IMG_8156

TEST CITROËN DS3 Cabrio – Četník ze Saint Tropez

30. 8. 2013 • Citroen, Novinky, Testy

Styl především

Verdikt:

Je malé, je milé a je neskutečně k sežrání. Auto roztomilé, až by se chtělo říci „ňuňací“, ale přitom až obdivuhodně rychlé a se sportovními ambicemi. To všechno je DS3 v nové karosářské verzi Cabrio, evokující svým pojetím klasickou „kachnu“ a staré francouzské komedie o četnících.

O tom, jaký je třídveřový hatchback DS3, už zde bylo napsáno mnoho. Základ je stejný s aktuálně testovaným kabrioletem. Přední kola roztáčí čtyřválec 1.6 litru dopovaný turbem, pocházející z dílny koncernu PSA Peugeot Citroen. Motoru není příliš co vytknout. Nárůst točivého momentu je s příchodem turba v 1500 otáčkách značný. Vůz umí zabrat s velmi solidním zanícením a vytknout mu lze jen poměrně malé spektrum otáček. Díky jednoduchému turbodmychadlu ztratí motor přes 4,5 tisíce otáček šťávu a vytáčení už není taková legrace. Chcete-li se ale přecejen probojovat k omezovači, rozhodně není proti.

2

Spolehnout se lze i na manuální šestikvalt, jehož elegantní kožená hlavice chodí v krátkých drahách a s dostatečnou přesností. Spotřeba asi nebude zrovna nejsledovanějším parametrem auta, které má 245 litrů nákladového prostoru, nicméně i ta příjemně překvapí. Přes 8 litrů je při běžném používání takřka nemožné se dostat, ti nejúspornější se naopak dočkají i odměny v podobě spotřeby pod sedm.

První usednutí do kabria mi bohužel připomnělo již delší dobu zapomenutý nešvar, tak trochu typický pro auta velikostní kategorie DS3. Sedí se vysoko a blízko pedálům. Na pozici na krátké ruce a dlouhé nohy můžete rovnou zapomenout. Chvíli jsem přemýšlel, jestli jsem od posledního testování DS3 hatchback o kus vyrostl, nebo se malý Citroen ještě zmenšil. Naštěstí se nestalo ani jedno, prostě jsem se svými 185 centimetry vzrůstu do interiéru poněkud velký.

Tak teda zaplout a moje první starost je: „kde se stahuje střecha“ Po krátkém bádání nacházím kolébkový přepínač, zabydlený u interiérového světla. Střecha se svižně vydá dozadu, přičemž ji lze zastavit v jakékoliv poloze. První důležitá zastávka je ale až těsně před zadním oknem. Chcete-li pokračovat ještě dál, a nechat střechu zajet dolů, přičemž částečně překryje víko kufru, musíte obětovat výhled vnitřním zpětným zrcátkem.

1

Teprve tehdy je tu to pořádné kabrio a volnosti nad hlavou můžou naplno užívat i zadní pasažéři. Užívat je nutno brát s rezervou. Ono sedět na zadních sedačkách DS3 není vůbec žádná výhra a fakt, že na vás fouká otevřenou střechou, není příliš povzbuzující. Vyhrajete-li ale místo vpředu, jízdu si skutečně užijete. Ani při vyšších rychlostech není na předních sedadlech uragán a zhruba do dálničních 130-ti si ještě stále lze docela bez problému povídat. Stahování střechy navíc funguje až do 100 km, teprve za touto hranicí oznámí sdružený displej uprostřed palubní desky, že je rychlost pro pohyb střechy příliš vysoká.

Stylový prvek stahovací střechy s sebou nese i pár omezujících faktů. Tak v první řadě je zde už zmíněný kufr. 245 litrů, které nákladový prostor pojme, není až tak malá hodnota. O něco horší, vlastně dost špatné, je to ale s přístupem k němu. Do kufru se dostanete skrze malá dvířka. Ta se celá vyklopí směrem vzhůru a pod nimi najdete až legračně malý průchod. Přiznám se, že konkrétní rozměry jsem neměřil, ale odhaduji je na nějakých 30×70 cm. Chcete-li do kufru nakládat cokoliv většího, silně doporučuji nakládat skrze sklopená zadní sedadla. Tento prvek naštěstí zůstal zachován.

3

Mimo kufru, do kterého jsem neprocpal větší meloun, je tu ještě tuhost karoserie. Citroen se dušuje, že díky přidaným vzpěrám do struktury, lze srovnávat pevnost s klasickou variantou. Jak se zachová DS3 Cabrio při nárazu jsem naštěstí nezkoušel, co jsem ale zkusil a hlavně slyšel, jsou ne zrovna příjemné zvuky, vydávané při přejezdu nerovností. Střecha prostě není z jednoho kusu a na autě je to znát. Rozhodně se nedá říci, že by působilo na rozpadnutí, ale úplně srovnatelné s hatchbackem to prostě není.

Středu palubní desky dominuje sdružený displej, nebo chcete-li displej infotaiment systému. Ten se Citroenu až mimořádně vydařil, jeho rozlišení je velké a design jednotlivých obrazovek vkusný. Malinko schizofrenní je bohužel ovládání. Celý systém se kočíruje jednak z malého panýlku pod displejem a potom z pravé páčky pod volantem, kde je o kousek níže umístěno ještě ovládání rádia. Na tento trojboj je nutné si ze začátku zvyknout a zprvu působí opravdu nepochopitelně a nelogicky. Teprve po delší době jsem si na všechno zvykl a začal naplno využívat všech funkcí.

4

DS3 Cabrio je auto, do kterého se pro jeho styl lze opravdu zamilovat. A nezamilujete se jen vy, ale téměř všichni okolo. S máločím budete mít tolik přátelských a pozitivních reakcí ze strany kolemjdoucích i ostatních řidičů, jako právě s tímto mrňousem. Bohatě tomu přispěje i nespočet různých barevných kombinací a vzorů textilní střechy. Testovaná varianta s 1.6 THP 155 ve výbavě Sport začíná na 572 900 korun a kombinovat barvy můžete do aleluja. Jestli je tato cena adekvátní nebo ne, to ať posoudí každý sám. Za mě dostanete velký kus malého auta, které má kromě nekonečné dávky stylu a exkluzivity také sportovní ambice jak motorem, tak podvozkem.

Plusy:

  • výkonný motor
  • exkluzivita
  • nízká spotřeba
  • stahování střechy do 100 km/h
  • použitelnost ve vyšších rychlostech se staženou střechou
  • podvozek

Mínusy:

  • vstup do zavazadelníku
  • místo na zadních sedadlech
  • foukání na zadních sedadlech při stažené střeše
  • zmatené ovládání infotaiment systému

Foto: Lucie Miláčková

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.0 / 7.5 / 7.8
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor 245
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hmotnost (kg): 1175
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz