citroen-c3-aircross-2022-5

Test Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 130: Doplněk ke klidným duším

20. 10. 2022 • Citroen, Novinky, Testy

motor: 90%

převodovka: 80%

podvozek: 84%

zpracování: 90%

praktičnost: 75%

Nejnovější facelift nikterak nezměnil duši ani jízdní vlastnosti tohoto francouzského módního doplňku. S rozsáhlými možnostmi výbav se pořád jedná spíše o auto, které má rád jeho majitel hlavně pro svůj jedinečný styl.

Verdikt:

C3 Aircross dokáže rozhodně vzbudit pozornost. U každého samozřejmě jinou. Jiné emoce vyvolá u stokilového pořízka a jiné u padesátikilové slečny. A právě na tu druhou zmíněnou skupinu cílí především. I když se to na první pohled nemusí zdát, jeho prodejní čísla ukazují, že minimálně v několika stech tisících případech mu leckdo neodolal.

Citroën se v posledních letech designu rozhodně nebojí. Vždycky byl pověstný svým dosti odlišným řešením. Jednu dekádu ale sešel ze svojí původní cesty a začal sekat auta dosti podobná všem předepsaným designovým šablonám, čímž trochu ztratil ze svojí originality. Tato doba je už ale naštěstí pryč a Citroën už jede zase svojí lajnu s dosti extravagantním designem. Nejinak je tomu i u svérázného modelu C3 Aircross.

citroen-c3-aircross-2022-20 citroen-c3-aircross-2022-24

Hlavním rysem posledního faceliftu je přepracovaná příď, která teď už nepůsobí tolik jednolitě, ale je rozsekaná do více segmentů, což C3 rozhodně prospělo, přidalo jí to na svěžesti a hravosti. Co se týká výbavy, C3 Aircross lze koupit v šesti výbavových stupních. Výbava začíná od úplného holátka s označením Live, které nemá ani klimatizaci, až například k výbavě C-series, kterou disponuje i testovaný kus. Jedná se o třetí nejvyšší stupeň a najdete v něm například automatické stěrače s dešťovým senzorem nebo automatickou klimatizaci. Obsahuje ale hlavně designové prvky jako třeba 16“ litá kola X Cross, šedé látkové čalounění sedaček nebo červená zpětná zrcátka společně s různými emblémy označujícími danou výbavu.

Oproti vnějšku se uvnitř žádný facelift nekonal. Pořád se ale jedná o příjemný kokpit, který působí domáckým, až “obývákovým” dojmem. Palubní deska je kvalitně zpracovaná a s chromovými doplňky nepůsobí posměšně, ale elegantně. Všude kolem je i přes malý vzrůst karoserie poměrně dost místa a prostor působí vzdušně. Ani se svojí výškou 190 cm nemám problém s místem na nohy nebo nad hlavou, i když za sebe bych posadil buď hodně hubenou slečnu nebo dítě.

citroen-c3-aircross-2022-16 citroen-c3-aircross-2022-14

Odkládací schránky na drobnosti jsou dostatečné a ovládací prvky přehledné. Stejně tak palubní deska nepřekypuje miliony údajů a to nejdůležitější máte zkontrolované jedním letmým pohledem ve vteřině. Osobně mi vadilo jen ovládání klimatizace, do kterého se musíte dostat jen přes dotykový displej infotainmentu. Chybí tu klasická tlačítka, a tak to nakonec dopadlo tak, že jsem měl ovládání teploty a ventilace nastaveno stále jako hlavní obrazovku a do jiných menu už se mi ani chodit nechtělo. Za volantem se v C3 sedí příjemně. Kolem dokola je dobrý výhled i díky vyšší pozici v sedačce, i když jí máte v té nejnižší poloze. Řidiče milující sezení na podlaze a v pololeže tak C3 rozhodně neuspokojí. Sedáky jsou bez výraznějšího bočního vedení a naznačují, že ostré řezání zatáček C3 Aircross rozhodně nevyhledává.

C3 Aircross si už ze svojí podstaty nebudou kupovat sportovně zaměření jezdci. V zatáčkách mu vyhovuje spíše klidnější tempo a pokud jej dostanete na hranu, umí překvapit i přetáčivým chováním, což je u předokolky neobvyklé. Při takové jízdě jsem se ale už musel zapírat kolenem o dveře, protože bych snadno vycestoval sice z pohodlných, ale defacto rovných sedáků. Nemá cenu ani zkoušet trhat s tímto bonbonem rychlostní rekordy, ale naopak si vychutnávat jeho sympatickou pohodlnost. Úplně v pohodě bych si s ním dokázal představit celodenní výlet k moři nebo městské popojížďky od rána do večera. Jeho podvozek sice není klasicky citroënový, ale není nikterak tvrdý a ani na rozbitém povrchu nepříjemně netluče. V rozumném tempu je pak v zatáčkách dobře čitelný, a to že začíná jít při rychlé jízdě na svoji hranu, dá vědět dopředu zaklenutím v tlumiči a mírným náklonem karoserie. Pro pohodovou jízdu je předurčeno i řízení. Je hlavně pohodové a odpočinkové a zpětnou vazbu poskytuje v omezené míře tak, aby hlavně neobtěžovalo řidiče tvrdou prací podvozku, který se se silničními nástrahami vyrovnává s francouzskou grácií.

citroen-c3-aircross-2022-2

C3 Aircross není s nabídkou pohonných jednotek zrovna štědrý. Pokud upřednostňujete manuální řazení, na výběr máte mezi benzínovým tříválcem PureTech o objemu 1,2 litru s výkonem 81 kW a naftovou patnáctistovkou se čtyřmi válci a totožným výkonem. Pokud sáhnete po automatické převodovce, nabídne vám automobilka taktéž benzínový tříválec o objemu 1,2 litru PureTech, avšak s vyšším výkonem 96 kW, v případě naftové verze je výkon zvýšený na 88 kW.

Tříválcový zážehový a přeplňovaný motor o objemu 1,2 litru s názvem PureTech byl pro mě docela překvapením. Jeho projev je téměř dieselový a táhne krásně od spodu. Má silné i střední otáčky a během pár chvil vás vlastně sám dotlačí k tomu, jak chce abyste jej používali. Ve vyšších otáčkách sice výkon stále roste, ale ne už tak markantně. Výkonová křivka se začíná dost zplošťovat a více než tlačení do sedaček zaznamenáte vyšší hluk motoru, který už pak nemá valného významu.

citroen-c3-aircross-2022-4

Malý Citroën tak jasně dává najevo, že i pro svižnou jízdu ho prostě nemá cenu točit a největší dynamiku si užijete právě od volnoběhu až do středu pásma otáček. Motor je krásně kultivovaný a je téměř prost klasické tříválcové tvrdosti, jakou znám třeba z koncernových tříválců. Spotřeba se dá pohodlně držet kolem šesti litrů i s těžší nohou na plynu a mě byla tato pohonná jednotka po celou dobu testu příjemným parťákem. Ve svojí virtuální garáži jsem si jej dokonce zařadil na pozici nejlepšího tříválce, s jakým jsem měl prozatím tu čest. Šestistupňová automatická převodovka sice neřadí nijak bleskově a se studeným olejem si dokáže na nižších stupních mírně cuknout, manuál bych ale přesto nezvolil a k pohodovému stylu jízdy C3 Aircross mi automat rozhodně sedí o dost více.

citroen-c3-aircross-2022-25

Nejnovější facelift nikterak nezměnil duši ani jízdní vlastnosti tohoto francouzského módního doplňku. S rozsáhlými možnostmi výbav se pořád jedná spíše o auto, které má rád jeho majitel hlavně pro svůj jedinečný styl. Je určen pro někoho, kdo více než čas a objem přepravených věcí ocení snadné parkování před nejoblíbenější kavárnou, příjemný a vzdušný interiér a pohodový styl jízdy ve svém spokojeném životě.

Plusy

– originální design
– rozsáhlé možnosti výbavy
– skvělý motor

Mínusy

– nastavování klimatizace pouze přes infotainment

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz