DSC_0085

TEST Hyundai Elantra 1,6 DCVVT- Rodinný elegán

26. 10. 2011 • Hyundai, Novinky, Testy

Ve zřejmě poslední slunný týden letošního roku se nám do rukou dostala nová generace modelu Elantra ambiciózní korejské automobilky Hyundai s poctivou atmosférickou šestnáctistovkou. Jaká je? Dokáže sedan nižší střední třídy s jedinou možnou motorizací v naší vlasti zabodovat natolik, aby se stal prodejním hitem? Na všechny tyto otázky Vám odpovím během tohoto testu. Ale abychom jen nedumali nad případnými úspěchy či neúspěchy, pojďme se podívat na to, jaká Elantra skutečně je a co za svou cenu zákazníkům nabízí.

Nabízí toho překvapivě mnoho. Automobilka Hyundai už totiž není žádnou uťáplinkou někde v rohu, třesoucí se před zavedenými evropskými modely a v posledních letech jí roste s prodejními úspěchy především sebevědomí a to je znát na celém portfoliu značky. Model, jenž stojí před námi, své okolí okouzluje moderní a atraktivní karoserií, která jako by snad ani neznala pravítko. Vůz s délkou 4530mm a šířkou 1775mm je stvořen z nepřeberného množství křivek a prolisů, které Elantře dodávají na dynamice a sportovnosti. O tom, jak vůz sportovní ve skutečnosti je, se budeme zabývat o pár odstavců dál, nyní si ještě prohlédněme exteriér. Na přední části vozu nás zaujmou především originálně tvarované světlomety, jenž dávají Elantře společně s předním nárazníkem a maskou chladiče nápaditý výraz, který se nezalekne žádného konkurenta. A že jich má v tomto segmentu nepřeberně.

Dokonalé boční siluetě se svažující se střechou a prolisem táhnoucím se od předních dveří, až ke koncovým světlům chybí pouze jediná věc – o minimálně jeden palec větší kola. Ty na tomto konkrétním voze mají sice rozměr 16 palců, v robustně vyhlížejícím automobilu s krátkými převisy a rozvorem nadprůměrných 2700mm se však lehce ztrácejí.

Zadním partiím pak jasně dominuje dvojice protáhlých světlometů, jenž nezasahují pouze do boků vozu, ale také do krátkého víka zavazadlového prostoru. Za exteriér tedy Elantra sbírá kladné body. Jak to bude uvnitř?

Po usednutí do výborných sedaček z částečně perforované kůže s elektrickým nastavením (pouze na místě řidiče) a vyhříváním na předních místech, které jsou součástí paketu Luxury, nás obklopí moderně vyhlížející palubní deska, která je ve své horní části vyrobena z měkčených plastů. Ale vezněme to pěkně popořádku. Místo na předních a velmi pohodlných sedadlech s dobrou oporou těla je díky bohatě dimenzovanému rozvoru skutečně nadstandardní. Kolenům nebude překážet ani středová konzola rozšiřující se směrem vzhůru, jenž je dokonce na těch správných místech vybraná. Tím vznikly další dvě odkládací plochy, přičemž vybrání u spolujezdce obsahuje 12V zásuvku.

Ostatně odkládacích schránek je po celém voze hromada. Klasicky ve dveřích, před spolujezdcem a další prostory se ukrývají ve spodní části středové konzoly. Tam své místo našly vedle další zásuvky také vstupy AUX a USB. Své brýle si můžete navíc odložit do stropní přihrádky a svačinu například do opravdu objemné loketní opěrky. Vzadu pak potěší síťka na zadní části předních sedadel a loketní opěrka s dvojicí držáků na nápoje. S prostorem pro další pasažéry je to o kapku horší. Vyšší cestující, kvůli snižující se střeše, budou permanentně v kontaktu se stropnicí a nepomůže ani sklouznutí po sedáku směrem níž. Tomu totiž brání přední sedadla. Při troše cviku se však pohodlně usadit lze.

Tyto nedostatky řidiče trápit nebudou. Ten se bude těšit z pohledu na čtyřramenný kožený multifunkční volant a na dvojici modře nasvícených tubusů, jenž mezi sebou ukrývají palubní počítač. Ten se ovládá pomocí tlačítek na volantu, které jsou umístěny tak nešikovně, že je nelze ovládat pouhým nasměrováním palce. O pohyb v menu počítače se tak musí postarat celá ruka posunutím dolů blíže tlačítkům. Odměnou za to pak budou informace o aktuální spotřebě, průměrné spotřebě, ujeté vzdálenosti, dojezdu a nechybí ani tradiční ECO mód, jenž je sice dobrým nápadem, v praxi však ukazuje pouze ideální stupeň převodovky v závislosti na otáčkách motoru, je tedy spíše nepoužitelný.

Po funkční stránce je tedy zřejmé, že vozu nic důležitého nechybí. Nabízí dvouzónovou klimatizaci, tempomat, vypínatelné ESP, ovládání rádia na volantu, denní svícení, dešťové a parkovací senzory a elektrické stahování na všech oknech. Jediná výtka patří rádiu, které sice hraje čistě, nenabízí však dnes již základní funkci RDS. Dá se bez ní žít, ale informace o dopravě, názvu stanice a přehrávané písně se prostě hodí.

Přestože Elantra vypadá opravdu honosně, stále spadá do nižší střední třídy, kde zákazníci preferují před stylem hlavně praktičnost. Takovým lidem jde vůz přímo na ruku se zavazadlovým prostorem o velikosti až 485 litrů. Jedinou jeho nevýhodou je vyšší nakládací hrana a menší vstupní otvor spojený s konstrukcí sedanu. Objem zavazadelníku pak lze ještě rozšířit o dalších pár litrů pomocí sklopení zadních sedaček. Kufr se dá otevřít buď páčkou umístěnou u řidiče nebo tlačítkem na dálkovém ovladači centrálního zamykání.

O pohon atraktivního rodinného sedanu se stará benzinová šestnáctistovka se čtveřicí ventilů na válec s variabilním časováním a výkonem nadprůměrných 97kW (132 koní)  při 6300 otáčkách za minutu a točivým momentem vrcholícím hodnotou 158Nm při 4850 otáčkách. Pohonná jednotka je standardně propojena se šestistupňovou manuální převodovkou. Ta nabízí přesné dráhy řazení a jistý chod řadící páky. Páka navíc hezky padne do ruky a ve vozidle je umístěna takřka ideálně.

Při klidné jízdě je motor téměř neslyšný a díky postupnému zátahu máte dojem, že vozu se vpřed moc nechce. Za to může především dobře odhlučněný interiér, který přeci jen hraje především na tu komfortní notu. Až pohled na vzrůstající otáčky motoru a rychlost Vám připomene, že sedíte ve voze, který má dostatečnou výkonnostní rezervu a pružné zrychlení mu nečiní velkých obtíží. Vždyť má také maximální rychlost rovných 200km/h.

Celkově má pohonná jednotka příjemně lineární charakter doplněný ve vyšších otáčkách o sytý zvuk a slušný jízdní projev. Nerovnosti dokáže žehlit až překvapivě dobře a vůz nevyvedou z rovnováhy ani příčné nerovnosti a vyjeté koleje.

Přesto si dynamickou jízdu dokážeme představit i trochu jinak. Hyundai Elantra je totiž vybavena výrobně levnější vlečenou zadní nápravou, jenž sice nemá problémy udržet komfort cestujících a pohodlí při běžném stylu jízdy. Při ostřejším se však toto řešení projeví v celé své síle. Vozidlo začne na silnici plavat, vlnit se a v zatáčkách mu nepomůže ani jistá a čitelná nedotáčivost. Není to nic dramatického a na druhou stranu, ten, kdo od Elantry nebude očekávat jízdní vlastnosti supersportu, bude nadmíru spokojen.

Vůz se mu navíc odvděčí příjemným a lehkým řízením spojeným s nízkou spotřebou. Papírové spotřeby 5,2 litrů na 100km totiž není ani v reálu těžké dosáhnout. Chce to jen častěji sledovat aktuální spotřebu a méně lechtat plynový pedál. Po jeho častějším sešlápnutí spotřeba vyskočí přibližně o litr nahoru, přesto se však jedná o nadprůměrné hodnoty. Při městském režimu si motor bude z palivové nádrže o objemu 48 litrů usrkávat příjemných 7 litrů. Elantra je tedy vedle komfortního naladění také úsporná.

A právě tyto dva argumenty budou znít v hlavách všech potenciálních kupců nejčastěji. Hyundai Elantra je totiž hlavně komfortní a jen blázen by si jí kupoval pro dovádění na okreskách. K tomu slouží vozy úplně jiné kategorie. To, k čemu byla Elantra stvořena, však zvládá s grácií a lehkostí. Plně vybavený vůz pak lze pořídit za méně než 400 tisíc korun.

Plusy

  • Nízká spotřeba paliva
  • Výkonná pohonná jednotka
  • Výborně odhlučněný interiér
  • Nápadný design exteriéru
  • Příjemné řízení
  • Bohatá výbava

Mínusy

  • Chybějící RDS
  • Levná zadní náprava
  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Málo místa nad hlavou zadních cestujících

Cena v základní výbavě: 369 900 ,- Kč

Cena v testované výbavě: 429 900 ,- Kč

Základní výbava:

Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy předních sedadel, okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, aktivní přední opěrky hlavy, ABS + elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, stabilizační systém VSM vč. protiprokluzového systému TCS, integrované rádio, CD přehrávač, MP3, USB+AUX, ovládání audiosystému tlačítky na volantu, 6 reproduktorů, úchyty Isofix pro dětskou sedačku, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka v barvě vozu se směrovkami, automatické uzamčení vozu při rozjezdu (automatické odemčení v případě nárazu), dálkové ovládání centrálního zamykání vč. Alarmu, dešťový senzor, dvouzónová automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování a ionizérem, elektrické ovládání předních i zadních oken, palubní počítač a ukazatel venkovní teploty, tempomat, textilní čalounění výplně dveří, tónovaná skla, zadní parkovací senzory, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, látkové čalounění sedadel

Výbava testovaného vozu:

Metalický lak (+13.000,- Kč), Paket Premium (16″ alu kola,pneu 205/55 R16, plnohodnotné náhradní hliníkové kolo,vyhřívání předních sedadel, posuvná přední opěrka rukou, přední i zadní zástěrky) (+30.000,- Kč) Paket Luxury (+60.000,- Kč)

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 158 / 4850
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.2 / 6.4
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 485 / -
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1232 / 538
Rozměr pneu: 205/55 R16
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4530
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1576
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 930
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz