznivých podmínkách. Palubní deska se ve svém designu inspiruje první generací Bronca, barvy jsou inspirovány přírodními paletami a outdoorovým vybavením a materiály jsou zvoleny s ohledem na odolnost.

Do palubní desky i středové konzoly jsou integrovaná madla, aby se měl spolujezdec při jízdě v terénu vždy čeho držet. Středová konzola je vybavena podložkou pro bezdrátové nabíjení, zkonstruovanou tak, aby udržela mobilní telefon na místě i v extrémních úhlech náklonu, povrchy jsou otíratelné a fyzické spínače v kabině jsou utěsněny silikonem a opatřeny pryžovými dotykovými ploškami, aby byly chráněny před povětrnostními vlivy a snadno se čistily.

Přestože je Bronco stavěno do těch nejtěžších podmínek, v oblasti komfortu nedělá žádné kompromisy. Přístrojový štít je částečně tvořen osmipalcovým TFT displejem a na 12palcové středové dotykové LCD obrazovce běží nejnovější generace komunikačního a zábavního systému SYNC 4, který se díky bezdrátovým aktualizacím Ford Power-Up bude v průběhu času dále zlepšovat. Bronco také nabízí na horní straně palubní desky úchyty pro držáky elektronických zařízení typu kamer a mobilních telefonů, pro něž jsou k dispozici i 12V a USB napájecí vstupy.

ford-bronco-2023-5

Bronco na český trh stupuje s dvojicí výbav. Outer Banks, která je zaměřena více na silnici, avšak pořád s nadprůměrnou terénní technikou a Badlands, což je čistě terénní specifikace navíc s bohatou vnitřní výbavou. Každé Bronco u nás bude vždy pětidveřové s hardtopem a k dispozici s jedním motorem. Benzínový šestiválec o objemu 2,7 litrů do V nabízí výkon celých 335 koní a kroutící moment 563 Nm. Vždy je spárován výlučně s desetistupňovou automatickou převodovkou s redukcí.

Za volantem

První ochutnávka tohoto pořádného stroje byla poměrně obsáhlá. Vyrazil jsem z Prahy do Jihlavy, kde si pro novináře Ford připravil opravdu drsnou offroadovou zkoušku v areálu Pístecké mokřády. Ano, tam se jezdí i trial závody. Začněme ale nejprve tou cestou po silnici a dálnici. Jedu výbavou Outer Banks, takže mám auto s nižší světlou výškou, avšak stále s 237 mm a silničními pneumatikami. Líbí se mi interiér a výhled z vozidla, je to prostě klasická pořádná kára, kde vidíte na hranatou karoserii před sebou, sedíte vysoko a cítíte se tu jako král silnic. Interiér je moderní, hezky postavený, ale díky snímatelnému hardtopu je tu zhruba od 100 km/h docela hukot od střechy. Není to však nic dramatického.

ford-bronco-2023-111

Podvozek je komfortní za všech okolností a je úplně jedno po jakém povrchu jedete. Bronco i poměrně dobře zatáčí a hmotnost subjektivně dobře maskuje i v oblouku. Nejvíce mě ale překvapil motor. Jednak má skvělý zvuk a potom s autem také solidně cvičí. Fakt je to na silnici rychlík a žene se kupředu jako vystřelená cihla. V rozletu vás ale zastaví omezovač rychlosti nastavený na 161 km/h. Spotřeba? 15 litrů. Možná to jde za méně, ale nepočítejte, že se podíváte pod 12. Řízení je klasicky offroadové s dlouhým převodem, ale třeba ve srovnání s Ineosem je to tady naprosto v pořádku a nemusíte si na nic zvykat. Přední náprava holt není tuhá.

ford-bronco-2023-20

Je čas vyrazit do pořádného terénu a o ten v mokřádách opravdu nouze není. Jsou tady brody bahnem nebo vodou, tůje, sjezdy a výjezdy s ohromným sklonem a pokaždé jiným terénem. No prostě offroaďácký ráj a ideální hřiště pro nové Bronco. Nejprve vyrážím silničnější verzí, která ale trať zvládá s prstem v nose. Stačí zařadit redukci, příslušný režim a v opravdu náročné chvíli i zadní diferenciál a jste téměř nezastavitelní. Říkám téměř, protože největším limitem je tady vlastně jen světlá výška, díky které auto nedalo některé zlomy při výjezdu prudkých svahů a pak samozřejmě pneumatiky. I tak ale Bronco Outer Banks zvládlo veškeré nástrahy.

ford-bronco-2023-12

To Badlands je ještě jiná liga. Se světlou výškou 261 mm se nezalekne ničeho. Plusem jsou i terénní pneumatiky. Brodivost zůstává shodná na 800 milimetrech. Nejzásadnější rozdíl je tady ale v pohonu všech kol e-4WD.  Ten funguje kdykoli a kdekoli a vždy posílá výkon na obě nápravy. Navíc má přední závěrku a odpojitelné stabilizátory. 4×4 si napevno můžete v Outer Banks přiřadit pouze na nezpevněném povrchu. To k rozdílům v pohonu obou verzí.

ford-bronco-2023-55

Už podle popisu je jasné, že pro Badlands je třeba připravit opravdovou výzvu a v českých podmínkách je to skoro nemožné. Auto jednoduše zvládlo vše. Jasně, nebudu lhát, několikrát jsme zapadli v kluzkém bahně nebo opravdu hlubokém bahně, ale to byla limitní situace pro samotnou trakci ne pohon nebo auto.

ford-bronco-2023-36

Ford Bronco je prostě a jednoduše poctivý a navíc velmi stylový offroad. Oproti Grenadieru nabídne lepší jízdní vlastnosti na silnici a podobné výkony v terénu, kde má i několik vychytávek navíc a lepší nájezdové úhly.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz