Test BMW X1 xDrive23i: Dospělák
BMW X1 se od uvedení své první generace v roce 2009 stalo jedním z prodejních pilířů své značky. Prodalo se ho přibližně 1,9 milionu kusů a je dlouhodobě nejúspěšnějším prémiovým vozem své třídy. Nová generace staví na úspěších svého předchůdce, je ale do všech směrů mírně větší, například na délku o 53 mm. Díky domu došlo k významnému zvětšení vnitřního prostoru, a tím i komfortu.
Silnou stránkou je rozmanitost nabídky, standardní provedení doplňují varianty xLine a M sportovní paket, kterým je vybaven i tento testovací vůz. Kromě spalovacích motorů navíc může být nové BMW X1 vybaveno jednou ze dvou plug-in hybridních verzí nebo čistě elektrickým pohonem v podobě BMW iX1.
Živé setkání s vozem odhalilo, že novinka je opravdu velká, dostala se až na úroveň prvních vozů řady X3. Hodnocení designu nechám na vás dle přiložených fotografií, ale obecně platí, že novinka přejímá stylistické prvky z aktuálních modelů a vypadá nyní mnohem sebevědoměji a dospěleji. Tvary karoserie se také sjednotily se zbytkem rodiny X a nejmenší model teď vypadá už opravdu jako plnohodnotné SUV. Karoserie je proporční a zejména zadní část se mi hodně líbí. Pokud je to zvenčí spíše taková decentní evoluce, tak interiér je přesný opak, tam se odehrála hotová revoluce.
Palubní desce dominuje širokoúhlý prohnutý displej a mezi sedadly je středová konzola, která vypadá, jako by se vznášela. Po usednutí na nově vyvinutá sedadla s širšími možnostmi nastavení má hlavní slovo vynikající pozice za volantem a celková přehlednost. Dokonale do ruky padnoucí volant na sobě má jen několik fyzických tlačítek a ovladačů s jednoznačně navrženými ikonami. Ovládací prvky mají svá pevně daná místa, stejně jako úložné a odkládací prostory v těsné blízkosti řidiče. Samozřejmostí je BMW Operační systém 8. S dvojicí displejů také toto BMW přišlo o tradiční otočný ovladač, což pro někoho může být smutnou zprávou. Dobrou ale je, že ovládání je plně dotykové a menu systému je přehledné a nejpoužívanější funkce jsou dostupné na první klik. Ano, chce to zvyk, ale pokrok je to veliký, o tom nelze diskutovat.
Druhým viditelným faktem je, že se razantně změnila kvalita interiéru, matriálů a celkové ergonomie a provedení. To byla slabina předchozí generace, která uvnitř působila mírně lacině. To vše vzalo za své. Interiér je plný hezkých detailů, vytříbených materiálů a zcela odpovídá své ceně a příslušnosti k prémiové rodině. Líbí se mi levitující středový tunel s novým provedením ovládání převodovky a tlačítky na audio a jízdní režimy. Pod ním navíc vznikl praktický odkládací prostor. Interiér se prostě povedl, je to úplně jiná liga než u předchůdce a pro mě jedno z největších překvapení na tomto modelu.
BMW X1 je ale mistrem také z pohledu univerzálnosti a využití vnitřního prostoru. Nejde pouze o zavazadlový prostor s objemem začínajícím na 500 l, ale především o variabilitu, skladnost a celkovou prostornost. Zadní část se podařilo doslova nafouknout. Navíc chytře navržená zadní sedadla umožňují volit mezi prostorem pro náklad a posádku. Mají totiž sedáky rozdělené v poměru 60:40 a obě části nezávisle na sobě posuvné o 130 mm. Opěradla oproti tomu mají možnost změny sklonu, a to v praktickém poměru rozdělení 40:20:40.
Testované BMW X1 xDrive23i je vybaveno M sportovním paketem podtrhujícím sportovní pojetí nejen designu, ale i interiéru a podvozku. Mezi jeho nejdůležitější prvky patří specificky tvarované nárazníky, 18“ dvoubarevná kola (testovaný vůz má volitelná 19“ kola) nebo leskle černé lišty kolem bočních oken. Uvnitř potěší sportovní sedadla čalouněná kombinací Alcantary a materiálu Sensatec, stejně jako M kožený volant s tlustším věncem nebo černé čalounění stropu. Vhodným doplňkem je Adaptivní M podvozek se světlou výškou sníženou o 15 mm.
Platforma vychází stále z vozu MINI, respektive modelu Countryman. Primárně je tak X1 předokolka, pokud si u vybraných motorizací nepřiplatíte za pohon všech kol. Ten pak pomocí lamelové spojky připojí do hry i zadní nápravu. Použitá platforma pak vozu propůjčuje specifické a velmi příjemné jízdní vlastnosti. V testu tedy máme nejsilnější benzínovou variantu 23i, tedy foukaný benzínový dvoulitr o výkonu 218 koní.
Zcela nově vyvinutý zážehový čtyřválec 2,0 litru verze X1 xDrive23i, který měl premiéru v BMW řady 2 Active Tourer, ohromuje svojí technikou. V režimu nízkého zatížení dokáže pracovat v Millerově cyklu a je vybaven přímým i nepřímým vstřikováním. Je spojen se 48V mild hybridní technikou, jejíž elektromotor o výkonu 14 kW/19 k a točivém momentu 55 Nm je integrovaný do těla standardně dodávané sedmistupňové dvouspojkové převodovky Steptronic. Výsledkem je nejen pozoruhodná chuť po otáčkách, včetně bryskních reakcí již od rozjezdu, ale také příkladně nízká spotřeba paliva. Při změnách jízdních režimů jsou velmi zřetelné změny chování nového čtyřválce i dvouspojkové převodovky. Spotřeba je také slušná, běžnou jízdou se dá pohybovat do 7 litrů, dynamičtěji kolem 9.
Má krásný a výrazný zvuk, chce se mu do otáček a slušné reakce. Auto s ním bylo až překvapivě dynamické. Podvozek pak působil i se sportovním M paketem velmi komfortně a jistě zároveň. Překvapilo mě, s jakou chutí se vůz vrhal za volantem do zatáček, jak agilně měnil směr a poslouchal.
Ve spojení s M sportovním řízením s upraveným účinkem posilovače a variabilním převodem vznikl celkově agilněji působící celek, vhodně ladící s živou charakteristikou motoru. Agilní projev podvozku a motoru je příkladně sladěn s aktivním pohonem všech kol BMW xDrive a dalšími elektronickými systémy podvozku.
BMW X1 xDrive23i sice při jízdě působí sportovně, ovšem současně tento projev svému řidiči poskytuje se značnou lehkostí a samozřejmostí. Celkově tužší charakteristika vytváří z tohoto kompaktního SUV typického zástupce své značky, poskytujícího pověstnou radost ze sportovní jízdy. I tak ale stále přináší dostatek jízdního komfortu, takže lze v pohodě absolvovat i rodinné výlety.
Kdo chce více komfortu, má možnost zvolit některý z „relaxačních“ režimů My Modes, který zjemní reakce podvozku, řízení, ale také celé poháněcí soustavy. BMW X1 xDrive23i se rázem promění z jednoho z nejsportovnějších vozů daného segmentu na jeden z nejpohodlnějších, a vzhledem k dynamice také nejúspornějších.
Cena základního provedení BMW X1 sDrive18i začíná na částce 899 600 Kč. Ve srovnání s předchozí generací došlo především k navýšení úrovně výbavy, v níž ani u základní verze nechybí kromě jiného navigační systém, automatická dvouzónová klimatizace, parkovací asistent s couvací kamerou, BMW Prohnutý displej a široké možnosti konektivity. Kromě standardního provedení je připravena také varianta xLine a sportovně laděná M Sport.
Plusy
– Vzhled a image
– Motor a jeho výkon
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Zpracování interiéru a variabilita
– Pohon všech kol
– Spotřeba
Mínusy
– Zmizel iDrive
– Příliš mnoho dotykového ovládání
– Cena příplatkové výbavy
« Rok od začátku války na Ukrajině: Trh s ojetinami se stabilizoval, solidarita s uprchlíky neustává Byznys se starými auty v ČR vzkvétá »