audi-q8-2024-5

Test Audi Q8 50 TDI: Nejlépe jezdící SUV Coupé má po modernizaci

5. 4. 2024 • AUDI, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 95%

podvozek: 100%

zpracování: 100%

radost z jízdy: 95%

Verdikt:

V loňském roce Audi Q8 podstoupilo modernizaci, která se zaměřila zejména na design a výbavu, zatímco technické specifikace zůstaly beze změny. Není se čemu divit, toto Audi techniku měnit nepotřebovalo, protože je to bez debat nejlépe jezdící SUV Coupé na trhu.

I když byste to možná nečekali, Audi Q8 patří mezi klíčové modely německé automobilky, což dokazuje i jeho vysoký prodej v České republice. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se loni stal nejprodávanějším modelem Audi, když bylo v roce 2023 prodáno 832 kusů, přičemž druhým nejprodávanějším modelem bylo Audi Q7 s 646 kusy a třetím Audi Q3 s 608 kusy. SUV prostě a jednoduše vládnou trhu.

m31_1009-enhanced-nr

Od premiéry před šesti lety Audi Q8 prošlo jen lehkým faceliftem, který se zaměřil především na kosmetické úpravy. Nejnovější modernizace, provedená loni na podzim, však přináší výraznější změny, zejména v oblasti designu. Tato změna se týká jak standardní verze Audi Q8, tak i sportovnějšího modelu SQ8.

Na první pohled zaujme nová maska chladiče Singleframe, která nahradila původní mřížku a má nyní výplň v podobě mnohoúhelníků. Rám i výplň masky mohou být černé nebo ozvláštněné kartáčovaným hliníkem. Dále byl modernizován přední nárazník s upravenými bočními otvory pro lepší chlazení motoru a brzd. Zadní část vozu byla rovněž upravena, včetně nového designu koncovek výfuku.

m31_1018-enhanced-nr

Značnou novinkou jsou zadní OLED světlomety, jež jsou propojeny světelnou linkou. Světla nově umožňují personalizaci světelného podpisu přímo v infotainmentu podle nálady majitele. Tyto světlomety také reagují na okolní prostředí, což zvyšuje bezpečnost. Nové jsou i tři barvy karoserie: zlatá Shakir, modrá Ascari a červená Chilli, spolu s pěti novými designy kol.

V interiéru došlo k menším změnám v podobě nových možností dekorativního obložení a aktualizovaného infotainmentu, který nyní podporuje i aplikace třetích stran jako Spotify nebo Amazon Music. Pro modely v paketu S-line a pro Audi SQ8 přibyla možnost dekorace kartáčovaným hliníkem.

audi-q8-2024-19 audi-q8-2024-23

Odezva displejů a celkové ovládání se podobá moderním chytrým telefonům, takže si rychle zvyknete. Moc se mi líbilo, že spodní panel sloužící primárně pro klimatizace a sedadla, se při každém zadávání textu do toho vrchního změní na touchpad, do kterého kreslíte písmena. Je to rychlé a příjemné. Samozřejmostí je plná konektivita a připojení na internet. Vůz může ladit rádia z celého světa, brouzdat po netu a nebo sloužit jako hotspot pro posádku.

audi-q8-2024-18 audi-q8-2024-16

Samotné zpracování je bezchybné a velmi precizní. Interiér je však možná až příliš moderní a technokratický. Další velký displej máte v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní mezi sedadly. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Pokud vám to přijde jako už příliš, tak takový E-Tron k tomu nabízí ještě displeje ve dveřích místo zpětných zrcátek. Celkově jich tak bude šest. Uvnitř je spousta prostoru pro všechny cestující a kabina je velmi dobře odhlučněna. Aby ne, Q8 používá dvojitá skla oken, stejně jako A8.

