5siudktssv2-ignohhhs_q_najlep-ie-suv-s-cenou-od-50-000-eur-v-azom-rebr-ka-importovan-ch-automobilov-sa-stalo-volvo-xc90-1

Stojí SUV opravdu za to? Mají vyšší spotřebu, emise i manévrovatelnost

24. 1. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Chci mít lepší výhled a cítit se v bezpečí. To je jeden z nejčastějších důvodů pro koupi vozů typu SUV. Tato nadměrná vozidla mohou vytvářet iluzi, že řídíte tank, který vám poskytuje spoustu místa, nepřekonatelnou bezpečnost a skvělé jízdní vlastnosti do terénu. Jakmile si však sundáte růžové brýle, zjistíte, že vozy typu SUV, crossovery a pickupy skrývají také značné nevýhody. Mezi některé z nich patří například hrozba převrácení, nebezpečné mrtvé úhly a vysoká úmrtnost. Jedná se jen o některé z rizik, o kterých mnoho majitelů SUV ani neví, že jim hrozí.

Pojďme se nyní podívat na prudce rostoucí popularitu těchto nadměrných vozů, zatímco se pokusíme odpovědět na otázku – stojí vozy SUV opravdu za to?

Jak vozidla typu SUV ovládla automobilový trh?

Před zhruba 40-50 lety na silnicích převládaly zejména sedany, hatchbacky a kombíky. V blízkosti farem a stavenišť jste mohli spatřit jen pár vozidel typu pickup. V dnešní době tvoří až 80 % prodaných automobilů v Americe vozy SUV a pickupy, které jsou pro většinu řidičů nejlepší volbou. Jak je to možné?

Historie vozů SUV sahá až do období 2. světové války, kdy byl na trh uveden robustní Jeep Willys, přičemž později došlo k jeho úpravě, aby bylo možné ho legálně prodávat a provozovat jako silniční vozidlo. Brzy poté, co popularita vozu Willys Jeep vzrostla, představili Britové Land Rover Defender, který nabízel více praktičnosti a také více funkcí pro zemědělce a dělníky.

Korejská válka v roce 1951 vyvolala poptávku po robustních, spolehlivých a výkonných vozidlech, což vedlo ke vzniku legendárního modelu Toyota Land Cruiser. Všechny tyto a mnohé další vozy SUV přilákaly kupce z celého světa a začaly nabízet nové výhody a zážitek z jízdy.

Nicméně hlavním přelomem pro vozy SUV a pickupy se stala 90. léta 20. století.

Tehdy si lidé začali všímat, že vozy SUV nabízí vše v jednom – praktičnost dodávky, pohodlí luxusního sedanu i schopnosti terénního vozu. Mohlo se zdát, že kupující nemusí obětovat nic jiného než peníze. Navíc sezení ve vyšší poloze bylo pohodlné a zajišťovalo pocit bezpečí.

Vzhledem k tomu, že stále více lidí začalo dávat přednost těmto vozům, začalo více výrobců automobilů uvádět na trh lehké užitkové vozy a luxusní SUV. Příkladem mohou být Mercedes-Benz třídy M z roku 1997, BMW X5 z roku 1999 a Cadillac Escalade z roku 1998.

Poptávka po těchto mohutných automobilech byla vysoká a automobilky považovaly vozy SUV za atraktivní i z dalších důvodů. Spolu s těmito vozy se však pojí mnohem vyšší ceny a také vyšší náklady na SUV a jejich údržbu.

Automobilka BMW to demonstruje poměrně dobře: v 90. letech nenabízela ani jedno SUV, nyní jich nabízí 11. Poptávka přitom stále roste. Dokonce i v EU tvořily 49 % ze všech prodejů nových vozů v roce 2022 vozy typu SUV a crossovery, což představuje 35% nárůst od roku 2011, a nevypadá to, že by tento trend měl polevit.

Vozy typu SUV přinášejí značná rizika všem, dokonce i svým majitelům

Pro většinu kupujících vozů typu SUV představuje jejich koupě výhodu, protože jsou pohodlnější, praktičtější a také nabízí větší bezpečnost rodinám.

Bohužel, přestože jsou SUV v některých případech bezpečnější, není tomu tak úplně vždy. Protože jsou tyto vozidla mnohem větší a těžší (v průměru o 40 % těžší než běžné automobily), jejich ovladatelnost i brzdná dráha jsou mnohem horší, než u ostatních aut.

U vozů typu SUV hrozí mnohem větší riziko převrácení

Jedním z největších nebezpečí při řízení SUV je vyšší pravděpodobnost převrácení vozidla. Jejich těžiště je ve srovnání s běžnými automobily mnohem výše, proto je pravděpodobnější, že se SUV při smyku nebo po nárazu převrátí.

