hyundai-santa-fe_07-clanokw

Těmto SUV čtyřkolkám se v bazarech raději vyhněte. Jsou velmi problémové

3. 11. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Pohon všech kol má řidiči dodat jistotu nejen v terénu, ale také na kluzkých či mokrých silnicích. Jenže ne všechny systémy 4×4 jsou spolehlivé. Odborník pojmenoval pět těch nejproblematičtějších.

Valerij Antufiev, automobilový expert společnosti Alfa Leasing Group, dlouhodobě hodnotí spolehlivost různých modelů aut. Tentokrát se zaměřil na nejméně spolehlivé systémy pohonu všech kol u běžně rozšířených SUV. Ano, zdroj pochází z Ruska – ale právě tam dostávají SUV pořádně zabrat, takže jeho postřehy se rozhodně hodí i pro evropské zájemce o ojetiny. A navíc, čtyři z pěti zmíněných modelů dobře známe i z našich silnic. Které to jsou?

Hyundai Santa Fe

Třetí generace tohoto populárního SUV (od roku 2012) ukazuje, jak důležité je pravidelné servisování pohonu všech kol. Elektrohydraulická spojka Dynamax od společnosti Magna by teoreticky měla vydržet přes 200 000 kilometrů, ovšem pouze při správné údržbě. Hlavním problémem je přehřívání při intenzivním používání. Aby se prodloužila její životnost, výrobce doporučuje měnit olej každých 50 000 km, a v náročných podmínkách dokonce ještě častěji. Typickou závadou je rovněž koroze drážkových spojů na hřídeli mezi rozvodovkou a diferenciálem.

Volvo XC90

První generace tohoto luxusního švédského SUV má za sebou zajímavý vývoj problémů. Do roku 2009 byla vybavena spojkou Haldex třetí generace, známou poruchami snímače tlaku a olejového čerpadla. Od roku 2009 dostalo XC90 novější, spolehlivější Haldex čtvrté generace. Společným problémem obou verzí ale zůstává řídicí jednotka umístěná přímo na těle spojky, která je špatně chráněna před vlhkostí. Po ujetí zhruba 150 000 km se navíc často objevují netěsnosti rozvodovky, poškození pouzder i drážkování hřídele – a to může vést až ke ztrátě pohonu všech kol.

Honda CR-V

Třetí generace jednoho z nejprodávanějších SUV světa má neobvyklou konstrukci pohonu všech kol se systémem Dual Pump System (DPS), který spojuje diferenciál a dvojité olejové čerpadlo. Hlavním problémem je nízká těsnost komponentů – i krátké ponoření do vody může vyřadit pohon všech kol z provozu. Dalším slabým místem je kardanový hřídel, jehož křížové klouby obvykle nevydrží víc než 180 000 km. Podle výrobce se přitom musí měnit celý díl, nikoli jen kříže samostatně.

Škoda Yeti

První SUV značky Škoda je zajímavým příkladem vztahu mezi výbavou a spolehlivostí. Za nejméně problémovou verzi se považuje předokolka s motorem 1.6 a klasickou automatickou převodovkou (v ruské specifikaci). Naopak pohon všech kol bývá spojen buď s přeplňovaným motorem 1.8 TSI, nebo s turbodieselem 2.0 TDI a převodovkou DSG. Tato kombinace bývá zdrojem celé řady potíží – dvouspojková převodovka obvykle bez problémů funguje maximálně 120 000 až 150 000 km. Zvýšenou pozornost si zaslouží také spojka Haldex – olej v ní je třeba měnit každých 70 000 km.

Nissan Murano

Spolehlivost pohonu všech kol u tohoto u nás poměrně vzácného SUV závisí na jeho konstrukci. Systém 4×4 používá elektromagnetickou spojku GKN – stejnou, jaká se úspěšně uplatňuje u mnohem lehčí Dacie Duster. V Muranu ale pracuje na hranici svých možností, protože vůz je výrazně těžší a pohání ho silný šestiválec 3.5 V6 (VQ35DE). Kombinace vysokého výkonu a hmotnosti extrémně zatěžuje převodovku. Pokud se nevymění převodová kapalina včas, spojka obvykle nevydrží více než 180 000 km. Spolehlivost dále zhoršují i úniky oleje z těsnění rozvodovky a diferenciálu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz