Test KGM Actyon: Když se drak převtělí v praktického elegána
Kdybych měl popsat KGM Actyon jedním slovem, zvolil bych překvapení. Ne to teatrální, co vás vyhodí ze židle, ale to tiché, příjemné, jako když otevřete starou známou knihu a zjistíte, že se do ní vrátil nový autor – jen o něco modernější, sebevědomější a přitom stále věrný tomu, co fungovalo.
Ještě nedávno jsme znali tuhle automobilku jako SsangYong. Dnes si ale začínáme zvykat na nová tři písmena – KGM. Tahle zkratka, která označuje KG Mobility, je víc než jen změna na papíře. Je to jasný signál, že se značka nebojí vyrazit vstříc novým ambicím, ale zároveň si nehodlá smazat vlastní minulost. Logo dvou draků zůstává, stejně jako specializace na SUV. A právě model Actyon je první vlaštovkou téhle nové éry.
SUV ve slušivém kabátu
Actyon na první pohled zaujme proporcemi. Není to žádný subtilní městský crossover, který se bojí obrubníků. Naopak – jeho silueta působí svalnatě, ale zároveň uhlazeně, skoro až evropsky. Přední maska se světlomety ve tvaru Velkého vozu není jen efektní designérskou hříčkou – je to promyšlený vizuální podpis, který vozu dodává výraz, jaký si s ničím jiným nespletete. Světla propojená trigramy z korejské vlajky? Ano, je to symbolické, trochu mystické – ale hlavně to funguje. To auto se nebojí být jiné.
Designový jazyk, který započal model Torres zde dozrál do opravdu špičkové formy. Auto působí prémiovým dojmem a za sebe musím pochválit zejména boční pohled. Profil vozu s masivní zádí a krytým C sloupkem je prostě super, stejně jako zadní úzké a protáhlé světlomety. Trochu v tom vidím inspiraci Range Roverem Velar, ale proč ne. Jako celek to funguje a během testovacího týdne mohlo okolí n autě oči nechat. Vůz také chytře hraje na oko lakováním. Tím že je C sloupek lakován nejdříve bílou, která se pod velkým úhlem sklání dopředu a následuje černý plast navazující na zatmavené zadní okno, vytváři dojem, že se jedná o coupé. Ale jen opticky. Praktičnost totiž neutrpěla, doopravdy se střecha nesvažuje. Pokud tedy hledáte líbivé a neokoukané SUV, Actyon je volba pro vás.
Pro představu o velikosti Actyonu si porovnáme nejbližší konkurenci, a protože jsme v Česku, budou to škodovky, které zná každý. Když se podíváme na rozměrové srovnání modelů KGM Actyon, Škoda Kodiaq a Škoda Karoq, zjistíme, že jihokorejská novinka si na českém trhu nehraje na žádného drobka. Na délku měří Actyon 4 740 mm, což ho staví mezi Kodiaq (4 758 mm) a podstatně kratší Karoq (4 382 mm). Překvapí i šířkou – 1 910 mm včetně zrcátek dělá z Actyonu nejširší vůz v porovnání, když Kodiaq má 1 882 mm a Karoq 1 841 mm. Na výšku Actyon (1 680 mm) o malý kousek převyšuje Kodiaq (1 676 mm) a o větší kousek Karoq (1 603 mm). Zajímavý je i rozvor: s 2 680 mm je Actyon o něco kratší než Kodiaq (2 791 mm), ale znatelně delší než Karoq (2 638 mm). Ve výsledku se tak KGM Actyon profiluje jako atraktivní středobod mezi dvěma škodováckými stálicemi – větší a výraznější než Karoq, ale ne tak dlouhý jako Kodiaq, zato však širší a stylovější. Z hlediska proporcí působí Actyon nejvíce jako designové SUV kupé, které si přitom zachovává solidní vnitřní prostor i praktičnost.
Z tohoto srovnání vyplývá, že Kodiaq je ideální pro ty, kteří potřebují maximální prostor a kapacitu, Karoq osloví zákazníky hledající kompaktnější rozměry s dostatečným komfortem a KGM Actyon představuje střední cestu s originálním designem a vyváženými proporcemi.
Jak jezdí?
Pod kapotou Actyonu se ukrývá dobře známý technický základ – benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru, naladěný na výkon 163 koní a točivý moment 280 Nm. Tenhle motor už důvěrně známe z modelů jako Torres nebo Korando. Akceleraci na stovku zabere 10,8 sekundy a maximální rychlost činí 191 km/h, což je na SUV této velikosti více než dostatečné. Hmotnost se podle výbavy pohybuje okolo 1,6 tuny a brzděný přívěs o hmotnosti až 1 500 kg není problém. Základem je šestistupňový automat v kombinaci s pohonem předních kol, přičemž připlatit si můžete i za čtyřkolku – ta vyjde na 49 900 Kč.
Přestože údaje o výkonu a zrychlení nezní na “papíře” nikterak zázračně, v reálném provozu působí akcelerace svižněji, než čísla napovídají. Motor poskytuje dostatečný tah pro běžné jízdy i dálniční předjíždění. Šestistupňová automatická převodovka pracuje hladce, i když by jí pro lepší využití výkonu slušelo více převodových stupňů.
Trochu mě však zklamala spotřeba. Výrobce uvádí 8,5 litrů na 100 kilometrů, ale realita byla o kus výše. Týdenní testovaní jsem zakončil se spotřebou 10,5 litrů. V kombinaci s nádrží na 50 litrů tak dojezd činí necelých 500 kilometrů.
Naopak velkou pochvalu si zaslouží podvozek. Je sice tužší, ale krásně filtruje veškeré nerovnosti a za celý týden jsem neslyšel žádné bouchnutí nebo rázy od kol. Dívám se teď zejména na nový Tiguan, který s tím má problémy. U KGM je však vše v pořádku a jedná se o velmi komfortního a nerušícího parťáka na každodenní cestování. Potěší i v zatáčkách. Testovaná verze disponovala pohonem pouze předních kol, a tak jsem se nepouštěl do žádného terénu a zůstal na zpevněné silnici. Vůz má přesné a rychlé řízení, na které podvozek ihned reaguje. Navíc se ochotně stáčí do oblouku a vněm drží stopu s notnou dávkou mechanického gripu. Na samotném limitu, který je poměrně vysoko, se projeví obligátní nedotáčivost.
Usednout za volant Actyonu je jako poznat starého známého, který se mezitím naučil šarmu. Podvozek je stabilní, jistý, a přesto komfortní – přesně takový, jaký má moderní SUV mít. Ať už se pohybujete v městské džungli nebo na okresce, Actyon působí suverénně, jako by věděl, že na to má.
Uvnitř? Překvapivě prostorný
V nabídce interiéru máte na výběr ze tří variant – klasickou černou, dynamickou červeno-černou nebo elegantní dvoubarevné béžové čalounění, které působí opravdu vzdušně a luxusně. Už základní výbava je přitom opravdu štědrá: nechybí dvojice 12,3palcových displejů – jeden slouží jako digitální přístrojový štít, druhý pro ovládání infotainmentu. K tomu přidejte vyhřívání volantu, předních i zadních sedadel, ventilaci těch předních, dvouzónovou automatickou klimatizaci, kompletní LED osvětlení a stylová dvacetipalcová litá kola.
Naživo je interiér až překvapivě kvalitní a z hodnotných materiálů. To mě opravdu překvapilo, protože interiér opravdu působí mnohem dráž. Infotainment funguje relativně rychle a dobře, jisté rezervy v ergonomii ovládání a logice ale stále má. Nejvíce mi vadilo integrované ovládání ventilace do displeje, které nereagovalo příliš svižně. Naopak grafika a horní stahující lišta, kde jedním klikem vypnete veškeré rušivé asistenty je super řešení, ze kterého by si mnozí mohli brát příklad. Sedadla jsou pohodlná, rozměrná a dobře drží tělo. Uvítal bych však, kdyby sedadlo řidiče šlo spustit ještě trochu níže.
Co mě osobně zaujalo nejvíc, je vnitřní prostor. Zvenčí Actyon možná působí jako stylový módní doplněk, ale uvnitř je to poctivý dříč. Zavazadlový prostor je v rámci třídy bezkonkurenční – 1 568 litrů po sklopení sedadel zní jako číslo z větší ligy. Tohle už není SsangYong minulých dekád. Tohle je KGM dneška – sebevědomá, moderní a přitom praktická automobilka.
Rebranding s hlavou a srdcem
Změnit jméno automobilky není nikdy jednoduché – obzvlášť, když si staré jméno začalo pomalu znovu získávat důvěru zákazníků. Ale u KGM to neprobíhá jako náhlá revoluce, spíš jako promyšlený krok kupředu. „Stále jsme SUV specialista z Koreje,“ říká Country Manager Dominik Ślusarczyk. A má pravdu. KGM se neodříká své minulosti – staví na ní.
Reklamní kampaň, která doprovází rebranding i uvedení modelu Actyon, dává jasně najevo, že tohle není jen nová nálepka. Je to začátek nové kapitoly. A Actyon je jejím prvním hrdinou.
Verdikt? Příjemné překvapení
KGM Actyon je auto, které vás možná překvapí. Ne tím, že by bylo revoluční, ale tím, jak příjemně originální – a přitom chytré a normální – dokáže být. Design, který má co říct. Prostor, který skutečně využijete. Technika, která vás nezradí. A hlavně – cena, která vás nezruinuje.
Možná si na název KGM budeme chvíli zvykat. Ale jakmile se svezete v Actyonu, zjistíte, že ty tři písmena mají potenciál stát se stejně dobře známými jako kdysi Hyundai nebo Kia. A to už něco znamená.
To, co většinu zájemců bezpochyby zajímá nejvíc, je cena. Ta byla u nového modelu stanovena na 949 900 Kč, a to přímo s velmi štědrou výbavou. Český zástupce značky k tomu dodává, že většina komfortních prvků je zahrnuta v základu – připlácet si budete už jen za metalický lak, panoramatickou střechu nebo 360stupňový kamerový systém. V ceně je navíc zahrnuta prodloužená tovární záruka na 5 let nebo 100 000 km, což celkový balíček posouvá na velmi konkurenceschopnou úroveň.
« Test BMW 120: Ideální daily hatchback, který umí i pobavit Za rok na trhu přibylo 12 % ojetých elektromobilů. Ceny klesly u většiny populárních modelů »