Audi Q8 je k dispozici s benzinovým motorem 55 TFSI quattro, který má třílitrový šestiválec (250 kW/340 koní a 500 Nm), nebo s jedním ze dvou naftových šestiválců: 45 TDI quattro (170 kW/231 koní a 500 Nm) nebo 50 TDI quattro (210 kW/286 koní a 600 Nm). Nechybí ani verze SQ8 s výkonem 373 kW/507 koní a točivým momentem 770 Nm.

m31_1992-enhanced-nr

V rámci tohoto testu jsem jezdil s verzí 50 TDI. Technické údaje slibují, že z místa na stovku vůz dosáhne za 6,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 241 km/h. Zajímavostí je, že všechny “šestihrnky” jsou standardně doplněny o mild-hybridní technologii, která pracuje s elektrickou sítí o 48V a řemenem poháněným generátorem. Systém dovolí plachtit až do rychlosti 160 km/h a ve městě motor vypíná už při příjezdu k semaforům. Výsledkem je především velmi nízká spotřeba, která ani při dálniční svižné jízdě nepřesáhne výrazně 7 litrů. To není vůbec zlé co, na auto s výkonem téměř 300 koní. Motor má opravdu mohutný zátah a hlavní vlna krouťáku se dostavuje už kolem 2000 otáček.

audi-q8-2024-9 audi-q8-2024-25

Standardní výbavou je stálý pohon všech kol quattro a samosvorný středový diferenciál. V rámci testu jsem jezdil i po sněhem a ledem pokrytých silnicích. Přesto se však auto chovalo naprosto jistě a stabilně i na takovém povrchu. K zatáčení přispívá i příplatkový sportovní zadní diferenciál.

Na podobném povrchu jistě oceníte možnost vypnutí stabilizačního systému (i když není úplně deaktivován a stále dohlíží na dění kolem auta) a můžete si tak užít vzrušující driftování v zatáčkách. I v režimu dynamického jízdního chování jsou ovšem reakce na sešlápnutí plynového pedálu mírně zpožděné, což vyžaduje o něco dřívější práci s plynem. I přestože jde o klasické naftové SUV, manipulace s ním v tomto stylu není příliš složitá. Naopak působí velmi agilně a ochotně následuje volant. Ve své třídě je rozhodně nejlépe jezdícím autem a skvěle maskuje svou hmotnost.

m31_4361-enhanced-nr

Jelikož se jedná o jeden z nejlepších modelů v nabídce, není překvapením, že i na takových cestách poskytuje uvnitř vozidla příjemné ticho. Uvnitř vozu celkově vládne klid. Zvuková izolace šestiválcového naftového motoru je vynikající a to platí i pro podvozek.

m31_3764-enhanced-nr m31_3897-enhanced-nr

Co se týče podvozku, vozidlo bylo vybaveno příplatkovými 22″ koly Audi Sport (za 126 400 Kč pro Q8 nebo 50 100 pro SQ8) a standardně disponuje adaptivním vzduchovým odpružením. Jeho nastavení se automaticky mění v souladu s vybraným jízdním režimem, ale i v nejdynamičtějším režimu, kdy je podvozek nejtvrdší, si s nekvalitním povrchem poradí výborně. Přepnete-li ho do automatického nebo komfortního režimu a pojedete v klidu, podvozek se přizpůsobí, aby poskytoval pohodlnější jízdní zážitek.

m31_4250-enhanced-nr

Audi Q8 zůstalo technicky nedotčeno, což je výhodou, protože si udržuje svou reputaci velmi komfortního a příjemného automobilu. Hlavním plusem zůstává jeho design, který nyní vypadá ještě moderněji, zejména díky aktualizované grafice LED světlometů. Navíc si zachovává bezrámové dveře, což je charakteristika obvykle spojovaná s vozy typu kupé a kabriolet.

m33_4657-enhanced-nr

A co se týče ceny? Ceník začíná na sumě 2 039 900 Kč s DPH (1 685 867,77 Kč bez DPH) pro základní verzi s naftovým motorem 45 TDI quattro. Pokud preferujete výkonnější variantu s motorem 50 TDI quattro, cena stoupá na 2 145 900 Kč s DPH (1 773 471,07 Kč bez DPH). Benzinová verze Audi Q8 je k dispozici za minimálně 2 152 900 Kč s DPH (1 779 256,20 Kč bez DPH).

Plusy

Vzhled a image
Moderní a prostorný interiér
Kvalita zpracování
Odhlučnění kabiny
Komfortní a schopný podvozek
Výkon a práce Matrix HD světlometů
Nízká spotřeba

Minusy

Cena příplatkové výbavy

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz