audi-s3-2021-1

Test Audi S3 Sportback quattro: Univerzální střela

9. 7. 2021 • AUDI, Novinky, Sportovní vozy, Testy, Videa

Motor: 95%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

S3 je rychlá, stabilní, ale zároveň velmi jistá. Rychlost je tu vlastně úplně samozřejmá, přičemž je jedno, jestli jedete v přímce nebo v zatáčce. Možná to zní trochu nudně, ale S3 není driftovací nářadí. Rychlá jízda je zde opravdu přesvědčivá. Především ale dokáže skvěle kombinovat oba své charaktery. Přesně podle starého receptu této kategorie.

Verdikt:

Původní záměr kategorie hothatch bylo nabídnou sportovní svezení kombinované s běžnou denní rutinou. Takové auto mělo být tedy především univerzální, rozumějte dostatečně komfortní, prostorné a opepřené o dávku sportovních dovedností. Trend poslední dekády, ale nabral zcela jiný směr. Hothatch dnes znamená extrémní výkon, supertvrdý podvozek a až zbytečnou rychlost. Příkladem budíš Mercedes-AMG A45 nebo třeba Audi RS3. Nevyhnuly se tomu ani mainstreamové automobilky a věřte mi, že s takovým Méganem RS Trophy do práce jezdit nechcete. U Audi se nad tím zamysleli a jejich dosud vrcholná verze nové A3 je téměř ideálním příkladem toho, co kdysi tato kategorie nabízela.

Volkswagen dokázal svou platformu MQB Evo vytěžit opravdu na maximum. Na jejím základě totiž stojí i řada kompaktních bratrů – Golf, Leon, Octavia a také A3. Ačkoli se může zdát, že to budou jízdně stejná auta, pravda je opačná. A není to jen o jízdě, Audi dokázalo postavit zcela tradiční hatchback bez dotykového šílenství uvnitř, což se nepodařilo ani Seatu.

audi-s3-2021-7 audi-s3-2021-10

Byť stojí nová A3, potažmo S3, na stejném základu, jako výše zmínění, hádal by to jen málokdo. Oproti nim jí totiž chybí typický rys koncernového čtyřlístku – sesednutý čumák. S3 se tváří sebevědoměji. Stále je to samozřejmě Audi, takže její design moc nepřekvapí – úzká světla, gigantická single frame maska a ostře řezané tvary. S3 má pohled ostrý jako břitva. Může za to spousta nenápadných detailů, které dotváří celkovou vizáž, jako trojice zářezů mezi kapotou a maskou odkazující na legendární Sport Quattro, výrazně tvarovaná světla, a jako třešinka na dortu – vytažené blatníky vytvářející dojem rozkročeného postoje. Svůj díl na sportovním vzhledu samozřejmě nese i fakt, že vrcholná S3 nabízí čtveřici pravých koncovek výfuků, velká kola a ostře řezané nárazníky. Nebudu vám lhát. Nová S3 Sportback se mi moc líbí.

A libí se mi i uvnitř. První věc, kterou registruji je vynikající posaz. Zatímco Golf i Octavia mají v nových generacích výš sedačky kvůli snazšímu nastupovaní, tak do S3 musíte hezky spadnout – sedadla jsou ukotvena hodně nízko. Volant se dá přitáhnou hezky k tělu, oči máte v rovině s kapotou a natočená středová konzole společně s výdechy klimatizace vedle budíků vytváří pocit uzavřeného kokpitu. Kulatý sportovní volant pak padne skvěle do ruky. Sedačky jsou komfortní a slušně drží tělo. Druhá věc, kterou registruji, je samotný interiér: Všechny ty lomené hrany, geometrické tvary a ostré linky působí, jako by auto bylo neustále ve spěchu. Svým dravým stylem, který doplňuje sportovně střižený exteriér se mi líbí.

audi-s3-2021-40 audi-s3-2021-39

No, a poslední věc, kterou registruji, je fakt, že je tu všechno jinak. Golf, Leon i Octavia jsou auta, která dala sbohem klasické ergonomii a po hlavě se vrhla do digitální doby bez toho, aby někdo domyslel uživatelskou přívětivost. Velké modely Audi nám už několik let vnucují, že není nic lepšího, než mít všechno ovládané přes umaštěné dotykové displeje. No a pak je tu S3, která na tohle všechno kašle a předvádí až nečekaně civilní a tradiční interiér, kde dotykové plochy nahradila tlačítka. Každá důležitá funkce má svoje tlačítko, to je navíc na místě, kde ho čekáte. Ovládání auta je tak zcela přirozené a intuitivní. Audi S3 je skvělou ukázkou toho, že když něco dobře funguje, není potřeba to měnit.

Dotykové ovládání zbylo jen pro displej umístěný na palubní desce, skrze který k vám promlouvá systém MMI poslední generace. Displej má úžasné podání barev a neuvěřitelně jemné rozlišení. Druhý displej je v kapličce budíků: tím je tradiční virtuální cockpit, o kterém už byly popsány stohy papíru, tak to nebudu dlouze rozebírat – stále patří na absolutní špičku. Samotné zpracování interiéru je na skvělé úrovni, materiály jsou voleny vcelku dobře – ne ale bez chyby. Pořád se tu najde spousta tvrdých plastů a kvality BMW 1 to určitě nedosahuje.

audi-s3-2021-41 audi-s3-2021-31

V případě S3 vás určitě zajímá především motor a podvozek. Pod kapotou se ukývá podobná technika jakou má i sesterský Volkswagen Golf R, tedy přeplňovaný dvoulitr TFSI s výkonem 228 kW/310 koní a točivým momentem 400 Nm. Sprint na stovku zvládne za 4,8 sekundy. Maximálka je pak elektronicky omezena na 250 km/h. Motor je standardně spojen s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou S tronic a s pohonem všech kol elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex na zadní nápravě. Systém funguje automaticky a zadní kola do práce zapojuje podle aktuální situace, přičemž v potaz bere nejen otočení volantu, ale zejména jízdní režim, ale také intenzitu sešlápnutí plynového pedálu. Prakticky se tak nestane, že by přední kola někde zběsile prokluzovala.

audi-s3-2021-23

Nejdříve se svezeme v komfortním režimu. S3 je tiché, zvládá perfektně filtrovat nerovnosti a působí velmi vyklidněným dojmem. Ani bych nehádal, že se umí tak rozdivočit. Ve sportovním režimu přiostřil zvuk (jde ale z reproduktorů), snížil se účinek posilovače řízení, přitvrdil adaptivní podvozek Audi drive select a zrychlily se reakce na plynový pedál. Motor ani ve sportovním režimu nemá nijak výbušné reakce, ale je zábavné ho točit a navíc má chuť po otáčkách. Z koncovek výfuků se občas ozve příjemné zabublání.

Podvozek je na suché silnici přísně neutrální a v oblouku se drží jako o život. S3 je rychlá, stabilní, ale zároveň velmi jistá. Rychlost je tu vlastně úplně samozřejmá, přičemž je jedno, jestli jedete v přímce nebo v zatáčce. Potěší i brzdy. Jejich nástup je ostrý, dají se dobře dávkovat a nevadnou. Možná to zní trochu nudně, ale S3 není driftovací nářadí. Rychlá jízda je zde opravdu přesvědčivá. Především ale dokáže skvěle kombinovat oba své charaktery. Přesně podle starého receptu této kategorie.

audi-s3-2021-24

Spotřeba je také přívětivá. Předpisovým kombinovaným cyklem lze jezdit kolem 8 litrů. Budete-li sportovat, počítejte s odběrem 12 litrů, občas i více. Alespoň že nádrž má objem (tím spíše v dnešní době) docela slušných 55 litrů. Výtky nemám ani k převodovce DSG se sedmi kvalty, která řadí bleskurychle a v žádné situaci mi necukla.

Snad jediná chyba je sterilnost jízdního projevu. Skoro se mi chce říct přílišná dokonalost. Občas jsem měl pocit, že mě auto vůbec nepotřebuje. Kdyby se sportovní vzhled, posaz a přesnost auta podařila spojit ještě s trochou emocí, šlo by o naprosto špičkové svezení. Takhle jde především o rychlý a efektivní způsob přepravy, který vás moc nestojí. Teda vlastně až na počáteční cenovku.

audi-s3-2021-3

Základní cena testovaného hatchbacku Audi S3 Sportback začíná na 1 287 900, za sedan Audi S3 Limuzína dáte 1 316 900 Kč. I v této výbavě ale ve standardu chybí třeba vyhřívaná přední sedadla. Testovaný model včetně všech příplatků, jak ho vidíte v galerii, vyšel na konečných 1.772.700 Kč. A to je opravdu hodně.

Plusy

– Jízdní vlastnosti
– Dynamický a úsporný motor
– Design
– Interiér a jeho architektura
– Podvozek a jízdní vlastnosti

Mínusy

– Málo místa vzadu
– Cena

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/