honda-cb500x-17

Test Honda CB 500X. Lék na české okresky

16. 10. 2019 • Motocykly, Novinky, Testy

Honda nás v letošním testovacím roce již několikrát přesvědčila o svých kvalitách, a čtyřválcové motory včetně sametových převodovek v jejich silničních modelech by měly být na prvních stranách učebnic pro začínající konstruktéry. O to víc nás zajímalo, jak bude fungovat jejich dvouválcové umění ve slabším cestovním enduru.

Už na první pohled jsme se do CB 500X zamilovali. V reálu je neuvěřitelně pohledné, rozhodně se nejedná o nějakého ošizeného trpaslíka, a v námi testované verzi bílé barvy se zelenkavými polepy vypadá prostě super. Už na první pohled je zřejmá její vyšší stavba. Se svoji postavou 190 cm nemám sice nejmenší problém, ale potom co se na ni vrhli kolegové, a hned ji začali očuchávat, a jak jinak než na ní hned lézt, u lehce menších jedinců už si museli pěkně zatnout lýtka a zvedat paty z asfaltu. V této kategorii se jedná o mírně vyšší motorku, ale potom co jsem s ní zažil v ne úplně lehkém terénu jsem byl nadmíru spokojený. O tom se rozepíšu později.

4

Celá ergonomie posezu je vyladěna na jedničku, a motorka je pohodlná i na celodenní ježdění. Až zpětně si uvědomuji, že jsem po celý testovací týden na motorce strávil každý den tak dlouhou dobu, jako asi s žádnou motorkou v téhle sezóně. Prostě se mi z ní vůbec nechtělo sesedat. Už od prvního usednutí ve mně vyvolala pocit jako by jsme byli siamská dvojčata, a pokud by pánové z Hondy zadělali do přední části sedačky bažanta, asi bych ani občas nezastavoval. K tomu všemu vás neotráví ani velmi dobře vyvážený dvouválec, který si nechá líbit i výrazné podtočení, a pokud se třeba proplétáte úzkými uličkami a něco hledáte, můžete se plně soustředit na skenování okolí, a pořád neřešit zařazený kvalt. V téhle objemové kategorii a uspořádání motoru oproti podobným strojům rozhodně palec nahoru a velmi dobrá práce.

S motorkou si dovedu představit vydat se i na nějakou menší dovolenou, která by se ale musela odehrávat v rozhodně umírněnějším tempu. Ve skupině s dnes velmi oblíbenými litrovými a více objemovými cesťáky, by z vás kámoši asi byli za chvíli trochu otrávení, ale pokud pojedete s někým kdo nepotřebuje dávat denně 1000 km, a to při nejlepším ještě za odpoledne, budete rovnocenným parťákem. Je jasné, že od necelého půllitru nemůžete čekat zázraky, krouťák vám nevytahá zápěstí, a předjíždění si už musíte trochu plánovat, ale o to u téhle motorky vůbec nejde. Hlavní cílovou skupinou zde budou začínající cestovatelé, nebo něžné pohlaví, které se nechce tahat s jednostopými SUVčky.

3 2

Motorka je vzorem ovladatelnosti, a její lehkonohost na vás dýchá od prvního rozjezdu. Všechno padne skvěle do ruky, brzdy jsou krásně čitelné a dávkovatelné, a nejedná se o žádné jedovky. Pro nesportovce až až. Spojka jde úžasně zlehka, a řazení jí svojí jemností jen přitakává. Kdyby jste před sebe posadili svoje 4 leté dítě, zvládne ovládat spojku jako když si hraje se svým gumovým dinosaurem. O zařazeném kvaltu víte stále na přehledné palubní desce. Jedná se o vcelku povedenou grafiku, jen nám vadilo malé zobrazení některých údajů, na které musíte někdy trochu ostřit zrak, aby jste rozeznali hodnoty. Font některých údajů je zobrazen velmi tence. Malá chybička na kráse.

Celkově jsme na motorce moc chyb nenašli, a to nejlepší jsme si nechali na konec. První věcí už zmíněnou na začátku je pro nás design. Ten se líbil celé redakci, a i všem kamarádům a kolegům, které jsme během testování potkali. A tou druhou věcí, a mnohem důležitější je podvozek!

1

Popravdě jsme od něj žádné extra zázraky nečekali, ale spletli jsme se tak, jako když sbalíte v Thajsku na baru tu nejhezčí holku, a pak zjistíte, že jí lehce něco přebývá. Jakékoliv nerovnosti  filtruje tak bombasticky, že jsme se po chvíli jezdění přistihli, že schválně vymetáme díry, a neubíráme plyn před retardéry. Jakékoliv výmoly a nerovnosti si zpracuje sám, a vás nechá v klidu přemýšlet, co si dáte doma k večeři. Při brždění se nijak výrazně nepotápí, a ani při rychlejší jízdě po okreskách vás neznervózní. Samozřejmě nedrží jak lokomotiva na kolejích, a v takto obrovském komfortu, při kterém vám udělá i z rozbité silnice hladký kobereček to dost dobře ani nejde.

Netrvalo dlouho, a vydali jsme se i mimo silnice, abychom ho dostali trochu do úzkých. Vůbec jsme se s ním nemazlili, a v lese ho protáhli vážně vším možným i nemožným, a i tam pracoval s naprostou jistotou, a to i při jízdě ve dvou. Podvozek má totiž potenciál o mnoho vyšší, a mě připadalo, že se v Hondě trochu spletli, a nadělili CBčku podvozek z motorky asi tak dvakrát dražší. Světlost je obrovská, a dovolili jsme si jezdit přes takové kotáry, kde by jsme se s jinými podobnými endury už houpali jak na montážním stojanu.

6

V tomhle na mě motorka udělala skutečně dojem, a co by bylo dokonalým řešením, kdyby Honda vymyslela nějaký modulový upgrade. Prostě si jako začátečník koupíte CB 500X, a až vám motor bude málo, prstě si v e-shopu objednáte litra, a lehce si jí vylepšíte. Povozek na to rozhodně má. A víte co? Oni to ti chlápci z Hondy ví. Při vracení prodejci nás milý pán přivítal slovy: „Tak co chlapci co na ni říkáte?“  Říkám mu: „Je to vážně dobrá motorka. Líbí se mi, design se fakt povedl, je strašně pohodlná, pro vyzrálého jezdce trošku slabší, ale jinak super“ Jen se pousmál a říká“ „A co podvozek?“ Nezmohl jsem se na nic víc, než jen: „Pecka!“

7

Potencionální kupci budu mít s touhle motorkou menší problém. Protože pokud jednou začnou pokukovat po něčem silnějším a větším, těžko budou hledat něco, co jim tak moc jako CB 500X vyléčí jejich zlost na stav českých silnic.

.

« »

MENU