bmw-x3-2021-2

Test BMW X3 xDrive30d: Diesel je stále na vrcholu

3. 8. 2021 • BMW, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 85%

BMW X3 xDrive30d pro mě bylo jedno velké překvapení a také adept na jedno z nejlepších daily, co jsem tenhle rok řídil. Není zbytečně přerostlé, ale poskytuje dostatek prostoru. Naftový šestiválec poskytuje skvělou dynamiku i ekonomiku provozu a za každé situace je s autem radost jezdit.

Verdikt:

Výrobci se horem dolem snaží plnit přání pánů byrokratů z Bruselu a do všeho, co má kola a dveře, dávají baterky. Jenže se ukazuje, že to, co chce úředník, se ne vždy musí potkat s tím, co chce zákazník. Automobilky tak zatím marně hledají cestu, jak ve větší míře přesvědčit kupující, že elektrifikace je správná cesta. Spousta potenciálních kupců stále radši pokoukává po klasickém spalovacím autě – ať už je to kvůli tomu, že se bojí větší náchylnosti k poruše u bateriových vozů, nebo jim vadí vyšší cena. Zkrátka cesta k částečně elektrickým vozům je značně trnitější, než si zákonodárci zprvu mysleli. A já se nedivím, po svezení v naftové X3 jsem stále přesvědčen, že velký diesel je pro auto tohoto typu tou vůbec nejlepší volbou.

bmw-x3-2021-8 bmw-x3-2021-14

Nová X3 adoptovala designové smýšlení ostatních členů rodiny „X“ a dost jí to prospělo. Velké ledvinky (ale ne tak moc) společně s úzkými světlomety dávají autu dynamické vzezření, které je ještě podpořené nádherným odstínem modré metalízy a příplatkovým M-paketem. Auto v sobě má tu správnou dávku svalů a elegance a ani nebylo potřeba na karoserii vytvářet nějaké zbytečné hrany a lomy. Designově to bere X3 za správný konec a musím uznat, že i na mě to funguje – a to nejsem žádný fanda SUV. Dokonce se mi i líbí, že BMW neobehnalo auto hradbou z plastů, jak je u „sportovně aktivních vozů“ v módě a postavilo decentní, ale přesto výrazné auto. Trochu mi to tak připomíná návrat do historie značky, kdy se jejich design nesl ve znamení rčení „méně je někdy více“.

bmw-x3-2021-7

Také interiér udělal výborný dojem. Zvolené materiály i zpracování jsou na špičkové úrovni a všechno působí opravdu draze a prémiově. Současná generace BMW v tomto ohledu pravděpodobně nemá konkurenci. Na cokoliv sáhnete, to působí hodnotně, robustně a je na první pohled vidět, kam vaše peníze putovaly. Ergonomie je také dotažená téměř k dokonalosti. BMW se ještě nenechalo strhnout dotykovou mánií a každá důležitá funkce má svoje tlačítko. Ovládání vozu je tak zcela přirozené a nijak neodvádí pozornost. Navíc si BMW drží svou filozofii rozvržení ovládacích prvků snad už tři dekády. Pokud jste tedy řídili nějaké BMW v uplynulých letech, ihned se zde zorientujete a budete se cítit jako doma. Nejvíc mě ale potěšilo, že to nevypadá, že došlo k nějakým kompromisům v kvalitě oproti vyšším modelům řady X. Auto je jen kompaktnější, ale nepůsobí laciněji. Někteří výrobci mají tendence slevovat na kvalitě a luxusu s tím, jak jdete dolů napříč řadami. Ne v případě X3. Samozřejmě tady nemám řadičku z křišťálu jako u X5 a X7, ale celkově auto nepůsobí hůř, jen je menší.

bmw-x3-2021-23

Infotainment se skládá ze dvou obrazovek. Ta první – internetovými lidmi méně oblíbená – se nachází v kapličce přístrojů. O novém digitálním cockpitu BMW jste nejspíš slyšeli dost. Já patřím do té skupiny, která s ním nemá problém. Když si dáte chvilku času a nastavíte si zobrazení dat, která potřebujete, je mi svým minimalistickým zobrazením velice sympatický. Jedinou chybu spatřuji v neintuitivním nastavování. Komu nestačí, stále je tu po baworácku skvěle zmáknutý head-up displej. Druhý displej je na vrchu palubní desky a běží na něm klasický BMW iDrive. Systém, který je zdokonalován již téměř dvacet let a v současné generaci má opravdu blízko k ideálu. Funguje naprosto bez trhání, ovládat lze gesty, hlasem, dotykem, nebo skrze konzoli na středovém tunelu – která podle mě stále patří k tomu nejlepšímu způsobu interakce s infotainmentem napříč všemi výrobci. Pokud jste u BMW noví, nejspíš na něj chvíli budete zmateně koukat, ale jakmile si projdete jednotlivá menu a naučíte se používat zkratky, dojde vám, jak chytře je systém navržený, a že pro jakýkoliv úkon není potřeba vykonat víc, než dvě kliknutí.

bmw-x3-2021-16 bmw-x3-2021-25

Příplatková anatomická sedadla jsou nastavitelná ve všech směrech a perfektně drží tělo na místě. Jde o ideální kompromis mezi komfortním sezením a sportovní oporou. BMW sedačky zkrátka vždycky umělo na výbornou. K absolutnímu blahu mi chybí už jen funkce odvětrávání. Řidičská pozice je překvapivě ne-SUVéčková. Spíš připomíná zvýšený hatchback. Sedíte sice výš a máte tak dobrý přehled o dění kolem auta, ale rozhodně nemáte pocit, že z něj trčíte. Pochválit musím také volant. BMW se vyvarovalo hloupého zplošťování a dalo sem normální kulatý věnec se silným obvodem, který skvěle padne do ruky. Výhled z vozu je do všech směrů skvělý. Malé zaškobrtnutí představují jen reproduktory umístěné v A sloupku, které společně se zrcátkem vytváří poměrně výrazný slepý bod.

BMW X3 je stále poměrně kompaktní SUV, ale na zadních sedačkách vás to rozhodně nijak neomezuje. I díky rozvoru 284 centimetrů je zde místa dostatek i pro dospělého, je příjemně vidět ven a sedadla poskytují velice dobrou oporu celému tělu. Rozhodně nejde o nějaké nouzovky, nebo místa určená jen dětem. Líbilo by se mi ale, kdyby zde byly USB zdířky. Je zde pouze 12V zásuvka a to je v této kategorii poměrně málo. Kufr nabízí skvělých 550 litrů. Celkově mě potěšilo, jak je BMW X3, i přes svoje kompaktní rozměry, prostorné. Vlastně mi to přijde taková ideální velikost pro menší aktivní rodinu. Vejde se do něj spousta věcí, ale svými rozměry nepůsobí nějak neohrabaně v těsných prostorech. Čím víc nad ním přemýšlím, tím sympatičtější mi je.

bmw-x3-2021-9

Pod kapotou této X3 je noční můra bruselských ekologů – naftový třílitrový šestiválec! A je skvělý. Motor má pro ně však jeden argument, jedná se totiž o mildhybrid. Jednotka je tedy doplněna o 48V elektrické ústrojí a elektrický startér-generátor pomáhající při akceleraci a umožňující zcela vypnout spalovací motor během zpomalování. Za oběť padla možnost vypnout systém start/stop, ale to nepovažuji za žádnou výraznou chybu. Samotný agregát dostal ještě optimalizovaný systém vícestupňového přeplňování s nízkotlakým turbem s proměnnou geometrií sání a novou generaci systému přímého vstřikování piezo vstřikovači, která pracuje až s maximálním tlakem 2700 bar. Emise pak pomáhá snižovat i dvojité vstřikování kapaliny AdBlue.

Tato X3 tedy dosahuje výkonu 210 kW a kroutícího momentu 650 Nm. To jsou opravdu slušné hodnoty a toto SUV dokáže dosprintovat na stokilometrovou rychlost za 5.7 sekundy. Zátah motoru je v reálném světě monumentální a auto působí velmi rychle. Potěší i skvělá odezva na plyn a kultivovanost řadového motoru. Pohonné ústrojí je jednoduše perfektně sladěné. O vypnutí motoru nebo vyřazení na neutrál tak prakticky nevíte. To samé platí také o spolupráci s převodovkou, osmistupňový automat mění převod nadále hladce i rychle. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 9 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit lehce pod 7 litrů.

bmw-x3-2021-15

Při pohledu na kola o rozměru 19 palců jsem měl trochu strach z překonávání nástrah města – ještě když vezmu v potaz, že je auto vybaveno tužším M paketovým podvozkem. Automaticky jsem tedy navolil režim Comfort a vyrazil na cestu. Vida, ono to vůbec není špatné. Auto je tužší, velice poctivě kopíruje cestu, ale za nekomfortní bych ho v žádném případě neoznačil. V každé situaci bylo auto jisté, nemlátilo do kabiny a nerovnosti filtrovalo s naprostou jistotou. Díky menším rozměrům než u větších bráchů a dobrému výhledu ven, jsem si ani v nejtěsnějších uličkách nepřipadal nepatřičně. Pohyb po městě není o nic složitější, než v nějakém hatchbacku. Dokonce i rejd auta je velice slušný.

V prvních dnech jsem město prakticky neopustil, ale stále častěji jsem přemýšlel nad tím, jestli tohle nebude nové „jediné auto, které potřebujete“. Abych to zjistil, musel jsem taky z toho města vyjet a podrobit auto náročnějšímu testování. Proběhly dálnice, proběhly okresky, proběhly vesnice – jen terén neproběhl, strach z poškození disků mi to nedovolil. A vůbec se mi nepodařilo objevit nějakou větší slabinu auta. Na dálnici je ukázkově klidné, asistenty vás k řízení skoro nepotřebují a vy si tak užíváte pohodu. Na okreskách jsem zase žasl ze schopností podvozku. Auto miluje zatáčky. Na rozdíl od větších sourozenců nepůsobí tak těžkopádným dojmem a zanechává si něco z baworácké hravosti. Podvozek je navíc naladěn tak dobře, že auto skvěle pracuje se svojí hmotností a většinu času zapomenete na to, co vlastně váží. Překvapilo mě, kolik chuti k řízení ve mně takové auto vyvolalo a výlety po okreskách jsem si vážně užíval. Musíte se sice obejít bez větší zpětné vazby od řízení, ale kdo by ji u moderních aut hledal ještě hledal…

bmw-x3-2021-3

BMW X3 xDrive30d pro mě bylo jedno velké překvapení a také adept na jedno z nejlepších daily, co jsem tenhle rok řídil. Není zbytečně přerostlé, ale poskytuje dostatek prostoru. Naftový šestiválec poskytuje skvělou dynamiku i ekonomiku provozu a za každé situace je s autem radost jezdit – podvozek je zkrátka skvělý.

V základní výbavě tuto motorizaci pořídíte za 1.507.900 Kč. Testovaný model včetně všech příplatků vyjde na 2.294.998 Kč.

Plusy

– Motor a dynamika
– Odhlučnění
– Převodovka
– Komfort jízdy a podvozek
– Kvalita zpracování a vnitřní prostor
– Infotainment
– Sedadla
– Spotřeba

Mínusy

– Ceny příplatků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz