Seznam nejlepších dieselových motorů na světě: Které se vyplatí pořídit, dokud ještě existují?
Naftové pohony to dnes nemají lehké. Po známých emisních skandálech ztratily důvěru části veřejnosti a i tam, kde byly kdysi jasnou volbou, je dnes nahrazují benzinové agregáty. Tlak na ukončení spalovacích motorů se stupňuje, elektrifikace je v kurzu. Bez ohledu na to, zda dává smysl plošný přechod na elektromobily, automobilky už ohlásily konec vývoje klasických motorů.
Právě proto má smysl poohlédnout se po dieselu, dokud jsou ještě k mání – a to jak mezi novými, tak ojetými vozy. Koupě zachovalého dieselu z druhé ruky a jeho pečlivá údržba se dnes vyplatí více než kdy dřív. Kdo nechce do budoucna řešit elektroauta, udělá dobře.
A které motory tedy stojí za pozornost? Připravili jsme žebříček těch nejlepších. Nejde přitom jen o evropské motory, v seznamu najdete i robustní americké agregáty, které u nás sice nejsou běžné, ale lze je získat individuálním dovozem.
Na čele žebříčku stojí americká klasika. Například Cummins 6.7 ISB. Legendární motor, který pohání silné pick-upy Dodge RAM. Je to skutečný držák a tahoun, který zvládne obrovské zatížení a má dlouhou životnost. Druhou příčku obsadil ikonický Ford Power Stroke o objemu 7,3 litru, používaný mezi lety 1994 až 2004 v těžkých pickupech F-Series. Třetím do party je pak Duramax 6.6L LB7 z dílny Chevroletu – turbodiesel, který najdeme například v Silveradu HD nebo GMC Sierra HD.
Z Ameriky se přesouváme do Evropy. Mezi legendy patří řadový šestiválec BMW M57, vyráběný mezi roky 1998 a 2013. Tento motor se objevoval nejen v mnoha modelech BMW, ale také v Opelu Omega či Range Roveru. Jde o evoluci staršího motoru M51, přičemž postupné úpravy přinesly výkony od 148 až po téměř 300 koní.
Dalším známým agregátem je pětiválcový diesel Volvo D5. Tento hliníkový motor s 20 ventily existoval ve třech generacích od roku 2001. Výkon se pohyboval mezi 163 a 220 koňmi, přičemž se montoval do celé řady modelů Volvo.
Z menších motorů zaujme zejména 1.6 CRDi od Hyundaie, používaný v široké škále vozů korejského koncernu (Hyundai, KIA). Nabízí rozumnou spotřebu a solidní spolehlivost – ideální volba pro ty, kdo hledají praktický každodenní vůz s nízkými náklady.
Mezi exotičtějšími agregáty v seznamu figuruje také Toyota 1HD-FTE – robustní diesel známý především z vozů Land Cruiser. A z opačné části spektra pak přichází legendární pětiválec Mercedes-Benz OM617, který vznikal v 70. a 80. letech. Tento motor sice neoplýval výkonem, ale byl prakticky nezničitelný. Vydržel i milionové nájezdy a zvládal naftu pochybné kvality.
Z modernějších jednotek je nutné zmínit šestiválec OM656 od Mercedesu, který se představil v roce 2017 ve faceliftované třídě S generace W222. Tento motor staví na modulární konstrukci sdílené s dalšími agregáty a najdeme ho například v modelech E 220d, E 350d nebo GLE. Zda bude mít stejnou dlouhověkost jako jeho předchůdci, ukáže čas.
Do výčtu samozřejmě nemůže chybět ani kultovní motor Volkswagen 1.9 TDI. Pro mnoho řidičů symbol spolehlivého dieselu s jednoduchou konstrukcí a minimálními provozními náklady. A za zmínku stojí i jeho modernější nástupce – dvoulitrové TDI, které se vyskytuje například ve Volkswagenech Golf, Passat nebo Tiguan.
Značný počet příznivců má i třílitrový šestiválec TDI od Audi – známý například z modelů A6, Q7 nebo A8. Dobrý výkon, kultivovaný projev a slušná spotřeba z něj činí oblíbenou volbu.
.« Nová kontrolka v autě: Co signalizuje, kdy se rozsvítí a proč byste ji neměli ignorovat Škoda drtí Teslu v prodeji elektromobilů v Evropě: Elroq slaví úspěch díky skvělému poměru ceny a výbavy »