Ostatně více než 90 % nehod, kdy došlo k převrácení vozu SUV, se týkala pouze jednoho vozidla, což znamená, že k těmto nehodám často dochází při vyhýbání se zvěři nebo při ztrátě kontroly nad vozidlem v důsledku špatného stavu vozovky.

Viditelnost je horší, ne lepší

Majitelé, kteří vlastní luxusní SUV si pochvalují viditelnost, neboť „vidíte dál“, ale výhled na větší vzdálenost není až tak potřeba, zejména pokud je výhled omezen ostatními velkými vozidly. Vysoká poloha sedadel a nadměrné rozměry vozidla omezují výhled před kapotu.

Některé informační portály provedly zajímavý test, jehož cílem bylo zjistit, kolik dětí může sedět před SUV v řadě za sebou, aniž by je řidič viděl. Výsledek vás šokuje – vidět bylo až deváté dítě. Tisíce dětí se každoročně zraní při nehodách, při kterých dojde k čelní srážce. Ke spoustu z těchto nehod dojde z prostého důvodu – rodiče své děti, které si hrají na příjezdové cestě, nevidí, a to kvůli obrovské kapotě svého SUV.

Nebezpečné zóny nárazu

Dalším velkým problémem velkých vozidel je jejich vysoký nárazník. Jelikož jsou výše než u běžných automobilů, nárazy nejsou v případě nehody nerovnoměrné, a proto se mnoho lidí cítí, že musejí přesednout do SUV, aby se nenechali smést vozidlem monstrózních rozměrů.

Po mnoho let se na vozy SUV nevztahovaly předpisy o výšce nárazníků, ale v současné době je situace o něco lepší. Přední nárazníky velkých vozů SUV nesmějí být výše než 67-71 cm od země, což je o cca 13-15 centimetrů výše než u běžných osobáků. Protože se však jedná o maximální povolené výšky, skutečné rozdíly mezi výškami nárazníků bývají mnohem větší, což vytváří nerovnoměrná místa nárazu.

Vzhledem k vyšším a větším nárazovým zónám je pravděpodobnost úmrtí chodců při srážce s vozidlem SUV ve srovnání s běžným osobním automobilem až 2-3krát vyšší. Konstrukce běžných automobilů je v takových případech relativně shovívavá, protože chodci jsou při nárazu odhozeni na kapotu. V důsledku toho lidé většinou končí se zraněními dolní části těla.

Zatímco přední část vozů SUV je mnohem vyšší, což pro chodce často znamená smrtící následky nebo je vozidlo zkrátka přejede.

Většina vozidel SUV postrádá smysl

I přes širokou škálu možností jsou vozy SUV jen zřídkakdy ideální volbou. Bez ohledu na to, co říkají reklamy na SUV a jiní majitelé, většina pickupů, crossoverů a SUV prostě nedává smysl.

Vozidla typu SUV nejsou tak bezpečná, robustní, praktická a všestranně schopná, jak si mnozí lidé myslí. Naprostá většina vozů SUV je oproti běžným automobilům pomalejší, často spotřebuje dvakrát více paliva, jejich údržba je dražší, v terénu nereagují správně a nejsou ani příliš praktická Stručně řečeno, vozidla SUV umí většinu věcí, které umí i běžné kombíky nebo dodávky, ale jejich údržba je mnohem dražší a hůře se ovládají.

Ačkoli se výrobci automobilů snaží při výrobě používat „ekologičtější“ a lehčí materiály, aby přispěli k čistšímu životnímu prostředí, průměrná hmotnost automobilu se za posledních deset let zvýšila přibližně o 100 kg, a to především u vozů typu SUV.

Jak SUV a crossovery ovlivňují naše každodenní životy?

Řidiči si často stěžují na úzké silnice, a také na to, že cyklisté zabírají na silnicích příliš mnoho místa. Nebo třeba také na to, že chybí parkovací místa. I když si můžeme myslet, že příčinou těchto problémů je to, že státní správa není připravena na rychlý nárůst počtu vozidel na silnicích, ve skutečnosti je jedním z hlavních důvodů to, že mnoho vozidel je mnohem větších, než by mělo být.

Zde je jen pár věcí, které se staly nebo zvětšily z důsledku zvýšené popularity vozů SUV:

– vyšší spotřeba paliva;
– řidiči vozů SUV potřebují mnohem více pneumatik a náhradních dílů;
– vozidla SUV a ojeté SUV jsou druhým největším zdrojem globálního nárůstu emisí;
– kvůli nadměrným vozidlům na silnicích se zhoršuje viditelnost na silnici;
– na parkovací místa a silnice se vejde mnohem méně vozidel;
– lidé utrácejí mnohem více za pojištění vozidel.

Velká vozidla také mění náš úhel pohledu. Řidiči SUV mají tendenci si myslet, že se nachází v „ochranné bublině“, a proto často více riskují a opomíjejí základní bezpečnostní opatření. I když má běžný automobil mnohem kratší brzdnou dráhu, mnoho lidí přesto volí vozy kategorie SUV s vysvětlením, že některým nehodám nelze zabránit a že chtějí být v bezpečí pro případ, že k nim dojde. Pravdou však je, že k mnoha nehodám dochází právě proto, jak jsou vozy SUV ve skutečnosti nebezpečné.

Navíc oprava pro poškozené a ojeté SUV bývá většinou mnohem dražší než oprava běžného automobilu, a to kvůli dražším dílům a složitější konstrukci. Například údaje z našich přehledů historie vozidel ukazují, že průměrné náklady na opravu vozu Ford F-Series (pickup) po nehodě činí 228 000 Kč a u vozu Ford Fusion (sedan střední třídy) pouze 110 000 Kč. U Hondy Civic (kompaktní vůz) se jedná o 74 500 Kč a v případě Hondy CR-V (kompaktní crossover SUV) oprava činí téměř 150 tisíc Kč.

I když existují výjimky, obecně jsou náklady na práci a díly vyšší u těžších a větších vozidel.

Prudký pokles hodnoty

Vzhledem k tomu, že výroba vozů SUV je dražší a lidé jsou tímto druhem vozidel posedlí, jejich doporučená cena na trhu je obecně vyšší než u běžných osobních vozů. Vozy typu SUV a crossovery jsou komplexnější a jejich údržba je nákladnější, proto se jejich vlastnictví po několika letech často stává až problematické, což výrazně snižuje hodnotu vozidla.

Pokud vás však stejně SUV lákají, měli byste vědět, která auta si svou hodnotu drží nejlépe. Zde jsou některé z nejlepších možností, ze kterých můžete vybírat:

– Honda CR-V.
– Toyota RAV4.
– Subaru Crosstrek.
– Lexus NX.
– Jeep Wrangler.
– Toyota Land Cruiser.

Většina těchto SUV nabízí vysokou spolehlivost, která je zásadním faktorem, který zabraňuje velké ztrátě hodnoty. Hybridní SUV mohou být také vhodnou volbou, protože nabízejí vyšší spolehlivost a nižší spotřebu paliva. Zda se vám SUV vyplatí, záleží na vašich potřebách a životním stylu, proto si ujasněte priority a vyhněte se impulzivním rozhodnutím a nákupům.

Chystaná elektrifikace vozidel, problém neřeší

Veřejnost se chce zbavit fosilních paliv a přejít na elektrický pohon, ale nedokáže se zbavit touhy usednout za volant robustního vozidla.

Hlavním problémem elektromobilů je jejich omezený dojezd a drahé baterie. Luxusní SUV vyžadují ještě výkonnější motory a více Li-on baterií, aby dosáhly slušného dojezdu. Navíc potřebují lepší brzdy, silnější odpružení a další úpravy, což je dělá mimořádně drahými a těžkými.

Například takové SUV Mercedes-Benz EQS nebo Ford F-150 Lightning Extended-Range a některé další elektrické SUV váží téměř 3 tuny a používají dvakrát větší baterii, než je průměrná velikost elektromobilu.

Skutečný důvod, proč lidé stále kupují SUV

Můžete si myslet, že vás, ať už levné SUV nebo luxusní SUV připraví na všechno, co si na vás matka příroda usmyslí. Nicméně ani většina zemědělců a stavebních dělníků nepoužívá sportovní užitkové vozy nebo pickupy, protože jsou zkrátka drahé, mají velkou spotřebu paliva a nejsou stavěné pro tvrdou práci.

Na to, jak o vozech uvažujeme, mají hluboký vliv dlouholeté marketingové strategie výrobců automobilů: SUV pomáhají lidem uniknout z nudné reality a dodávají jim pocitu bezpečí. Všimněte si, jak odvážně výrobci SUV své modely pojmenovávají: Explorer, Navigator, Pathfinder, Renegade nebo Escape. V češtině tyto názvy znamenají – Objevovatel, Navigátor, Hledač cest, Odpadlík nebo Únik. Problém je v tom, že většina řidičů si tyto vozidla pořizuje do města a SUV se tak stanou účastníky dopravních kolon.

Předtím, než si půjdete koupit své nové nebo ojeté SUV, ujistěte se, že se jedná o vozidlo skutečně pro vás a nelíbí se vám pouze představa toho, že ho budete vlastnit.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz