buy-used-cars-lineup-720x405

Situace na trhu ojetých aut: Zdražení, nedostatek vozů a nárůst dovozů

20. 1. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Loňský rok byl pro trh ojetých automobilů z mnoha pohledů nakonec úspěšným rokem. Ačkoli to tak ještě v lednu a v únoru nevypadalo, po skončení uzavření prodejních míst z důvodu pandemie koronaviru došlo k výraznému oživení trhu. Postupně se začaly zvyšovat dovozy ojetých aut, které byly celkově nejvyšší za posledních třináct let. Oproti předpandemickým letům i tak ale na trhu chyběla velká část vozidel, a to kvůli snížené výrobě nových aut, která vedla k tomu, že si firmy i lidé ponechávali svá auta déle než dříve, případně se prodlužovaly operativní leasingy. Nejvíce se to projevilo ve snížené nabídce zánovních a mladých ojetin. I přes to však prodeje aut meziročně vzrostly o 4,4 % ze 707 000 na 738 000 aut. Doba prodeje vozidla se urychlila a prodejci tak „doslova prodávali, co se dalo“. Omezená nabídka vedla i k rychlejším prodejům vozidel, o něž by v minulých letech nebyl příliš vysoký zájem.

Průměrná cena ojetého vozidla se meziročně vyšplhala o 13 % výše na 259 000 Kč. Ceny ojetých aut se tak v průměru navýšily o zhruba 30 000 Kč, a to i navzdory skutečnosti, že z trhu postupně vymizela část mladých a zánovních ojetin. Některé modely přitom zdražovaly více a jiné pomaleji. K nárůstu cen však došlo prakticky u všech. U některých modelů dokonce došlo k situaci, kdy jejich cena meziročně vzrostla. Například kdo si koupil loni pětiletou Škodu Octavii, mohl ji letos jako šestiletou prodat dráže, než za kolik ji koupil. Koupi ojetého vozu v loňském roce šlo díky vysokému nárůstu cen považovat za investici. Zdražování aut probíhalo až do konce roku a očekává se, že bude v letošním roce pokračovat.

V loňském roce došlo také ke zvýšení průměrného stáří prodávaných ojetých aut s českým původem, a to ze 7,1 roku na 7,7 roku. Bylo to dáno především menší nabídkou mladých a zánovních vozů. Průměrné stáří všech ojetých aut však zůstalo na 9,5 letech, neboť došlo k mírnému snížení průměrného stáří všech prodávaných vozů se zahraničním původem (z 11,5 na 11,3 let) – tedy bez ohledu na rok dovozu.

V uplynulém roce se k nám navíc dovážely v průměru mladší vozidla než v předchozím roce. Zatímco předloni činilo průměrné stáří dovezených aut 10,7 roku, loni kleslo na 10,4 roku. Výrazně klesl podíl aut starších 10 let, a to z 54,01 % na 50,78 %. Podíl aut starších 15 let klesl velice mírně z 22,11 % na 21,22 %. Do Česka se přitom loni dovezlo 185 663 ojetých osobních aut, což bylo nejvíce od roku 2008. V meziročním porovnání jde o nárůst o 23,2 %.

V loňském roce došlo k výraznému úbytku ojetých vozů s českým původem. Zatímco v předloňském roce tvořily ještě 51 % nabídky, loni klesl jejich podíl na 47,4 % a většina aut, která se prodávala, měla zahraniční původ. Na úrok českých aut se na trhu prodávala více auta především z Německa. Jejich podíl vyrostl meziročně z 21,7 % na 26,2 %, což byl nárůst prakticky o pětinu.

Ojetá auta v autobazarech mizela loni – s nadsázkou řečeno – doslova před očima. Ve třetím kvartálu minulého roku došlo k výraznému zrychlení prodejů a kdo si vyhlédl auto, neměl příliš času na váhání a otálení s koupí. V prvním pololetí se auta prodávala v průměru za 96 dní, číslo ale navyšovaly téměř čtyři měsíce, po které byla prodejní místa zavřená. Průměrný počet dní, během nichž se auto „ohřálo“ u prodejce, klesl nakonec na pouhých 71 dní, tj. o 29 dní méně než v předchozím roce. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia REPORTem činila 58 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 13 dní.

Podíl aut po prvním majiteli meziročně významně poklesl. Zatímco předloni se prodávalo 55,7 % aut po prvním majiteli, loni klesl jejich podíl na 46,4 %, což je další známkou toho, že si lidé ponechávali nová auta častěji déle než v předchozích letech. Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však bude i vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější podvodné praktiky při prodeji ojetých aut. Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla loni meziročně ze 162 000 km na 156 000 km. Manipulaci s tachometrem přitom vykazuje stále každé zhruba třetí prodávané vozidlo.

Podíl aut s benzinovým motorem se loni meziročně mírně navýšil, konkrétně z 42,5 % na 44,4 %. Podíl vozů na naftu se naopak snížil z 54,9 % na 52,5 %, stále ale tvořily většinu trhu ojetých aut.

Se snížením nabídky ojetých aut došlo loni k větší diverzifikaci prodávaných modelů. Podíl deseti nejprodávanějších modelů ojetých aut se meziročně snížil o 3,4 procentního bodu na 34,9 %. Mohla za to do určité míry i skutečnost, že se snížila nabídka zánovních ojetin, a s tím především nabídka vozů Škoda Octavia. I když zůstávají stále na výsluní nejprodávanějšího ojetého modelu, jejich podíl se snížil meziročně téměř o jeden procentní bod, což je v počtu prodávaných aut velký pokles. Pozitivní zprávou pro značku Škoda je ale naopak procentuální nárůst u modelů Škoda Fabia.

Spolu s větší diverzifikací vozidel na trhu se loni promíchalo také pořadí deseti nejprodávanějších. Na třetí pozici se dostala Škoda Superb. Výrazné zlepšení pozice zaznamenaly vozy BMW řady 3, které se z desátého místa vyšplhaly až na šestou pozici a zařadily se i před vozy Ford Focus. Ford Mondeo naopak výrazně ztratil a propadl se z devátého místa na jedenácté. Desátou pozici loni obsadily vozy Hyundai i30, které se v předloňském roce do TOP 10 neprobojovaly.

Z hlediska barev kralovala loni ojetým vozům šedá barva s 20,1% zastoupením, a to i přesto, že na konci třetího kvartálu ztratila své prvenství na úkor bílých aut. Přestože se šedé a bílé vozy loni o své prvenství během roku střídaly, na konci roku byly bílé vozy zastoupeny na trhu z „pouhých“ 17,7 % a zařadily se tak až za černá auta, jejichž podíl dosáhl 18,6 %.

.

« »