bmw-4-coupe-2021-2

Test BMW 430d xDrive: Souhra v nejlepší formě

30. 9. 2021 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 90%

Celkově vzato je současné BMW 4 coupé skvěle vyladěné auto, které zcela ideálně kombinuje sportovní DNA a komfort. Můžete s ním pohodlně cestovat na druhý konec Evropy a přitom si dát svou oblíbenou alpskou okresku. V obou situacích budete z auta nadšeni. Ve své třídě má rozhodně vůbec nejlepší jízdní vlastnosti.

Verdikt:

Přitažlivá sportovní kupé hrála v historii BMW definující roli a od prvního dne se stala synonymem radosti z jízdy a estetické přitažlivosti napříč celým automobilovým spektrem. Toto dědictví sahá až do samotných začátků společnosti. Výrazný designový styl a dravější jízdní vlastnosti vetkly téměř před 90 lety kupé variantě prvního automobilu značky vlastní jedinečný charakter. Nová čtyřka si vysloužila negativní komentáře hned po odhalení. Je to buď neznalostí tradice nebo prostě moderní odmítavá póza. Jasně, design je subjektivní, auto se nemůže líbit všem, ale je nesmysl tvrdit, že BMW muselo jet na dobrém “matroši”.

Nové BMW řady 4 Coupé vzniklo s cílem redefinovat podstatu radosti z jízdy v segmentu prémiových automobilů střední třídy.  Vzhled nového BMW řady 4 Coupé upřednostňuje jak známý styl sportovních dvoudveřových modelů BMW, tak i nový designový jazyk značky. Malý počet jednoznačně vedených linií a použití čistých, velkoryse tvarovaných ploch vytvářejí celek, který z každého úhlu vyzařuje ryzí radost z jízdy. Dynamicky protažené proporce jsou výsledkem větších vnějších rozměrů než u jeho předchůdce. Délka narostla o 128 milimetrů na 4768 mm, šířka o 27 mm na 1852 mm a rozvor náprav o 41 mm na 2851 milimetrů. Výška se zvětšila o pouhých 6 mm na 1383 mm, což znamená, že vůz je o celých 57 milimetrů nižší než BMW řady 3 Sedan. Rozchod kol se oproti předchozí generaci zvětšil vpředu o 28 milimetrů a vzadu o 18 milimetrů. Ve srovnání s BMW řady 3 Sedan mají zadní kola rozchod větší o 23 mm.

bmw-4-coupe-2021-5 bmw-4-coupe-2021-12

Velká, vertikálně navržená BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek je nakloněna směrem vpřed a sahá téměř až ke spodní hraně předního nárazníku. Nasávací otvory mají v sériovém provedení stejnou strukturu mřížky, jako měly v minulosti jen M modely. Maska chladiče sebevědomě dominuje přední části a je jejím jednoznačně definujícím prvkem. Uprostřed spojené ledvinky, jež tvoří samotnou masku chladiče, jsou reminiscencí stejného designového prvku, jaký byl k vidění již na legendárních klasických modelech BMW 328 a BMW 3.0 CSi, ovšem v osobitém a moderním pojetí. Nízké světlomety zasahují až do předních blatníků. Standardně využívají techniku LED pro všechny své funkce, přičemž volitelně jsou k dispozici Adaptivní LED světlomety s laserovými moduly BMW Laserlight. Tato výbava je dodávána také s funkcí adaptivního přisvěcování do zatáček s variabilním osvětlením vozovky pro jízdu ve městech a na dálnicích.

bmw-4-coupe-2021-1

Elegantní vzhled zdůrazňují krátké převisy, úzké sloupky, dlouhé dveře s bezrámovými okny, nízké čelní sklo a plynule se svažující linie střechy. Suverénní a rozkročený postoj vozu vytváří směrem vzad se zužující prosklená část karoserie, která přirozeně nechává vyniknout širokým bokům. Tenká a zatmavená zadní světla se světelnými trubicemi podtrhují dojem síly. Nemůžu si pomoci, mně se auto moc líbí. Jak předek, tak zejména profil a výrazně tvarovaná záď. Víte, minulé generace trojkových coupé byly vlastně tudory, tedy dvoudveřové sedany. Šlo to nejlépe vidět na plochém víku kufru. Nová čtyřka má z profilu konečně splývavou záď a siluetu coupé, dost mi připomíná proporce větší řady 8. K testovanému autu ještě dodám, že tmavě zelená barva v britském závodním odstínu autu neuvěřitelně sluší. Stejně jako paket karbonových doplňků. Do něj jsou “obuty” kryty zrcátek, nasávací otvory předního nárazníku, odtrhová hrana na víku kufru nebo celý zadní difuzor. V kombinaci s M sportovním paketem je tato konkrétní specifikace opravdu k “sežrání.

bmw-4-coupe-2021-16

Interiér je pak z podstaty věci identický s řadou 3, ale drobné změny se tady najdou. Třeba nově navržený sportovní kožený volant a sportovní sedadla. Díky větším rozměrům auta je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi také přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje.

bmw-4-coupe-2021-23 bmw-4-coupe-2021-24

Nechybí ani nejnovější infotainment systém ID7, který si zachovává svou intuitivnost a patří právem na vrchol v automobilovém průmyslu. Zajímavostí je přesunutí startovacího tlačítka k řadící páce a kolem ní je nové prostředí ovladače iDrive. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.

bmw-4-coupe-2021-28

Pod kapotou této čtyřky je noční můra bruselských ekologů – naftový třílitrový šestiválec! A je skvělý. Motor má pro ně však jeden argument, jedná se totiž o mildhybrid. Jednotka je tedy doplněna o 48V elektrické ústrojí a elektrický startér-generátor pomáhající při akceleraci a umožňující zcela vypnout spalovací motor během zpomalování. Za oběť padla možnost vypnout systém start/stop, ale to nepovažuji za žádnou výraznou chybu. Samotný agregát dostal ještě optimalizovaný systém vícestupňového přeplňování s nízkotlakým turbem s proměnnou geometrií sání a novou generaci systému přímého vstřikování piezo vstřikovači, která pracuje až s maximálním tlakem 2700 bar. Emise pak pomáhá snižovat i dvojité vstřikování kapaliny AdBlue.

Tato čtyřka tedy dosahuje výkonu 210 kW a kroutícího momentu 650 Nm. To jsou opravdu slušné hodnoty a toto coupé dokáže dosprintovat na stokilometrovou rychlost za 5.1 sekundy. Zátah motoru je v reálném světě monumentální a auto působí velmi rychle. Potěší i skvělá odezva na plyn a kultivovanost řadového motoru. Pohonné ústrojí je jednoduše perfektně sladěné. O vypnutí motoru nebo vyřazení na neutrál tak prakticky nevíte. To samé platí také o spolupráci s převodovkou, osmistupňový automat mění převod nadále hladce i rychle. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 9 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit lehce pod 7 litrů.

bmw-4-coupe-2021-8

Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive je dalším prvkem pomáhajícím zlepšovat dynamické vlastnosti. Hnací síla je na kola přenášena podle potřeby prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. Nejnovější verze systému zajišťuje rychlé, přesné a plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola. V jízdních situacích, kdy pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola. Upřednostňování zadní nápravy je také patrné při dynamické jízdě na plný plyn, což zaručuje druh jízdních zážitků, kterými je BMW pověstné.

Ve srovnání s BMW řady 3 došlo k omezení vztlaku na zadní nápravě a rozchod zadních kol narostl o 23 milimetrů. Nechybí větší negativní odklon předních kol. To vše zvyšuje schopnost automobilu přenášet boční síly při dynamických průjezdech zatáčkami. Agilitu coupé dále zvyšuje optimální rozložení hmotnosti v poměru 50:50 a o 21 milimetrů níže umístěné těžiště než v případě sedanu.

bmw-4-coupe-2021-6 bmw-4-coupe-2021-20

Konstrukce přední nápravy s dvojitými spodními rameny a svislou pružící a tlumicí vzpěrou a pětiprvková zadní náprava jsou vynikajícím základem pro kombinaci precizní ovladatelnosti i na samotné hranici dostupných limitů komfortu na dlouhých cestách. Na sportovní vlastnosti a jízdní komfort mají příznivý vliv také standardně dodávané tlumiče s progresivní charakteristikou v závislosti na zdvihu. Výrazně omezují pohyby karoserie jak při tlumení nerovností způsobených kvalitou vozovky, tak při průjezdech zatáčkami. Přední tlumiče jsou doplněné hydraulickými dorazy a zadní systémem omezujícím kompresi. Vpředu zajišťuje prvotní tlumení vibrací dodatečný prvek pohybující se uvnitř tlumiče. Celý tlumič začne naplno fungovat pouze tehdy, pokud dojde k jeho většímu zatížení. Také zadní tlumiče se nepřetržitě plynule přizpůsobují jízdní situaci. Ideální stupeň hydraulického tlumení poskytují v každé situaci, a to i při velkém zatížení vozu. Proměnná tloušťka stěny předních tlumičů, duté zkrutné stabilizátory a odlehčené tyčky stabilizátorů snižují hmotnost neodpružených částí, což zlepšuje reakce celého zavěšení.

bmw-4-coupe-2021-15

Volitelný M sportovní podvozek se vyznačuje ještě tužším nastavením tlumičů s proměnnou charakteristikou v závislosti na stlačení, upravenou kinematikou i elastokinematikou, dodatečnými výztuhami, pevnějším uložením, tužšími stabilizátory a zvětšenými negativními odklony kol. To vše pro další zlepšení dynamiky a ovladatelnosti. Volitelně nabízený Adaptivní M podvozek nabízí nejširší možnou škálu jízdních zážitků, od sportovních až po komfortní. Kombinuje všechny vlastnosti M sportovního podvozku s elektronicky ovládanými tlumiči, které zlepšují agilitu a stabilitu karoserie a zároveň vlastnosti vozu při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Plynule nastavitelné ventily v tlumičích umožňují měnit tlumicí síly u každého kola odděleně a v závislosti na zatížení vozu.

Právě posledním jmenovaným bylo vybaveno i “moje” auto. V režimu SPORT už byla tuhost opravdu citelná, ale vůz stále dokázal držet kontakt s vozovkou i na opravdu rozbitých cestách. Čtyřka se s chutí vrhá do zatáček a stáčí do oblouku, reakce na volant jsou okamžité a přesné. Posun podvozku ke sportovnosti je opravdu výrazný. U předchozí generace jsem často zmiňoval jistou “vyměklost” a BMW to konečně napravilo. Pod zadkem cítím práci mechaniky a dokážu přečíst, co se s podvozkem bude dít. Stačí přidat a auto se ihned vrhne do přetáčivého smyku. Jo, je to radost. Zároveň však auto umí být komfortní a použitelné na dlouhé cesty nebo denní dojíždění do prace. Takové ideální gran turismo a neprotestujte, že takové auto nemůže mít diesel pod kapotou. Ten se k němu totiž až překvapivě hodí.

bmw-4-coupe-2021-7

Elektrický posilovač řízení Servotronic, upravující svoji činnost v závislosti na rychlosti jízdy, patří do standardní výbavy. Variabilní sportovní řízení je součástí M sportovního podvozku a Adaptivního M podvozku. Díky poměru měnícímu se podle velikosti rejdu se přizpůsobuje změnám úhlu natočení volantu. Menším převodem kolem středové polohy volantu zajišťuje suverénní stabilitu v přímém směru a současně větším převodem při natočení volantu zajistí obratnost v zatáčkách i komfortní manévrování při parkování.

Celkově vzato je současné BMW 4 coupé skvěle vyladěné auto, které zcela ideálně kombinuje sportovní DNA a komfort. Můžete s ním pohodlně cestovat na druhý konec Evropy a přitom si dát svou oblíbenou alpskou okresku. V obou situacích budete z auta nadšeni. Ve své třídě má rozhodně vůbec nejlepší jízdní vlastnosti.

Plusy

– Jízdní vlastnosti
– Výborně fungující pohon xDrive
– Potentní a úsporný motor
– Kvalitní interiér
– Ergonomie ovládání
– Převodovka

Minusy

– Nevypínatelný stop-start
– Vyšší hmotnost

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz