43_skoda_kodiaq_2508a50d

První jízda s novou Škodou Kodiaq: Ve všech ohledech lepší auto

16. 4. 2024 • Škoda, Novinky, Testy

Škoda představuje druhou generaci modelu Kodiaq. Ta posouvá udržitelnost, prostornost a bezpečnost na novou úroveň. Vlajková loď SUV značky je větší a nyní nese první prvky designového jazyka Modern Solid. Vyrazil jsem na první jízdy do katalánské Barcelony a zjistil, jak se s Kodiaqem věci mají.

Zcela nový Kodiaq je vybaven nejmodernějším infotainmentem, včetně na přání dostupné 13” obrazovky a head-up displeje. Inovativní multifunkční otočné ovladače (Smart Dials) s manuálními ovládacími prvky a 10” virtuální kokpit jsou součástí standardní výbavy. Hlasové ovládání bude od poloviny roku 2024 ještě pokročilejší díky integraci chatbota ChatGPT založeného na umělé inteligenci. Velké SUV značky Škoda rovněž přejímá nový koncept interiéru s jednotlivými designy interiéru. Pět pohonných jednotek s výkony od 110 kW (150 k) do 150 kW (204 k) se vždy pojí s automatickou převodovkou DSG. Nabídka motorů zahrnuje rovněž plug-in hybridní verzi s dojezdem na elektřinu více než 100 km a základní mild-hybridní pohonnou jednotku. Dva vrcholné motory se standardně pojí s pohonem všech kol. Svou premiéru mají také nejnovější generace Matrix-LED předních světlometů s výrazně vyšším světelným výkonem a nový adaptivní podvozek DCC+.

126_skoda_kodiaq_sportline_4141961e 34_skoda_kodiaq_efbf5488

Při pohledu zvenčí na první pohled zaujmou moderní Matrix-LED přední světlomety druhé generace. V interiéru pak odrážejí zaměření na udržitelnost recyklované textilie a kůže vyčiněná velmi ekologickým způsobem. Kromě nové struktury nabídky se specifickými designy interiéru a pakety na přání se Kodiaq vyznačuje také novým konceptem interiéru. Obrazovka infotainmentu, která je nyní volně stojící, má velikost až 13”. Poprvé je na přání k dispozici head‑up displej.

51_skoda_kodiaq_791c2c7b 54_skoda_kodiaq_3801f74f

Volič převodovky je nově umístěn na sloupku řízení pod volantem. Středová konzole má díky tomu jednoduchý a čistý design a zároveň se zvětšil odkládací prostor. Dalším úplně novým prvkem ve zcela novém voze Kodiaq jsou tři multifunkční otočné ovladače (Smart Dials) umístěné pod obrazovkou infotainmentu. Kombinují manuální ovládací prvky s barevným displejem s aktivní oblastí s průměrem 32 mm a poskytují intuitivní, snadný a konfigurovatelný přístup k různým funkcím vozu a infotainmentu. Integrací chatbota ChatGPT na bázi umělé inteligence do hlasové asistentky Laury vylepšuje Škoda Auto ve voze zážitek mnoha zákazníků a pomáhá jim usnadnit každodenní život. Škoda Kodiaq nabízí nově také bezdrátové nabíjení dokonce pro dva telefony výkonem až 15 W a větráním.

46_skoda_kodiaq_wp_03408e0b 48_skoda_kodiaq_sportline_796637db

Druhá generace modelu Kodiaq představuje všestrannou nabídku moderních a velmi úsporných motorů, která zahrnuje benzinové i naftové varianty. Poprvé je Kodiaq k dispozici také s plug‑in hybridní a mild‑hybridní technologií. Plug‑in hybridní pohonná jednotka verze Kodiaq iV nabízí maximální systémový výkon 150 kW (204 k) a čistě elektrický dojezd více než 100 km v režimu WLTP. Mild‑hybridní technologie je k dispozici u základního motoru 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k). Nabídku doplňuje benzinový motor 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) a dvě varianty naftového motoru 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Vrcholný benzinový motor a vrcholný naftový motor jsou standardně dodávány s pohonem všech kol. Všechny motory se pojí s automatickou převodovkou DSG.

Kromě modelu Kodiaq iV je druhá generace SUV k dispozici se dvěma benzinovými a dvěma naftovými motory, které se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Základní benzinový motor 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) je poprvé vybaven mild-hybridní technologií využívající 48V řemenem poháněný startér-generátor a 48V lithium-iontovou baterii. Energie získaná při brzdění může pomoci spalovacímu motoru elektrickým boostem nebo umožnit SUV plachtit se zcela vypnutým motorem.

32_skoda_kodiaq_7a778457

Oba hybridní motory pocházejí z nové generace motorů EA 211 evo2, pracují v úsporném Millerově cyklu a používají turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Motor 1,5 TSI s mild-hybridní technologií je rovněž vybaven nejnovější generací systému automatického odpojování válců ACT+. Dvě varianty naftových motorů 2,0 TDI mají výkon 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Vrcholný benzinový a vrcholný naftový motor jsou dodávány s pohonem všech kol. Všechny motory druhé generace modelu Kodiaq splňují emisní normu Euro 6e, kladou důraz na úsporný a kultivovaný chod a jsou přizpůsobeny náročným řidičům.

108_skoda_kodiaq_sportline_df80816a

Kodiaq druhé generace je na přání k dispozici s novým adaptivním podvozkem DCC+. Tato nová verze využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Dříve byly obě funkce řízeny společným ventilem. Nová generace umožňuje rychlejší nastavení tlumení a širší rozsah tlumicích charakteristik. Řidiči a cestující si všimnou rozdílu v podobě rychlejších reakcí, lepší jízdní dynamiky a vyššího komfortu. Světlá výška vozu s DCC+ zůstává stejná jako u standardního odpružení.

Za volantem

Po testování nového modelu Škoda Kodiaq mohu říci, že jsem ohromený tím, jakým způsobem Škoda posunula své SUV v kontextu interiéru, pohodlí a řízení. Začnu interiérem, který je opravdu překvapivý. Kvalita materiálů a design architektury jsou na vysoké úrovni, což dodává vozu luxusní a moderní atmosféru. Sedíte zde výše, což přináší skvělý výhled na okolí. Oceníte to zejména ve městech, kde vám vyšší posed zlepší přehled o okolním dění.

3_skoda_kodiaq_89be9ecb

Co se týče testované motorizace, dieselový motor s výkonem 142 kW (cca 190 koní) je pro Kodiaq ideální volbou. Poskytuje dostatek síly a kroutícího momentu, což je pro SUV tohoto typu klíčové. Motor je navíc překvapivě tichý a kultivovaný, což přispívá k pohodě při jízdě. Díky vyššímu kroutícímu momentu je jízda plynulá a příjemná, a to i v náročnějším prostředí.

Jedním z významných technologických pokroků je spojení automatické převodovky DSG s motorem. Tato kombinace je nyní velmi plynulá a jemná, což přidává na celkové kvalitě jízdy a k lepšímu zážitku.

60_skoda_kodiaq_iv_54ba9d11

Z hlediska jízdních vlastností si nový Kodiaq zaslouží uznání. Podvozek je dospělejší a agilnější, což se projevuje zejména při zatáčení a překonávání nerovností na silnici. Vůz lépe maskuje svou hmotnost a rychleji reaguje na povely od volantu. Komfort podvozku je dokonce ještě lepší než u předchozí generace, což znamená, že Kodiaq lépe filtruje nerovnosti a poskytuje pohodlnější jízdu jak na dlouhých trasách, tak v městském provozu. Díky pohonu 4×4 se samozřejmě můžete pustit i na nezpevněné silnice a Kodiaq si poradí s mírným terénem, ale jasně, čistokrevný offroad to není. I tady však platí, že zvládne více, než byste čekali, jen to není jeho primární zaměření.

28_skoda_kodiaq_65d95990

Byl jsem zvědavý na kontrast, a tak jsem druhý den na testování zvolil základní benzínovou variantu 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 koní), která výlučně pohání přední kola. Už z principu je benzínový motor kultivovanější a tišší než ten naftový a uvnitř panuje klid. Nicméně pružnost a dynamika v praxi není vůbec zlá. Jede prostě tak akorát a ani jednou jsem si neřekl, že by byl vůz vyloženě slabý, poddimenzovaný a nejel. Jasně, není to vyloženě dynamické auto. U 1,5 TSI každopádně platí, že je to velmi příjemný motor, co se kultivovanosti chodu a projevu týče. Při běžné jízdě pracuje zcela neslyšně a vůbec o něm nevíte. Dvouspojková převodovka DSG navíc zcela vyhladila průběh tahu a eliminovala jakoukoli prodlevu turbodmychadla. Motor o sobě dá vědět až začnete požadovat maximální výkon a točit jej do červeného pole. Zvuk, který vydává je však docela líbivý. Oproti dieselu je tak devíza jasná – menší hlučnost a jemnější chod. Otázkou samozřejmě je, jak vůz pojede v plném obsazení a s nákladem v kufru. Stačí totiž naložit tři další dospělé osoby a na výkonu je to znát.

7_skoda_kodiaq_81a2653f

Osobně jsem měl, spíš než s motorem, problém s absencí pohonu všech kol. Pokud si už člověk kupuje SUV, neměl by chtít přední náhon. Vysoká stavba karoserie a menší trakce na přední nápravě znamená prokluz téměř kdykoli. Zejména na mokré silnici stačí i lehce přidat a Kodiaq začne protáčet kola

Jak je na tom spotřeba? Dostat se pod 7 litrů reálně nejde ani na okrskách. Na dálnici počítejte s odběrem 9 litrů, ve městě pak kolem 10 litrů. Za takovou, občas i menší, spotřebu jsem jezdil s výrazně silnějším 2.0 TSI 4×4. Pro srovnání s 2.0 TDI o výkonu 142 kW se dalo jezdit mezi 6 a 7 litry. Tohle je rozhodně nejslabší místo této motorizace.

39_skoda_kodiaq_af2d2408

Škoda Kodiaq je skvělým příkladem evoluce moderních SUV, které se vyznačuje nejen technickým pokrokem, ale i kvalitním interiérem a pohodlím. Nový Kodiaq přináší značný pokrok ve srovnání s předchozím modelem. Je to skvělé SUV pro rodinné výlety i denní dojíždění, díky vysokému komfortu, dobrému výhledu a solidnímu výkonu. Pokud hledáte prostorné a dobře vybavené SUV s vyspělou výbavou a moderním interiérem, nový Kodiaq rozhodně stojí za zvážení.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz