bmw-3-g20-lci-11

Test BMW M340d xDrive: Silný diesel stále na špici

9. 11. 2022 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

BMW M340d xDrive je fantastické auto, které je zároveň ideálním kompromisem pro ty, kteří hledají použitelné auto pro každý den, které ale potěší sportovní jízdou. Trojce se vrátilo řidičské nadšení, hravost a přesnost. Klenotem je především podvozek, ze kterého cítíte poctivou mechaniku.

Verdikt:

BMW letos modernizovalo svůj bestseller, řadu 3. Facelift je to z venčí poměrně decentní, ale uvnitř někdo může zažít šok. O tom ale až později.

Nová verze má jiná světla, užší a s pozměněnou grafikou. Pozorné oko si všimne, že ze světel zmizel typická vykrojený vlnka na spodní části. Jiný je i přední nárazník, který má větší a výraznější nasávací otvor pod ledvinkami. Vzadu je změna ještě decentnější, nový tvar má především difuzor, který výrazně zasahuje do hran nárazníku. M Performance verze nově dostaly zrcátka z modelů M3/M4.

bmw-3-g20-lci-4 bmw-3-g20-lci-26

Daleko větších změn dozrál interiér, tady se dá mluvit o revoluci. Interiér kombinuje prvky současných BMW a nastupující nové generace. To znamená, že po vzoru novějších modelů je tady dvojice obřích prohnutých obrazovek. Zaprvé musím smeknout před zobrazovacími schopnostmi panelů. Informace na něm vypadají jak natištěné. Samotný infotainment mi ale takovou radost neudělal. Je zde poslední verze iDrivu (8. generace), která se na první pohled tváří stejně jako ta předešlá.

bmw-3-g20-lci-37

Zkrátka tradiční domovská stránka s velkými dlaždicemi nejčastěji používaných funkcí. Jakmile ale vlezete do menu, vyskočí na vás desítky miniaturních ikon. Všechny jsou si navíc hodně podobné a systém je tak velice nepřehledný. Oproti předchozí verzi (která byla podle mě jedním z nejlepších systémů na trhu), je tohle krok zpět. Systém si samozřejmě můžete do jisté míry individualizovat a časem si zvyknete, kde co je. Ale stále mi přijde, že až moc odvádí pozornost od řízení. Snad se časem dočkáme aktualizace (ty jsou zde OTA) a odlehčení.

bmw-3-g20-lci-34 bmw-3-g20-lci-35

Oproti nejnovějším modelům (2 Active Tourer, iX atd) si stále ponechává tradiční otočný ovladač iDrivu – naštěstí. Ovládání infotainmentu tak nevyžaduje sahání na dotykový displej. Z nejnovější generace ale přebírá větší míru digitalizace – bohužel. Zmizela tak konzole na ovládání klimatizace a kvůli změně teploty teď musíte do menu. Bohužel zde nikde není ani tlačítko vyhřívání sedadel. Víte, nemyslím si, že každá funkce musí mít svůj čudlík. Třeba takové potvrzení tlaku v pneumatikách potřebujete jednou ročně, tak ať je klidně zahrabané hluboko v systému. Ale funkce, které využíváte denně, by skutečně neměly vyžadovat víc pozornosti než jedno stisknutí tlačítka – ale taková je doba.

bmw-3-g20-lci-45

Naprosto fantastická je kvalita zpracování a úroveň zvolených materiálů. Prakticky všechny povrchy jsou potaženy kůží, dokonce i kapsy ve dveřích jsou z měkčeného materiálu. Interiér působí draze a prémiově. Zároveň ale ne zbytečně opulentně – auto se nijak nepředvádí. Daří se mu navodit útulnou domácí atmosféru a je skutečně příjemné zde trávit čas. Vynikající jsou i příplatkové sportovní sedačky. Ty jsou pohodlné a zároveň poskytují potřebnou podporu.

Ve své třídě je trojka rozhodně nejlépe jezdícím autem a potěší i ve srovnání napříč segmenty. Pokud totiž hledáte auto na všechno, trojka je již několik dekád vůbec tou nejlepší variantou. Umí totiž dokonale skloubit všestranné využití, pohodlí, praktičnost a kupu zábavy za volantem. To, jak přechází z role praktického auta do sportovního náčiní je jinde nevídaným jevem. Přiznávám, je to moje srdeční záležitost v každé generaci. Podvozek současné generace je úžasně tuhý, ale poddajný zároveň. Neodskakuje, ale dokonale kopíruje silnici a ihned reaguje na strmé řízení. BMW změnilo i odklon kol, použilo hydraulické dorazy tlumičů (proto neodskakuje a tlumí), karoserie i šasí je mnohem tužší a vyvážení hmotnosti je přesně 50:50.

bmw-3-g20-lci-16

BMW si získalo svou přízeň díky sportovnímu DNA, které bylo součástí každého modelu. Bylo jedno, jestli je to limuzína, sedan nebo coupé. Auta mnichovské značky vždy udávala směr v dynamických vlastnostech. Dnes si zákazník může trojku přizpůsobit prostřednictvím několika výbavových linií. Konkrétně jde o varianty Avantgarde, SportLine, LuxuryLine a M Sport. Komu by to bylo málo, ten si může vybrat něco z programu M Performance nebo rovnou vrcholný model od divize M GMBH.

My se společně podíváme na zoubek autu z programu M Performance a to konkrétně verzi M340d. Ano, v aktuální generaci si stále můžete koupit i tento sportovně laděný nafťák, a jakkoli to může znít divně, tohle spojení nakonec funguje v perfektní synergii. Vznětový řadový šestiválec o objemu 3 litrů a s technologií M TwinPower Turbo generuje maximální výkon 250 kW/340 koní a nejvyšší točivý moment 700 Nm. BMW M340d xDrive zvládne sprint na stovku za 4,7 sekundy. K docílení takového výkonu dopomáhá i použití mild-hybridní technologie. 48V startér-generátor přináší okamžitě dostupných 8 kW/11 koní. Potřebná elektrická energie se ukládá ve 48V baterii a vzniká rekuperací při jízdě, případně zvýšením zatížení motoru. Dodatečný výkon startér-generátoru pomáhá motoru nejen při akceleraci, ale i při jízdě konstantní rychlostí.

bmw-3-g20-lci-25

Pro zajištění ostrých reakcí turbodmychadel je vysokotlaká i nízkotlaká turbína vybavena variabilní geometrií rozváděcích lopatek. K rychlému roztočení turbodmychadel přispívají také jejich zdokonalená ložiska s minimalizovaným třením. Přepracovaný systém přímého vstřikování pracuje s tlakem až 2500 bar, zajišťuje přesné dávkování paliva a extrémně čisté spalování. Maximální točivý moment je k dispozici již od 1750 otáček, zatímco maximální výkon přichází při 4400 otáček.

Z toho je už na virtuálním papíře jasné, že M340d nabídne pořádnou akceleraci a v reálném světě je to opravdový kalup! Auto se žene na přívalu točivého momentu jako splašená lokomotiva a je úplně jedno, jakou máte zařazenou rychlost nebo kolik zrovna uháníte. Akcelerace je doslova monumentální. Oproti benzínové variantě sice nemá výkonnostní špičku ani gradaci, ale zase nabídne snadněji dostupný výkon kdykoli. Spotřeba? Týdenní testování jsem završil odběrem 7 litrů a to se můj řidičák 7 dnů třásl strachy. Trasu Praha-Špindl jsem byl schopný ujet za 5,7 litrů svižnějším tempem. Pořád platí, že silný diesel je nepřekonatelný, co se kombinace nízké spotřeby a vysoké dynamiky týká.

bmw-3-g20-lci-27

Výkonný motor spolupracuje s osmistupňovou převodovkou Steptronic Sport (ZF), speciálně vyvinutým podvozkem a inteligentním pohonem všech kol. Standardní výbavou je M sportovní podvozek, variabilní sportovní řízení a také M sportovní brzdy a M sportovní diferenciál. Teď už zřejmě tušíte, že to není jen o rovném sprintu.

Konstrukce přední nápravy s dvojitými spodními rameny a svislou pružící a tlumicí vzpěrou a pětiprvková zadní náprava jsou vynikajícím základem pro kombinaci precizní ovladatelnosti i na samotné hranici dostupných limitů komfortu na dlouhých cestách. Na sportovní vlastnosti a jízdní komfort mají příznivý vliv také standardně dodávané tlumiče s progresivní charakteristikou v závislosti na zdvihu. Výrazně omezují pohyby karoserie jak při tlumení nerovností způsobených kvalitou vozovky, tak při průjezdech zatáčkami. BMW M340d xDrive se dále vyznačuje zvětšeným rozchodem kol, stejně jako optimalizovanou geometrií, zejména v podobě odklonů kol. M sportovní podvozek disponuje nejen světlou výškou sníženou o 10 mm, ale také M specifickou elastokinematikou. Volitelně je k dispozici také Adaptivní M podvozek s elektronicky nastavitelnými tlumiči.

bmw-3-g20-lci-6

Podvozek je opravdu fantastický a BMW našlo přesný balanc mezi sportovností a denní použitelností. V režimu SPORT už byla tuhost opravdu citelná, ale vůz stále dokázal držet kontakt s vozovkou i na opravdu rozbitých cestách. Trojka se s chutí vrhá do zatáček a stáčí do oblouku, reakce na volant jsou okamžité a přesné. Posun podvozku ke sportovnosti je opravdu výrazný. Z novinky mám pocit, že řídím opravdové sportovní auto. Pod zadkem cítím práci mechaniky a dokážu přečíst, co se s podvozkem bude dít. Stačí přidat a auto se ihned vrhne do přetáčivého smyku. V režimu COMFORT auto citelně poleví, ale nedá se říci, že by vyměklo. Práci podvozku stále cítíte i to spojení s vozidlem.

Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive je dalším prvkem pomáhajícím zlepšovat dynamické vlastnosti. Hnací síla je na kola přenášena podle potřeby prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. Nejnovější verze systému zajišťuje rychlé, přesné a plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola. V jízdních situacích, kdy pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola. Upřednostňování zadní nápravy v kombinaci s M sportovním diferenciálem je také patrné při dynamické jízdě na plný plyn, což zaručuje druh jízdních zážitků, kterými jsou silná BMW pověstná.

bmw-3-g20-lci-9

Zajímavý je také zvukový projev tohoto naftového peklostroje. Libozvučný sportovní tón generovaný M sportovním výfukem vytváří akustický efekt také v interiéru. Součástí výfukového systému je vyspělý systém čistění výfukových plynů tvořený filtrem pevných částic, oxidačním katalyzátorem, zádržným katalyzátorem NOx a systémem katalytické redukce (SCR) se vstřikováním AdBlue.

Sečteno a podtrženo. M340d xDrive je fantastické auto, které je zároveň ideálním kompromisem pro ty, kteří hledají použitelné auto pro každý den, které ale potěší sportovní jízdou. Trojce se vrátilo řidičské nadšení, hravost a přesnost. Klenotem je především podvozek, ze kterého cítíte poctivou mechaniku.

Plusy

– Vzhled
– Jízdní vlastnosti
– Motor
– Automatická převodovka
– Odhlučnění
– Spotřeba
– Kvalita zpracování
– Zvuk
– Hravý pohon všech kol
– Řízení

Minusy

– Ceny příplatků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz