Ruské fiasko: Volha měla zachránit ruský autoprůmysl. Místo toho končí dřív, než startuje. Číňané couvli
Už v roce 2023 oznámili Rusové plány na znovuzrození tradiční domácí značky Volha. Cílem bylo zacelit jednu z mezer po odchodu západních automobilek, které po barbarském ruském útoku na Ukrajinu opustily tamní trh. Zároveň chtěli využít výrobní kapacity továren, jež po západních partnerech zůstaly, případně těch, které sice vlastnili Rusové, ale vyráběla se v nich auta zahraničních značek. Tak například začal Moskvič vyrábět auta v bývalé moskevské továrně Renaultu. Podobný scénář se plánoval i pro závod GAZ v Nižním Novgorodu, kde se před válkou montovaly modely Škoda Octavia a Karoq.
Protože však vývoj nového vozu – obzvlášť v ruských podmínkách – představuje téměř nadlidský úkol, plánovalo se v Nižním Novgorodu sáhnout po podobném řešení jako u Moskviče. Spása měla opět přijít z Číny. Zatímco Moskvič se spojil s čínským výrobcem JAC a Lada si pro model Xcite C-Cross našla partnera v automobilce Chery, Volha navázala spolupráci s firmou Changan. Vše nasvědčovalo tomu, že je projekt na dobré cestě. Na výstavě Digital Industry of Industrial Russia (CIPR-2024) představila znovuobnovená Volha – která naposledy vyrobila vlastní model v roce 2007 – hned tři nové vozy. Pochopitelně nechyběli ani vysocí vládní činitelé, kteří měli demonstrovat, jak rychle se ruský průmysl dokáže vyrovnat se sankcemi, nebo dokonce z nich těžit.
Na veletrhu se ukázal sedan Volha C40, což byl přeznačkovaný čínský Changan Reaton Plus, SUV Volha K30 coby ruská verze modelu Oshan X5 Plus a větší SUV K40, tedy převlečený Changan UNI-Z. Předseda vlády Mišustin si při premiéře stěžoval na to, že si vedení automobilky ani nedalo tu práci vyměnit na autech čínská loga za ta s označením Volha, ale dnes už je to vlastně jedno. Je totiž červen a žádné nové vozy Volha se na silnice nedostaly – ani s čínským, ani s ruským znakem. Přitom původní plán počítal se zahájením výroby koncem roku 2024 a během toho letošního mělo z výrobní linky sjet 100 tisíc vozidel.
Podle deníku Kommersant to nyní vypadá, že z celého projektu Volha zřejmě sejde, nebo alespoň nebude pokračovat ve spolupráci s čínskou automobilkou Changan, která mezitím ztratila o společný podnik zájem. Důvody lze zatím jen odhadovat – ruské ministerstvo průmyslu a obchodu na dotazy ohledně budoucnosti montáže osobních vozů nereagovalo a pouze uvedlo, že automobilkám poskytuje podporu v souladu se Strategií rozvoje automobilového průmyslu Ruské federace do roku 2035. Jisté ale je, že Changan se z ruského trhu stáhnout nechystá, jen jedná o montáži vlastních vozů pod svou značkou ve spolupráci s ruským Avtorem – nikoliv s Volhou.
Mnozí analytici již dříve upozorňovali, že ačkoliv se Čína navenek tváří jako přátelský stát k Ruské federaci, její motivací není pomoc, ale čistě ekonomický zisk. Pokud se projekt Volha Číně finančně nevyplatil, jednoduše se od něj distancovala a hledá výhodnější příležitosti. Navíc Rusko dráždí Peking recyklačními poplatky, které uměle navyšují ceny dovážených čínských aut. Pro Kreml to znamená jediné – pokud nechce projekt znovuzrození socialistické značky definitivně ztratit, bude muset najít jiného čínského partnera a začít celý proces znovu od nuly. Dá se proto očekávat, že dříve než za dva roky se nové Volhy na silnicích neobjeví. Pokud vůbec někdy.
Pro ruské „papaláše“ je to každopádně tvrdá rána – dokazuje totiž, že ani masivní státní investice nestačí k tomu, aby se automobilový průmysl vrátil na úroveň před válkou. Ostudou jsou i zastavené výrobní linky luxusních vozů Aurus – a podobných případů by se dalo najít více.
.« Škoda už letos překonala loňský prodej elektromobilů na českém trhu Hoří další loď s elektromobily. Posádka ji opustila, proud ji unáší neznámo kam »