Snimek 034

TEST Citroen DS3 1.6 THP – Auto pro holky?

24. 5. 2012 • Citroen, Novinky, Testy

Píše se rok 2009 a na světlo světa se prodírá první kousek z nově vznikající divize Citroen DS. Název odkazující na řadu model DS z přelomu šedesátých a sedmdesátých let zde nemá opodstatnění. Aktuální smýšlení divize DS používající vlastní znak je zaměřeno především na mladé řidiče, kteří od svého citroenu očekávají vyšší individualitu a lepší jízdní výkony než od klasických modelů. K dnešnímu dni jsou v nabídce DS celkem tři modely vycházející ze standardních C3, C4 a C5.

Měl jsem možnost otestovat nejmenší z nabízených modelů, a to konkrétně DS3 s druhým nejsilnějším motorem 1.6 THP 155 koní. Už příchod k autu vyvolává první dávku radosti. Malé autíčko nelze popsat jinak než jako roztomilé. Necelé 4 metry dlouhá, baculatá karoserie hraje hned dvěma barvami a jinak tomu u DS3 ani není. Při výběru barev totiž zákazník volí zvlášť barvu karoserie a barvu střechy. Aby toho nebylo málo, je možnost přikrášlit střechu ještě jedním z několika barevných motivů. To, že se nejedná o obyčejné malé auto, ale o vůz vyšší třídy než klasická C3, prozradí mimo jiné přední maska. Agresivně vyhlížejícím předním světlům sekundují ve spodní části ještě LED světla pro denní svícení a mlhová světla. Na velikost vozu enormní masku chladiče lemuje z vrchu znak ukazující, že vozítko, na které koukáme, je skutečně Citroen. Hned nad ním je však již zmíněný znak divize DS. Při přesunu směrem k zadní části karosérie nás zaujmou chromové doplňky na boku, které vypovídají o hodnotném postavení vozu a černá šestnáctipalcová litá kola. Zadní část zespodu ohraničuje sportovní difuzor se dvěma koncovkami výfuku.

Jestli vozu něco skutečně nelze upřít, je to obdiv, který vzbuzuje na všechny strany a dokonce i obyvatelé našeho hlavního města zhýčkaní nespočtem drahých sporťáků se za DS3 otáčejí s obdivem a přemýšlí, co to vlastně kolem projelo.

Pokud nevíte, co vlastně DS3 představuje, pravděpodobně vás čeká při prvním pohledu do interiéru vozu šok. Uvnitř se totiž naskytne pohled na nefalšovaná sportovní sedadla s bočním vedením a krásnou palubní desku v retro stylu. Vše v červeno černém provedení stejně jako zbytek vozu působí dohromady sportovním dojmem a použité materiály jsou velmi kvalitní. Potěší i ovládací prvky, sportovní volant s perfektní ergonomií nebo řadící páka s kulatou hlavicí. Nešetří se ani na příplatkové výbavě, která je pro DS3 dostupná. Testovaný model měl tak například zadní parkovací senzory, digitální klimatizaci nebo USB a AUX vstupy s možností přehrávání MP3. Moc hezky vyvedené jsou i budíky s chromovými rámečky a digitálním palivoměrem a ukazatelem řazení. Co naopak nepotěší, jsou ovladače rádia a tempomatu umístěné pod volantem. Nejen že jejich umístění vyžaduje chvíli zvyku, ale jejich tlačítka a otočné přepínače občas i trochu přemlouvání. Každé tlačítko je třeba důrazně domačkávat a otočný ovladač občas reagoval s prodlevou nebo vůbec. Uprostřed středového panelu nalezneme sdružený displej pro rádio a palubní počítač, všechny informace tak máme pěkně pohromadě, ovšem jeho ovládání probíhající částečně na panelu rádia a částečně pod volantem je přinejmenším zmatené. Pro notorické stěhováky je tu kufr o základním objemu 285 litrů plus možnost sklopit zadní sedadla. Co se místa vzadu týká, pro 175 cm pasažéra je místa stále dostatek, dalších 10 cm by už znamenalo nedostatek místa nad hlavou a pro kolena.

Usedám tedy za volant DS3, posaz je pro mých 185 cm dostatečný, ale ani přes plně nastavitelný volant jsem se nevyhnul poněkud „záchodovému“ sezení. Stejně jako u většiny malých aut ani tady neexistuje ten správný kompromis mezi vzdáleností od volantu a od pedálů. Roztáčím přeplňovaný čtyřválec a vydávám se vstříc silnicím. Jedna z prvních věcí, které vnímám, je příjemně nastavený posilovač řízení, auto se vede velice jistě a i při vyšších rychlostech má řidič z řízení dobrý dojem. Překvapuje mě dost tuhé řazení šestistupňové převodovky. Její tuhou ale velmi přesnou kulisu oceníte při jízdě mimo město, po městě ovšem trochu otravuje a nejedna příslušnice něžného pohlaví jí jistě při popojíždění ranní Prahou prokleje. Co však musí pochválit úplně každý, je to, k čemu je převodovka napojena, tedy motor. Jak jsem již zmínil, jedná se o přeplňovaný 1,6 litru zážehový agregát s výkonem nadstandardních 155 koní a točivým momentem 240 Nm. Vůz s jeho pomocí zrychluje na 100 km/h pouhých 7.3 vteřiny a ani za hranicí sta kilometrů jeho dynamika nepolevuje. Zároveň díky turbodmychadlu slušně zabírá už od dvou tisíc otáček a tak jsem i po městě dosahoval během testu průměrné spotřeby pod 8 litrů. Ani mimo město není spotřeba nikterak hrozná. Při předpisové jízdě s lehkou nohou se spotřeba s klidem udrží po sedmi litry. Pokud však neudržíte na uzdě svoje závodnické choutky, dostanete se stejně jako ve městě do okolí osmi litrů na sto kilometrů.

Pokud se rozhodnete místo kochání se krajinou raději vytrestat pár zatáček, má tu pro vás DS3 mimo motoru ještě jedno překvapení a tím je podvozek. Auto má výborně naladěný spíše tužší podvozek, který jen tak něco nerozhází a v zatáčkách podrží. V kombinaci s příjemným řízením a tužším řazením se tak z na první pohled městského vozítka stává účinná zbraň na kroucené silničky. Nezklamou ani sportovní sedačky, jejichž boční vedení je dostatečné i pro ostřejší jízdu. Díky lehounkému motoru přichází nedotáčivost až daleko za limitem většiny víkendových závodníků a když na ní dojde, nejedná se o nic zákeřně rychlého, auto se naopak pomalu začne sunout z jízdní stopy směrem ven. Je zde jen jedna věc, na kterou je třeba dát pozor, vzhledem k řešení zadní nápravy pouze vlečnými rameny, se zadek auta při prudkém dobržďování z vyšších rychlostí rád rozhazuje. Nejedná se o nic nebezpečného, ale zejména při prvním prudším zabrždění před zatáčkou dokáže náhlé rozkmitání zadku nepříjemně překvapit a zaskočit. Malou výtku bych směřoval ještě k odhlučnění podvozku, které nestačí na větší nerovnosti a jejich přejezdy jsou tak dost slyšet.

V titulku článku jsem pokládal otázku, jestli je DS3 autem jen pro holky. Odpovědí je nikoliv, DS3 především v testované motorizaci nadělá mnoho parády a poskytne spoustu jízdních zážitků komukoliv. Díky silnému motoru je auto ve městě i mimo něj až překvapivě rychlé a díky pružnosti motoru nevyžaduje ani mnoho předchozích zkušeností, spoustu věcí tak začínající “autaře” naučí a případné chyby nijak zásadně netrestá. Navíc skvěle vypadá a nezklame ani vnitřní výbavou. Cena blížící se půl milionu korun se může zdát zprvu přemrštěná, na druhý pohled a po zvážení všech kvalit vozu se již tak hrozná nejeví. Za svoje peníze dostanete kvalitní, dobře vybavený, výkonný a ojedinělý vůz.

Plusy

  • nízká spotřeba
  • design
  • silný motor
  • podvozek
  • přesná převodovka

Mínusy

  • tužší převodovka po městě
  • odhlučnění podvozku
  • některé ovládací prvky

 

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.0 / 7.5 / 7.8
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor 285
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hmotnost (kg): 1165
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz