ford-explorer-2022-14

Test Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST Line

25. 4. 2022 • FORD, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 90%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 100%

Ve výsledku je nový Explorer fantastické SUV, které jede jako zběsilé, nebojí se zatáček, má charisma a velkorysí vnitřní prostor. Je to rozhodně jedno z nejpříjemnějších aut na tomto segmentu, se kterým jsem jezdil.

Verdikt:

Americký Ford Explorer se ve své šesté generaci vrací do Evropy po dlouhých dvaceti letech a výhradně jako plug-in hybrid. Jenže i tak nabídne obří benzínový motor, výkon přes 400 koní a obrovskou dávku charisma, kterou vám evropská SUV nenabídnou.

Vnější rozměry auta jsou úctyhodné. Na délku měří 5063 mm, široké je 2107 mm a na výšku naměříte 1783 mm. Působivou hodnotu 3025 mm má také rozvor náprav, díky čemuž je uvnitř opravdu hodně místa. Prostřední sedadla jsou samostatná a lze je v podélném směru posouvat, čímž lze vytvořit více prostoru pro nohy (ať už ve druhé nebo naopak ve třetí řadě), případně pro zavazadla.

ford-explorer-2022-15 ford-explorer-2022-42

Explorer je opravdu pořádný kus auta a navíc může být až sedmimístný, přičemž i v takovém uspořádání zůstane docela velký kufr (240 litrů, s 5 místy pak 635 litrů), navíc jsou sedadla ovládaná (sklápěná i vyklápěná) elektricky přímo z kufru. Oproti evropské konkurenci jsou ale sedadla v třetí řadě bez problémů použitelná i pro dospělé jedince.

V nabídce jsou dvě verze ST line a Platinum, přičemž ta prvně jmenovaná je laděná do sportovna a vypadá ostřeji, ale má i tužší podvozek, zatímco druhá verze je spíše luxusní. V testu mám právě ST line, takže se budeme věnovat této verzi. Oproti Platinum na karoserii nenajdeme chromové prvky, ale vše je vyvedeno v černé barvě včetně nápisů. Přední nárazník má agresivnější tvar a musím uznat, že Explorer vypadá jednoduše skvěle. Ford udělal maximum, aby vůz nevypadal jako krabice. Opačně orientovaný céčkový sloupek dodává vozu šmrnc a nízké prosklení auto opticky ještě více prodlužuje. Design se mi opravdu velmi líbí, stejně jako ta modrá barva.

ford-explorer-2022-1

Uvnitř je to pak klasické americké auto. Jasně, nedosahuje kvality zpracování ani materiálů jako jeho evropská konkurence, ale jako celek je interiér pohledný a funkční. Svůj původ prozradí na mixu různých plastů nebo na skládání z jednotlivých menších segmentů, což je levnější, ale občas je nějaká ta spára trochu jiná, než ta na druhé straně. Architektura se ale hezká. Výborná je i ergonomie a Explorer si ponechává i dostatek fyzických tlačítek, zejména na klimatizaci a jízdní nastavení. Opačně orientovaný displej infotainmentu je za oceánem klasikou a u nás ho můžeme vidět i v elektrickém Mustangu Mach-e. Systém je jednoduchý, rychlý a intuitivní. Graficky se o žádný zázrak nejedná, ale dá se s ním bez problému žít a nemusíte v něm nastavovat celé auto.

ford-explorer-2022-9 ford-explorer-2022-17

ST Line se uvnitř liší masivnějším obšitím volantu perforovanou kůži s kontrastními červenými švy, které nalezneme i na sedadlech. Ta jsou mimochodem královsky rozměrná a pohodlná, masážní i odvětrávaná a nastavitelná do všech myslitelných směrů včetně bederní opěrky. Takový obýváček. Atmosféra na palubě Expoloreru se mi dost líbila a pobyt za volantem jsem si vždy moc užil. Má v sobě tu těžko popsatelnou “jinakost” a charisma.

ford-explorer-2022-44 ford-explorer-2022-45

Pojďme se ale podívat na ten pohon. Pod přední kapotou je poměrně velký benzinový motor (V6 EcoBoost 3.0 litru s turbodmychadlem), ale pomáhá mu i elektromotor. Spalovací motor disponuje výkonem 257 kW/350 koní a točivým momentem 555 Nm, přičemž se může spolehnout na pomoc elektromotoru se 74 kW/100 koňmi a 300 Nm. Celkový systémový výkon pohonné soustavy je 336 kW/457 koní a kroutící moment vrcholí hodnotou masivních 825 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere rovných šest sekund a jede až 230 km/h.

I přestože jde o plug-in hybrid, nedosáhne bohužel na elektrické registrační značky, které by jeho majiteli dovolovaly některé úlevy. Emise CO2 má totiž 71 g/km, což je o poznání více než hraničních 49 g/km. Elektromotor si bere energii z z lithium-iontového akumulátoru, umístěného mezi nápravami pod podlahou. Jeho celková kapacita je 13,1 kWh a dá se dobíjet z externího zdroje – z běžné 230V zásuvky (do plna ho nabijete za 5 hodin a 50 minut) nebo z wallboxu či z veřejné nabíjecí stanice (to zabere 4 hodiny 15 minut). Čistě elektrický dojezd se pohybuje zpravidla mezi 40 a 50 kilometry, podle toho, jak těžkou nohu máte, případně kde se pohybujete. Jinak to bude při cestách ve městě a jinak při jízdě po dálnici.

ford-explorer-2022-24

Překvapila mě i spotřeba. Kombinovaně se dá s nabitým autem jezdit i pod 7 litrů, pokud budete dodržovat rychlostní limity. S vybitou beterii jsem stejnou trasu absolvoval se spotřebou 8,9 litrů. Pokud budete využívat dynamiku, spotřeba stále zůstane kolem deseti litrů a to je skvělý výsledek.

Přestože Ford Explorer váží 2,5 tuny, jeho dynamika vás rozhodně překvapí. Auto akceleruje s opravdovou vervou a skvělé je i pružné zrychlení vlastně v jakékoli rychlosti. Prvotní reakce po sešlápnutí plynového pedálu obstará právě elektromotor, aby ho za moment podpořil ten spalovací. V tu chvíli Explorer vystřelí vpřed a ručička po (digitálním) rychloměru letí strmě vzhůru.

ford-explorer-2022-33

Motor se standardně pojí s automatickou desetistupňovou převodovkou a pohonem všech kol s preferencí zadních kol. I díky tomu je jízda jistá a tichá. Převodovka se totiž neustále snaží držet otáčky co nejníže, přičemž často se motor deaktivuje úplně a auto jede jen na elektriku a to i když se baterie tváří zcela vybitě. Stále je v nich totiž energie k tomu, aby dávaly potřebný „boost“ při rozjezdu. Akumulátor se fyzicky nikdy zcela nevybije, aby se nezničil a vůz pak funguje jako tradiční hybrid včetně rekuperace.

Ford pro Explorer připravil spoustu „jízdních možností“. Kromě sedmi jízdních režimů (nejvíc v jakémkoliv Fordu, i Ranger Raptor jich má jen šest) je to i čtveřice režimů práce s elektřinou: EV Auto (automaticky), EV Now (elektrický režim až do vybití baterie), EV Later (vůz šetří elektřinu v baterii na pozdější dobu) a EV Charge (průběžné dobíjení).

ford-explorer-2022-41

Na silnici se tohle pětimetrové SUV pohybuje s grácií a jen tak se pohupuje. S nerovnostmi si adaptivní tlumiče dokáží hravě poradit a do interiéru se přitom nedostávají takřka žádné pazvuky – ať už hluk od kol, pneumatik nebo od aerodynamiky. Podvozek verze ST Line spíše tužší. To se projevuje na silnici v zatáčkách, kde auto umně maskuje svoji hmotnost. ST line má ale tužší i posilovač řízení, ale osobně mi takové naladění k tomuto typu auta příliš nesedí a raději bych volil o fous komfortnější verzi Platinum.

Ve výsledku je nový Explorer fantastické SUV, které jede jako zběsilé, nebojí se zatáček, má charisma a velkorysí vnitřní prostor. Je to rozhodně jedno z nejpříjemnějších aut na tomto segmentu, se kterým jsem jezdil.

ford-explorer-2022-34Pohled do ceníku prozradí, že vůz startuje na dvou milionech korun (cena s daní). To už se ale pohybujeme v prémiovém segmentu, kde je na výběr například i Audi Q7, Mercedes-Benz GLE nebo BMW X5. Na rozdíl od nich je ale Ford prakticky v plné výbavě a je větší a prostornější.

.

« »