chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-10

Test ojetiny Chevrolet Camaro Z28 LS1 (F-Body): Auto snů, investice a překvapení za pár korun

13. 4. 2025 • Historické vozy, Novinky, Ojeté vozy

Na přelomu tisíciletí se americký automobilový průmysl nacházel na rozcestí. Do popředí se pomalu tlačily evropské jízdní manýry, tlak na bezpečnost a emisní limity, ale zároveň tu stále přežívaly modely, které se držely starých dobrých zásad: velký objem, pořádný výkon a vzhled, který si nehraje na jemnost. Právě takovým autem bylo Chevrolet Camaro čtvrté generace (F-Body). Vrcholné modely jako Z28 s legendárním motorem LS1 V8 představují dnes sběratelský klenot a zároveň dostupný vstup do světa amerických muscle cars. Verze z roku 2001 patří k nejvyzrálejším v celé generaci – a právě na ni se teď podíváme pod drobnohledem.

Design: Svalnatý výraz i na začátku tisíciletí

Camaro čtvrté generace se vyrábělo od roku 1993 a v roce 1998 prošlo výrazným faceliftem. Modelový rok 2001 pak přinesl drobné, ale důležité úpravy, které dovedly platformu F-body téměř k dokonalosti. Design byl stále ostře řezaný, s dlouhou přídí a výrazně skloněným čelním sklem, typickým pro americké pony cars. Facelift přinesl novou, agresivnější příď. Čočky světlometů dostaly čiré kryty a hladší, modernější tvary. Přední nárazník byl přepracován pro lepší aerodynamiku, zároveň působil vizuálně širším dojmem. Camaro vypadalo nižší, rozkročenější a dospělejší. I když se jednalo o auto navržené v 90. letech, facelift mu prodloužil život a zaručil, že se ani na přelomu milénia neztratil mezi modernějšími soupeři.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-12 chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-16

Verze Z28 se od běžného Camara lišila zejména technikou. Pod kapotou se skrýval důvod, proč tahle verze dodnes způsobuje zrychlený tep u každého fanouška osmiválců – motor LS1, tedy hliníkový 5,7litrový V8, původně vyvinutý pro Chevrolet Corvette C5.

Vzadu zůstala typická linie s oblými světly a decentními spoilery. Celý vůz si zachoval ikonický siluetový klín s dlouhou kapotou a krátkou zádí – přesně tak, jak to muscle car má mít.

Srdce vozu: LS1 – motor z Corvette

Tím, co dělá z Camara Z28 skutečný kus automobilové historie, je motor. Pod kapotou burácí 5.7litrový osmiválec LS1, tedy stejný základ, jaký používala i tehdejší Corvette C5. Blok z hliníku, vstřikování paliva, dvě vačky v bloku a pohon rozvodů řetězem – žádná turba, žádné hybridy, jen čistá atmosférická síla.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-2

Ve verzi Z28 produkoval 310 koní (později až 325 koní) a 475 Nm točivého momentu. To bohatě stačilo na to, aby se Camaro dostalo z nuly na stovku za přibližně 5,2 sekundy – s manuální převodovkou. Automat byl o něco pomalejší, ale pro každodenní jízdu pohodlnější. Zrychlení doprovází nezaměnitelný baryton amerického V8 – hluboký, surový, chraplavý.

Osmiválec byl napojen buď na čtyřstupňový automat 4L60-E, nebo na velmi ceněnou šestistupňovou manuální převodovku T56, což z Camara dělalo nejen silniční střelu, ale i schopné náčiní pro drag racing nebo jízdu na okruhu.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-23

Camaro Z28 bylo sportovní, ale stále poměrně civilní. Nad ním stála verze SS, která nabízela ještě ostřejší podvozek, větší kola, agresivnější sání a výkon kolem 335 koní. Ale Z28 zůstává perfektním kompromisem mezi výkonem a cenou. Navíc má čistší design bez zbytečných spoilerů – ideální volba pro puristy.

Interiér: Funkční, ale typicky americký

Vnitřek Camara rozhodně nebyl luxusní, ale o to ani nešlo. Palubní deska byla jednoduchá, funkční a orientovaná na řidiče. Plasty tvrdé, sedačky měkké, ale pohodlné – přesně tak, jak to americký zákazník chtěl. A přestože infotainment tehdy ještě nebyl v módě, Z28 nabízelo základní komfort v podobě elektrických oken, klimatizace a slušného audiosystému.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-31 chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-35

Sedadla jsou pohodlná, i když v zatáčkách moc nepodrží, a prostor vpředu je dostatečný. Zadní sedačky jsou spíš nouzové, ale to u tohoto typu auta málokdo řeší.

Výbava v roce 2001 zahrnovala elektrická okna, klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, ABS a airbagy. Z dnešního pohledu skromné, ale pro tehdejší muscle car to byl nadstandard.

Podvozek a jízdní vlastnosti: Nečekaná dávka zábavy

Víte, co se říká. S hrdiny z dětství je auty z plakátů je lepší se nepotkat, většinou vás zklamou. To se mi potvrdilo už několikrát. Třeba jízdou s Mustangem páté generace, tedy posledním “před evropským” divokým koněm. No, nebudu vám lhát, bylo to špatné auto, které zachraňoval jen motor. Podobně na tom bylo i pětkové Camaro známé ze série Transformers, Bumblebee také nebyl pořádný frajer, jak by člověk čekal.

Stejně jsem tedy přistupoval k jízdě s tímto Camarem čtvrté generace. Jednoduše jsem očekával skvělý motor a zbytek auta jako krám. F-body platforma využívá vpředu nezávislé zavěšení (McPherson), zatímco vzadu je tuhá náprava – klasika amerických muscle cars. V roce 2001 však Camaro už mělo výrazně vylepšené tlumiče, stabilizátory i brzdový systém. Testované Z28 mělo mezi zadními koly navíc i mechanický samosvorný diferenciál. Nezní to úplně špatně, ale také je to verze se čtyřstupňovým automatem. Stále moc neočekávám.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-26

Jenže už první nastartování a kilometry po Praze dávají tušit, že zklamání se zřejmě konat nebude. Auto má syrový a hutný zvuk, ale nádherně mechanický bez zbytečných kudrlinek, které známe z moderních aut. Tedy střílení, práskání… Motor dodává krásnou zvukovou kulisu, ale zároveň neruší a nezní přehnaně. Vůz se veze na vlně kroutícího momentu a po zamáčknutí plynu do podlahy s razancí vystřelí vpřed. Převodovka relativně rychle podkopne kvalty a vůz vás silně zatlačí do sedáků a motor letí do otáček. Hmmm, tohle je dobré. I ta převodovka. Při běžné jízdě o její práci vůbec nevíte, řadí velmi hladce a také docela rychle.

Podvozek je ve městě tužší, ale není příliš tvrdý a auto neposkakuje, docela dobře si dovedu představit s tímto autem jezdit na denní bázi. A to pražské silnice nejsou žádná výhra. I řízení mě překvapilo. Čekal jsem klasicky dlouhé americké převody bez zpětné vazby. Opak je pravdou. Řízení je strmé a Camaro na něj ihned reaguje. Wow.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-29

Je na čase vyrazit za město na pořádné okresky plné zatáček. A tady se opravdu láme chleba a Camaro se mi dostává pod kůži. Krásně drží stopu, čumák se ochotně stáčí do oblouku. Převodovka řadí inteligentně a nechává adekvátní kvalty, takže jde auto vodit plynem dle potřeby. Jasně, manuál by byl o řád lepší, ale nečekal jsem, že takhle starý automat bude fungovat alespoň z části tak dobře. Na výjezdu stačí přidat, motor se nadechne, samosvor kousne a Camaro pohodí zadečkem do strany a opustí zatáčku driftem za zvuku vysokobjemového osmiválce. Jo, začínám mít rohlík na ksichtu…

Zastavuji na cigáro. Je slunečný den, kochám se autem (mě se ty devadesátkové tvary prostě líbí) a napadá mě sundat střešní panely. Přeci jen je to targa, tak proč toho nevyužít. Neměl jsem to dělat, má začínající láska se po tomto kroku transformovala do nespoutané vášně. Jízdy s nebem nad hlavou je ještě intenzivnější, zvuk jadrnější a splynutí s autem dokonalejší. Navíc se nekroutí jako klasické cabrio a příliš do toho nefouká. Panely se navíc vejdou do kufru a nemusíte je nechávat doma a obávat se, že dostanete cestou nebeskou sprchu.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-9

Takže tak. Je to jedno velké překvapení a konečně v pozitivním slova smyslu. Motor skvělý, převodovka v pohodě a podvozek až nečekaně skvělý, stejně jako řízení. Jasně, není to nejhezčí Camaro v rodokmenu (holt, ne každý je na devadesátkový design), ale rozhodně je jich na silnici nejméně. Jako auto však funguje výborně a s automatem je to ideální stroj na víkendové vyjížďky. A nemusí to být jen “coffee racer,” protože se s ním i parádně svezete na zatočených silnicích. A teď to nejlepší. Auto mělo najeto něco málo přes 80.000 kilometru a v bylo v dokonalém stavu zevnitř i zvenku. Prodejce Mototechna Classic, jež je divizí tradiční Mototechny specializující se na veterány a youngtimery si v době testování toto Camaro cenil na 320 000 korun. Nenapadá mě nic lepšího, co si za takový obnos koupit. Cenově je to opravdu velmi dostupný pony car a dá se předpokládat, že cena už jen poroste.

Kult z fabriky v Kanadě

Z28 z roku 2001 se vyrábělo v kanadském Sainte-Thérèse, odkud v té době vyjížděla poslední Camara čtvrté generace. Výroba byla ukončena v roce 2002 a Camaro se dočkalo návratu až v roce 2010 s úplně novou generací.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-8

Dnes je Camaro Z28 velmi ceněným youngtimerem. Nejen díky svému designu a výjimečnému motoru, ale i kvůli tomu, že představuje jednu z posledních kapitol éry klasických amerických pony cars s atmosférickým osmiválcem, zadním náhonem a minimem elektronických berliček.

chevrolet-camaro-4-f-bofy-z28-ls1-5

Díky motoru LS1 má obrovský tuningový potenciál – bez problémů zvládá výkony přes 400 koní jen s drobnými úpravami. S cenami stále relativně nízko a spolehlivostí LS motoru jde o výbornou investici – a hlavně o auto, které rozdává emoce při každém nastartování.

Americký sen na čtyřech kolech

Chevrolet Camaro Z28 modelového roku 2001 je důkazem, že i v době před nástupem moderní elektroniky šlo postavit výkonný, spolehlivý a zábavný vůz. S motorem LS1 pod kapotou, klasickým vzhledem a charismatem muscle carů nabízí vše, co si fanoušek americké školy přeje. A ještě něco navíc – duši.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz