DSC_0458

TEST BMW 116d – EcoKing

9. 8. 2012 • BMW, Novinky, Testy

Nová generace BMW řady 1 byla velmi očekávanou novinkou a to z jednoho prostého důvodu – když přišel předchůdce, tak šokoval celý svět a prémiová konkurence kroutila hlavou, co to v tom Mnichově vyrobili  za auto. Jenže potom se podívali na prodejní čísla a suše polkli! BMW řady 1 zažilo ohromný boom a BMW si zaslouží velký respekt, že v roce 2005 mělo odvahu s tímto modelem přijít na trh.

On totiž design předchozí generace byl od začátku velmi kontroverzní a ne každému sedl a tak všichni, včetně nás, netrpělivě čekali na nástupce. No a BMW se rozhodně nedrželo při zemi a nesnažilo se navrhnout novou Jedničku konzervativně. Takže tu máme auto, které se opět zcela vymyká současnému portfoliu značky a fanoušci zase spamují fóra s otázkou “co to jako má být?”

Jenže novou Jedničku čeká stejný osud jako tu předchozí, ta se na začátku také nelíbila, ale po čase si na ni lidé zvykli a nyní je díky neotřelému designu velmi nadčasová a nevypadá zastarale ani po tak dlouhé době… A totéž čeká i novou generaci F20. Navíc jsem odhalil jeden zásadní fakt: F20 není fotogenická, absolutně! Než ji odsoudíte, počkejte si na živý kontakt s vozem, kdy jeho proporce dostanou zcela jiný nádech. Tím se dostáváme k tomu, co je na nové Jedničce jiného a odpověď není zrovna složitá – vše! Vůz narostl do všech stran, zmizel boční profil podobný “botě”, přední světla tvarově odpovídají současné 6er a 7er, no a zezadu je také naprosto jiná než předchůdce. Zásadní novinkou je nabídka dvou “charakterových” verzí a to Urban a Sport. První jmenovaný je elegantněji směrovaná varianta, která si zachovává dávku mladistvého a neotřelého stylu vhodná pro mladé aktivní lidi pohybující se především městem no a nebo pro ženy. Jednička s přídomkem SPORT zase cílí na sportu a výkonu chtivé jedince, kteří znají kořeny značky a chtějí mít doma malé agresivní BMW. Obě varianty tedy nabízejí jiné vizuální doplňky karoserie a interiéru. Výkon a podvozek je stejný.

Náš model je však verze bez přídomku. Tedy základní karosářský styling  v nejnižší naftové motorizaci 116d vyvedená ve vyzívavé oranžové metalíze. První pohled na auto stojící opodál mě utvrzuje v tom, že brzy se bude Jednička opravdu líbit většině. Přední světla nejsou v reálu tak velká a elegantnější profil vypadá lépe než u předchůdce. Exteriér je tedy spíše evoluce okořeněná o dávku stylu á la MINI a až teprve uvnitř vozu Vám spadne čelist někam směrem k pedálům, protože tedy je to opravdová revoluce.

Jestliže stará Jednička byla často kritizována pro vrzající interiér bez trochy invence a s materiály mimo prémiovou třídu, tak v nové generaci je vše tak, jak má být. Už na první pohled vypadá hodnotněji, materiály jsou prvotřídní a palubní deska je kompletně měkčená. Kolem kulisy řazení jsou malá tlačítka nastavení jízdních režimů, což je v této třídě premiéra. Přístrojová deska je vybavena velkým digitálním displayem mezi budíky, který byl představen v řade 5 GT a nyní proniká do všech modelů značky BMW. Celková architektura interiéru kombinuje stylovou eleganci s výbornou ergonomií a potěší výborným zpracováním a slícováním. Pochvalu si zaslouží skvělý volant, který jednak vypadá dobře a také se výborně drží. Jedním z faktorů, na kterém si dalo BMW obzvláště záležet je vnitřní prostor. Ten je nyní mnohem přívětivější a do Jedničky se pohodlně vejdou vysocí lidé, aniž by se bouchali hlavou o strop. Vzadu se místo zvětšilo výrazně a cestování ve čtyřech nebude problém ani na velké dálky.

BMW je známo tím, že dělá jedny z nejlepších dieselů na trhu a jinak tomu není ani  u 116d. Čtyřválcový dvoulitr má výkon slušných 85 Kw a 260 Nm točivého momentu. Na stovku se dostane za 10.3 vteřiny a zastaví se až na čísle 200. V reálu má motor  zátah už od volnobežných otáček a nechá se vytáčet aniž by ztrácel sílu až k 5 tisícům otáček. Dvoukomorové turbo zcela potlačuje turbo díru. Zvukový projev je na naftový čtyřválec opravdu bezkonkurenční a navíc interiér je velmi dobře odhlučněn a izolován od vibrací. Motoru skvěle sekunduje také manuální převodovka, která má příjemně krátkou a tuhou kulisu. Rychlosti zapadají s maximální přesností a výbornou odezvou. Nejlepší na motoru však je jeho spotřeba! Pokud hledáte ekonomické prémiové auto na přesuny do práce a výlety po okolí tak nemůžete s tímto vozem šlápnout vedle. Na dálnici si v rámci předpisové jízdy řekne o 4.5 litrů na sto kilometrů (dojezd na nádrž je tak slušných 900 km, což u takto malých vozů opravdu není standardem) , ve městě se budete pohybovat do 6 litrů a kombinovaně okolo 5. Opravdu skvělé hodnoty zejména v kombinaci s faktem, že se jedná o dynamický dvoulitr.

Předchozí generace byla pověstná svou tvrdostí. Ať jste jeli kamkoli tak se z vás snažila vytřepat duši. BMW slibovalo, že nová generace bude komfortnější a příjemnější pro cestování a denní použití ve městě. No a přesně taková Jednička je! Řekněme, že prostě dospěla. Podvozek je nastavený primárně pro maximální komfort posádky a skvěle žehlí nerovnosti aniž by otřásal karoserií. Při popisování interiéru jsem zmínil volič jízdních režimů a ten nabízí varianty Comfort, Sport a EcoPro (ano, už i BMW). V režimu Sport vůz citelně ztuhne, zlepší se tuhost řízení (která je standardně nic moc), odezva na plyn a s Jedničkou jde pak jezdit opravdu svižně po oblíbených okreskách. Režim EcoPro je novinka a funguje na principu “přiškrcení” všeho, co jde – odezva na plyn je minimální a dokonce omezuje funkci klimatizace – to vše za účelem snížení spotřeby paliva. V palubním počítači je nová položka zobrazující o kolik se vám zvýšil dojezd po sepnutí eko režimu… hmmm. Pochopitelně nechybí ani obligátní systém Start/Stop.

Standardní model tak přišel o svou prkennou sportovnost a hravost, nicméně vzhledem k určení vozu je to posun k lepšímu. Pokud budete chtít sportovní jedničku, tak si stačí počkat na M paket a nebo na doplňky z dílny Performance.  Tak či tak, podvozek nabízí opravdu výborný grip a ovladatelnost, na limitu je přívětivý a stačí rychlé kontra a vše je opět v pořádku.  Zadní pohon naštěstí zůstal a tak nějaký drift není problém, stabilizaci lze navíc zcela vypnout. “Správný” pohon navíc zajišťuje kultivované řízení. Pochvalu si zaslouží i brzdy, které jsou opravdu účinné, mají progresivní nárůst síly a dají se citlivě dávkovat.

Generace F20 je tak logickou evolucí svého předchůdce a vylepšuje jeho chyby. Dospělejší projev a větší akcent na styl je rozhodně plus, protože jedničkové BMW stále není levné a svou pozici na českém trhu si bude muset vybojovat se silnou konkurencí. Nezapomínejte však, že  je to  pořád jediná zadokolka na svém segmentu. I přes ztrátu sportovnosti a tuhosti je mnohem lepším celkem než předchůdce – je prostě dospělá!

 

Plusy:

– převodovka
– motor
– kvalitní interiér
– odhlučnění
– podvozek
– spotřeba

Mínusy:

–  cena vozu a příplatkové výbavy
– stale slabý vnitřní prostor

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10,3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.0 / 3.8 / 4.4
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 360 / 1200
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 380
Rozměr pneu: 205/50 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz