Test BMW 120: Ideální daily hatchback, který umí i pobavit
BMW řady 1 přichází na český trh ve své čtvrté generaci. Tento ikonický kompaktní hatchback je s námi už dvě dekády a během této doby si našel cestu k více než třem milionům zákazníků po celém světě. A není divu – dlouhá léta lákal na kombinaci zadního pohonu a charismatického řadového šestiválce, což v daném segmentu nebývalo zvykem. Dnes už ale hraje podle jiných pravidel.
Zásadní proměna přišla už s předchozí, třetí generací. Zatímco první generace nabídla vedle hatchbacku i karosářské varianty kupé a kabriolet (které se později přesunuly do řady 2), druhá generace stále zůstávala věrná klasickému uspořádání s motorem podélně a pohonem zadních kol – ať už ve třídveřové, nebo pětidveřové verzi. To všechno však skončilo ve chvíli, kdy BMW začalo stavět řadu 1 na platformě sdílené s MINI. Znamenalo to přechod na pohon předních kol, příčně uložené motory a s tím i konec šestiválců. Přesto si vůz uchoval sportovní DNA a velmi solidní jízdní vlastnosti.
Nová generace v této filozofii pokračuje – přestože se prezentuje jako zcela nové auto, jde ve skutečnosti o hlubokou modernizaci předchozího modelu. Zůstává na stejné platformě s pohonem předních kol (nebo volitelným xDrive), ale karoserie i interiér prošly výraznou proměnou.
Design je subjektivní záležitost, ale jisté je, že BMW výrazně zapracovalo na vizuálním projevu. Nová “jednička” působí sportovnějším dojmem – je nižší, širší a opticky přikrčenější, ačkoliv ve skutečnosti narostla do všech směrů. Na délku měří 4361 mm (o 42 mm více než dříve), rozvor zůstává 2670 mm. Šířka se zastavila na hodnotě 1800 mm a výška vzrostla o 25 mm na 1459 mm. V interiéru je tak víc místa pro cestující i zavazadla.
Standardem jsou LED světla, jejichž podpis tvoří dvě vertikálně orientované jednotky ve tvaru mírného šípu. Ty plní funkci denního i obrysového osvětlení a zároveň blinkrů. K dispozici jsou i Adaptivní LED světlomety s matrixovou technologií, které kromě neoslňujících dálkových světel nabízejí i funkce pro jízdu ve městě, na dálnici nebo za deště – a také modré dekorační prvky a natáčení do zatáček.
Uvnitř se změnilo téměř vše. Interiér působí moderně a svěže, s důrazem na prémiový dojem a minimalistický přístup. Dominantou palubní desky je širokoúhlý, mírně zakřivený displej s nejnovějším systémem BMW iDrive 9. Ten zredukoval počet fyzických tlačítek na minimum – většinu funkcí nyní ovládáte dotykem nebo hlasem. Ovládací logika je přehledná a orientovaná na řidiče.
Materiály působí kvalitně a původní základní výbava byla rozšířena. Interiér může být doplněn sportovním nebo sportovním M paketem, který přináší dynamičtější vzhled i více možností personalizace. Standardně se nepoužívá kůže – místo ní najdete látku Arktur, u sportovních sedadel látku Econeer. Alternativou je čalounění Veganza, které napodobuje kůži a nabízí několik barevných kombinací. Verze s M paketem kombinují Veganzu s Alcantarou.
Sedadla nabízejí slušný komfort i oporu v zatáčkách, přičemž M sportovní sedadla mají prodlužovatelný sedák. K dispozici jsou i nové volanty, včetně vyhřívaných. Klimatizace je plně digitální a součástí systému iDrive – dotyková a hlasová obsluha je standardem. Volitelná dvouzónová verze umožňuje rozdílné nastavení teploty vpředu a vzadu.
Podvozek byl rovněž přepracován. Nová “jednička” má pevnější karoserii, tužší spojení s podvozkem a přesnější řízení. Přední náprava dostala výztuhy (u 120 jen v rámci M paketu), ložiska kol s nižším třením a nový pomocný rám pro lepší deformační vlastnosti. Odklon předních kol se zvětšil o 20 %, čímž se zlepšila odezva řízení.
Volitelné adaptivní M odpružení nabízí nižší světlou výšku o 8 mm, sportovní řízení a celkově dynamičtější charakter. Stabilizátory omezují náklony karoserie, zatímco nové tlumiče pomáhají ke klidnější jízdě a lepšímu komfortu. Elektromechanické řízení mění svůj odpor podle rychlosti a zvoleného jízdního režimu.
Benzinová 120: Mild-hybrid s vyváženým charakterem
BMW 120 představuje dobře vyvážený kompromis mezi výkonem a úsporou. Pod kapotou je kombinace benzinového čtyřválcového motoru o výkonu 115 kW (156 k) a integrovaného elektromotoru s výkonem 15 kW (20 k), díky čemuž celkový výkon dosahuje 125 kW (170 k) a točivý moment činí solidních 280 Nm.
Rozjezdy jsou plynulé a svižné, elektromotor pomáhá hlavně v nízkých otáčkách, takže auto působí živě i bez výrazného šlapání na plyn. Celkový výkon 170 koní je dostatečný pro dynamickou jízdu ve městě i na dálnici, přičemž spotřeba zůstává příjemně nízko – i díky častému odpojování motoru při jízdě setrvačností. Týdenní test jsem zakončil se spotřebou pod 7 litrů.
I tato varianta je vybavena sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic, která pohání přední kola. Řadí hladce a logicky, bez zbytečného zdržování. V zatáčkách působí 120 lehce a obratně – podvozek má v sobě dost sportovního charakteru, aniž by byl nepohodlný. Odezva řízení je přesná, ale přitom ne přehnaně strmá, takže auto působí jistě a klidně i při delších trasách.
Auto je velmi komfortní, příjemné, dobře tlumí nerovnosti a kabina je dobře odhlučněna. Řízení je trošku pomalejší a auto nereaguje zbrkle. Celkově je jízda uvolněná a odpovídá zaměření auta. Podvozek je ale stále dosti agilní, jak už jsem zmínil. 120 se mi líbila o fous více než naftová varianta 120d, kde byl cítit těžší motor nad přední nápravou. Diesel navíc není vhodný pro příměstský provoz a na dálnici si zřejmě kupovat dieselový hatchback nebudete.
Ve výsledku je BMW 120 příjemně naladěné auto, které dobře kombinuje každodenní použitelnost s trochou sportovního ducha. Nenutí vás pořád jet rychle, ale když chcete, má dost výkonu a chuti přitlačit. Takové moderní, chytré svezení, které vás neomrzí.
« Test ojetiny Chevrolet Camaro Z28 LS1 (F-Body): Auto snů, investice a překvapení za pár korun Test KGM Actyon: Když se drak převtělí v praktického elegána »