Test Honda CR-V e:PHEV: Král všech plugin-hybridů
Honda CR-V má za sebou čtvrtstoletí vývoje, pověst mimořádné spolehlivosti a schopnost vycházet s každým. Mohla by tak být dokonalým kandidátem na rodinné SUV číslo jedna. Přesto se na českém trhu stále tak trochu snaží najít své pevné místo. Změní to až šestá generace, která přináší několik důležitých premiér?
Začněme rovnou tou nejzásadnější novinkou. Honda totiž vůbec poprvé na našem trhu představuje plug-in hybrid, a právě tuto verzi jsme dostali k otestování. Tato varianta je k dispozici výhradně s pohonem předních kol, zatímco běžný hybrid lze pořídit i s pohonem všech kol. Bez ohledu na zvolenou verzi je ale základním stavebním kamenem celého pohonného systému atmosférický čtyřválec s přímým vstřikováním, pracující v Atkinsonově cyklu. Jedná se o novou pohonnou jednotku, která se poprvé objevila v desáté generaci Civicu a může se pochlubit účinností 40 %, což je v dané třídě špička. Samotný motor poskytuje výkon 109 kW a točivý moment 189 Nm – hodnoty, které možná samy o sobě nezní nijak ohromně, ale úkolem dvoulitru není primárně pohánět kola. Slouží totiž hlavně k výrobě elektřiny pro dva elektromotory. Jeden funguje jako generátor, druhý má na starost samotný pohyb vozu.
Celkový výkon celé soustavy činí 135 kW a 335 Nm, což už zní výrazně lépe. A hlavně – díky elektromotorům máte výkon k dispozici okamžitě a bez prodlevy. CR-V tak překvapí svižností, výbornými reakcemi na plyn a velmi kultivovaným chodem. Hybridní systém se navíc v lecčems liší od toho, co známe z Civicu – u CR-V nejsou elektrické komponenty v jedné ose, čímž se podařilo uspořit prostor a zároveň zlepšit účinnost. To vedlo k navýšení výkonu i maximální rychlosti. Další novinkou je převodové ústrojí – i když se nejedná o klasickou převodovku v pravém slova smyslu, zjednodušeně ji tak můžeme označit. Spalovací motor už neslouží pouze jako generátor, ale dokáže se napřímo připojit ke kolům, což se hodí zejména při vyšších rychlostech. Nově přitom pracuje se dvěma převodovými stupni, což výrazně zvyšuje celkovou efektivitu.
A teď k samotnému plug-in hybridnímu ústrojí. V podlaze vozu je umístěna baterie o kapacitě 17,7 kWh, která podle výrobce umožňuje čistě elektrický dojezd až 82 kilometrů. V reálných podmínkách to přibližně odpovídá, a to i přesto, že během testování se teploty držely jen kolem deseti stupňů Celsia. Přesný dojezd se však určuje obtížně, protože po nastartování vám vůz nedovolí přejít rovnou do elektrického režimu – spalovací motor se totiž nejprve musí zahřát. Prvních pár kilometrů tedy vždy absolvujete s běžícím motorem. Plug-in hybridy mi jinak přijdou ideální právě pro městský provoz, ale Honda se rozhodla vydat trochu jiným směrem. A vlastně to dává smysl. Pokud totiž jedete ráno na elektřinu a pak motor poprvé zatížíte až na dálnici, není to pro něj zrovna ideální. I přesto bych ale uvítal možnost sám si vybrat, kdy a jaký režim chci používat.
Chování systému je ale v praxi velmi specifické. Dokud máte dostatek energie v baterii, snaží se CR-V fungovat co nejvíce čistě elektricky – to ale není žádné překvapení. Zásadní rozdíl přichází až v momentě, kdy baterie dojde. Zatímco u většiny plug-in hybridů bez asistence elektřiny dramaticky poklesne výkon a auto působí těžkopádně, Honda má vlastní „elektrárnu“ pod kapotou a dynamika zůstává bez výrazných změn. Vůz se dál pohybuje svižně, jen se častěji ozve spalovací motor, když vyrábí elektřinu. Výsledkem je auto, které si drží konzistentní jízdní projev za všech podmínek. Spotřeba se samozřejmě liší podle toho, jak často dobíjíte. Při pravidelném nabíjení lze jezdit za 2–3 litry na 100 km (plus elektřina). Bez dobíjení se spotřeba stále drží pohodlně pod šesti litry. Honda tak s tímto systémem ukazuje, že hybridní technologie zvládá dokonale a v mnoha ohledech udává nový standard.
Výraznou proměnou prošel i vzhled vozu. Zatímco předchozí generace CR-V se často snažily zaujmout výrazným a někdy až výstředním designem, nová generace vsází na zdrženlivější a usedlejší styl. Přesto působí robustně, moderně a sebevědomě. Přísné linie, hranaté tvary a celková vizáž dávají vozu autoritu. Velmi oceňuji, že Honda nepropadla trendu obřích kol s minimálními bočnicemi pneumatik – v nabídce jsou maximálně osmnáctipalcová kola, což k charakteru SUV sedí mnohem lépe než designové „loukoťáky“.
Ergonomie v moderních autech často ustupuje pozlátku, ale Honda šla proti proudu. V interiéru nové CR-V najdete jeden z nejpromyšlenějších a nejlépe navržených kokpitů současnosti. Ideálně kombinuje klasické ovládací prvky s moderními technologiemi a místo slepého kopírování trendů sází na funkčnost. Přístup je přitom jednoduchý – funkce, které používáte každý den, ovládáte tlačítky. Naopak ty, které využijete jen výjimečně, najdete v dotykovém rozhraní. Infotainment je přehledný a snadno ovladatelný, přístrojový štít vypadá na první pohled klasicky, ale nabízí dostatečnou míru individualizace. A k tomu všemu nechybí výborný head-up displej s ostrou grafikou.
Interiér potěší i rozměrností – prostoru je všude dost, sedadla jsou mimořádně pohodlná a v každé řadě nechybí vyhřívání, vpředu navíc i ventilace. Zavazadlový prostor má solidních 617 litrů, a Honda nezapomněla ani na elektronické potřeby cestujících – najdete tu USB-A, USB-C i klasickou 12V zásuvku. Zkrátka plná výbava.
Plug-in hybridní CR-V dostává už v základu adaptivní tlumiče, které lze nastavit v několika režimech. Rozdíly mezi nimi nejsou nijak dramatické, ale to vlastně nevadí – auto si totiž zachovává příkladný komfort bez ohledu na zvolený režim. Během celého týdne testování jsem nezaznamenal jediný rušivý zvuk nebo vibraci, podvozek funguje hladce, poddajně, ale zároveň si drží jistotu. Náklony karoserie jsou sice znatelné, ale čitelné, a CR-V se dá v zatáčkách vést svižně a s jistotou. Na úplném limitu je sice cítit určitá těžkopádnost, ale při běžné jízdě působí vůz sebejistě a hravě.
Velmi povedené je i řízení – není přeposilované, ve středové poloze zůstává klidné, což prospívá jízdě na dálnici. Jakmile ale zatočíte víc, volant hezky ztěžkne a nabídne dostatek zpětné vazby. I když CR-V není sportovní SUV, dokáže zapojit řidiče a dává jasně najevo, že za volantem stále sedí nejdůležitější článek celého stroje. V první řadě je to ale rodinný vůz – komfortní, prostorný a připravený zvládnout každé vaše dobrodružství. Základní cena za full hybrid začíná na 1 079 900 Kč, plug-in hybridní verze pak startuje na částce 1 369 900 Kč.
Honda si s novou generací CR-V dala na čas, ale rozhodně to stálo za to. Design působí dospěle a přesvědčivě, interiér je špičkový a hybridní systém představuje naprostou technologickou špičku. CR-V ukazuje, že Honda ví, co dělá – a že se v nejlepších letech rozhodně nechystá do důchodu.
« Požáry elektromobilů by mohly být minulostí. Pomůže předvídavý software Ze starých aut nová? Toyota buduje v Evropě továrnu na recyklaci »